  • 1. Data: 2007-04-16 06:24:24
    Temat: Zwolnienie dłużnika z długu bez jego zgody
    Od: "MR" <m...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jak zwolnić dłużnika z długu (art. 508 k.c.) "bez jego zgody", tzn. takiego
    który:

    - zmarł, a nie pozostawił po sobie spadkobierców (art. 933 § 3 i art. 1023 § 2
    k.c.), a jeśli nawet zostawił, to brak majątku, z którego możnaby
    przeprowadzić egzekucję ponad koszty,

    - nie ma majątku, z którego można przeprowadzić egzekucję ponad koszty
    dochodzenia i egzekucji długu, lub postępowanie egzekucyjne już okazało się
    nieskuteczne,

    - dłużnika nie można ustalić z miejsca pobytu.

    Zakładam, że z różnych przyczyn nie można dojść do porozumienia z dłużnikiem,
    a my i tak chcemy pozbyć się pasywów, których i tak nie odzyskamy, a tylko
    komplikują bilans.

    Jak w świetle art. 508 k.c. zwolnić go z długu i jak się to ma w przedmiocie
    rachunkowości?

    Pozdrawiam,
    MR

  • 2. Data: 2007-04-16 06:40:14
    Temat: Re: Zwolnienie dłużnika z długu bez jego zgody
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    MR napisał(a):

    > Jak zwolnić dłużnika z długu (art. 508 k.c.) "bez jego zgody", tzn. takiego
    > który:
    >
    > - zmarł,

    Jak ktoś zmarł, to sam się zwolnił z roli dłużnika :) No i trudno byłoby
    wymagać od niego zgody.

    > a nie pozostawił po sobie spadkobierców (art. 933 § 3 i art. 1023 § 2 k.c.), a
    jeśli nawet zostawił, to brak majątku, z którego możnaby
    > przeprowadzić egzekucję ponad koszty,

    Każdy ma spadkobierców. A gminy zazwyczaj mają majątek.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 3. Data: 2007-04-16 07:31:06
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 16 Apr 2007 08:24:24 +0200, MR napisał(a):

> [...]
    > komplikują bilans.
    >
    > Jak w świetle art. 508 k.c. zwolnić go z długu i jak się to ma w przedmiocie

    Nie wiem jak to można zrobić. Ale obawiam się, że co prawda zastosowanie
    art. 508 poprawi ci bilans ale nie pozwoli na zaliczenie w koszty do
    celów podatkowych. Czy napewno tego chcesz?

  • 4. Data: 2007-04-16 08:36:41
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Johnson wrote:

    > Każdy ma spadkobierców. A gminy zazwyczaj mają majątek.

    Ale nie każdy ma majątek, a gminy dziedziczą z dobrodziejstwem inwentarza.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 5. Data: 2007-04-16 12:26:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MR" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nieskuteczne,
    >
    > - dłużnika nie można ustalić z miejsca pobytu.

    Zakładam, że to osobne przypadki do rozpatrzenia, bowiem ustalenie miejsca
    pobytu zwłok dłużnika nieco pozostaje w sprzeczności ze zdrowym rozsądkiem.
    Zgody i tak nie wyrażą, chyba, że nad mogiła wykrzyczysz, iż o ile w ciągu 5
    minut nie usłyszysz sprzeciwu, to przyjmujesz, że wyraził zgodę. Ale to
    oczywiście czarny humor :-)

    O ile ktoś tu nie podsunie lepszego sposobu wyksięgowania tego - bo na
    księgowości się nie znam - to zawsze możesz wierzytelność sprzedać za złotówkę
    komukolwiek.

  • 6. Data: 2007-04-16 12:36:15
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > O ile ktoś tu nie podsunie lepszego sposobu wyksięgowania tego - bo na
    > księgowości się nie znam - to zawsze możesz wierzytelność sprzedać za
    > złotówkę komukolwiek.

    A jak się ziobro dowie to prokuratorzy zrobią sprawę o działanie na
    szkodę spółki :) [o ile to spółka]

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 7. Data: 2007-04-16 12:58:16
    Temat: Re: Zwolnienie dłużnika z długu bez jego zgody [uzupełnienie]
    Od: "MR" <m...@p...onet.pl>

    Witam ponownie,

    > Jak w świetle art. 508 k.c. zwolnić go z długu?

    Uzupełniam. Wierzycielem jest jednostka samorządu terytorialnego i wszystko ma
    się odbyć w zgodzie z prawem. Więc nasłanie kolegów na dłużnika nie wchodzi w
    rachubę ;-) Umorzenie należności pieniężnej następuje w drodze uchwały
    (zarządzenia), ale jeśli należność jest cywilnoprawna, to i porozumienie z
    dłużnikiem jest potrzebne (art. 508 k.c.).

    Art. 64 k.c. nie ma podstaw do zastosowania (chyba?).

    Ustanowienie kuratora dla nieznanego z miejsca pobytu jest zbyt koszto- i
    czasochłonne.

    Zastanawiam się tylko, czy nikt (wojewoda, RIO) się nie przyczepi faktu, że
    dłużnik nie wyraził zgody na zwolnienie go z długu (tj. umorzenie
    należności) ???

    Ktoś ma jeszcze jakiś pomysł?

    A czarny humor był świetny ;-)

    Pozdrawiam,
    MR

  • 8. Data: 2007-04-16 13:12:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A jak się ziobro dowie to prokuratorzy zrobią sprawę o działanie na szkodę
    > spółki :) [o ile to spółka]

    Trzeba by było dowieść, że odzyskanie kwoty było możliwe.

  • 9. Data: 2007-04-16 13:58:05
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Trzeba by było dowieść, że odzyskanie kwoty było możliwe.

    Akurat prokurator by się takim czymś przejmował. Wystarczy sama nadzieja
    odzyskania :) [bo w sumie jaki sens ma sprzedawanie czegoś za złotówkę
    ??, jaka to oszczędność dla gminy ???, czysta strata]
    Wójta, Burmistrza, Prezydenta - bo dowiedzielibyśmy się że to organem
    samorządu - wsadziłoby się do aresztu i odsiedziałby swoje dopóki bez
    się nie znalazło tego "nieznanego" spadkobiercy.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 10. Data: 2007-04-16 14:06:00
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    MR napisał(a):

    > Uzupełniam. Wierzycielem jest jednostka samorządu terytorialnego i wszystko ma
    > się odbyć w zgodzie z prawem.

    A od czego macie księgowego (skarbnika gminy, czy jak go tam zwał)?
    Niech się załapię za ustawę o rachunkowości i tam stoi co trzeba zrobić.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com