  • 31. Data: 2004-02-27 20:31:57
    Temat: Re: Zwrot gazety (lub czaspisma) zawierającego CD lub DVD
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2004, bosz wrote:

> [...]
    >+ >
    >+ > Sprzeciw.
    >+ > W tym momencie musiałbym kupując prasę dostać f-rę VAT-KOMIS
    [...]
    >+ >>+ Do momentu sprzedazy gazeta jest wlasnoscia wydawcy.
    >+ >
    >+ > ...w momencie sprzedaży najpierw nabywa ją sprzedawca a od niego
    >+ > klient, albo umowa jest wadliwa z p. widzenia VAT w powiązaniu
    [...]
    >+ NIe tlumacz sie...
    >+ Sprzedaz prasy jest szczegolna...
    >+ ale ne pamietam numerow aktow prawnych i paragrafow.

    Bez tego nie uwierzę. Też nie pamiętam, poszukałem ;)

    >+ Wiem tylko ze wlasnie z tego powodu nikt niepszedaje prasy
    >+ leglnie taniej..

    Możliwe. Ale ustawa o VAT stanowi co stanowi i odwołania
    nie widzę: IMHO albo towar "na moment" staje się z p. widzenia
    ustawy o VAT własnością sprzedawcy albo powinna być faktura
    VAT-KOMIS.
    [...]
    >+ > No, jest jeszcze możliwość że coś pominąłem :) - ale wtedy
    >+ > z chęcią się douczę co: możesz wytknąć rzucając paragrafami ?
    >+ > :)
    >+
    >+ Wlasnie - wybacz .. nie bardzo mi sie chce...

    No, popatrz no :) jak mnie tu traktują :)

    >+ Wiem to z praktyki, ze faktura SPRZEDAZY jest wystawiana po zwrocie
    >+ niesprzedanych egzemplarzy i ze tak jest WSZEDZIE.

    Oczywiście.
    Podsunę ci pod nos :), to z p. widzenia VAT art. 6 ust o VAT czyli
    moment powstania obowiązku podatkowego, ust. 8b, cytat ze środka:
    +++
     3)  wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty
    z tytułu sprzedaży gazet, magazynów, czasopism [...] nie wcześniej jednak
    niż w dniu wydania i nie później niż 60 dnia od dnia wydania tych towarów;
    jeżeli jednak umowa sprzedaży przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw,
    obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej
    faktyczną sprzedaż [...]
    ---
    Dzięki temu nie trzeba dokonywać zwrotów w formie korekty
    faktury VAT (chyba na odwrót miałem zapisać, ale mam nadzieję
    że jasne).

    Ale ten przepis NIE ZWALNIA IMO z zasad ogólnych: albo sprzedawca
    sprzedaje "we własnym imieniu" (i jego dane są na f-rze - a tak
    jest) i wtedy *on* jest podmiotem do którego idziemy również
    po korektę f-ry VAT :) (znaczy: przy zwrocie z powodu reklamacji)
    albo... albo wystawia f-rę VAT KOMIS wykazując kto jest
    właściwym sprzedawcą (nie spotkałem się !).
    Wygląda na to że kioskarz jest między młotem a kowadłem: dopóki nie
    sprzeda to towar jest "w depozycie" i może go zwrócić bez konsekwencji,
    ale *jeśli* już sprzeda to ew. "zwrot od klienta" jest już *jego*
    własnością i zmartwieniem, niech się użera sam :], nie może odesłać
    "z reklamacją do wydawcy" !
    No, chyba że jeszcze jakiegoś królika z rekawa wyciągniesz :)

    pozdrowienia, Gotfryd