  • 1. Data: 2009-08-06 10:48:47
    Temat: Zwolnienie chorobowe a planowany urlop
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    Czy po zwolnieniu chorobowym można wyjechać na zaplanowany
    urlop? Szef mówi, że najpierw pracownik musi zrobić badania i
    przepracować przynajmniej tydzień.

  • 2. Data: 2009-08-06 11:01:07
    Temat: Re: Zwolnienie chorobowe a planowany urlop
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Michał pisze:
    > Czy po zwolnieniu chorobowym można wyjechać na zaplanowany
    > urlop? Szef mówi, że najpierw pracownik musi zrobić badania i
    > przepracować przynajmniej tydzień.

    Tydzień to banialuki.
    Ale zaświadczenie o zdolności do pracy o ile byłoby wymagane do podjęcia
    pracy po chorobowym to do urlopu tez jest potrzebne.

    --
    @2009 Johnson

  • 3. Data: 2009-08-06 11:07:00
    Od: m...@g...pl

    A jakimi przepisami moge mu te banialuki uzmyslowic?

  • 4. Data: 2009-08-06 11:13:04
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m...@g...pl pisze:

    > A jakimi przepisami moge mu te banialuki uzmyslowic?

    To niech on poda podstawy prawne tych 7 dni :)

    --
    @2009 Johnson

  • 5. Data: 2009-08-06 11:47:15
    Od: "dana" <d...@g...pl>

    > Tydzień to banialuki.
    > Ale zaświadczenie o zdolności do pracy o ile byłoby wymagane do podjęcia
    > pracy po chorobowym to do urlopu tez jest potrzebne.
    >
    > --

    badać się trzeba po zwolnieniu trwającym ponad 30 dni

    do urlopu nie trzeba mieć orzeczenia o zdolności do pracy

    wyrok SN z 28 marca 2008 (sygn. akt II PK 214/07)

  • 6. Data: 2009-08-06 12:26:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    dana pisze:

    > do urlopu nie trzeba mieć orzeczenia o zdolności do pracy

    Trzeba (oczywiście w sytuacji ponad tych 30 dni).
    Wynika to z istoty urlopu. Pracownik niezdolny do pracy (tj. chory) nie
    może wypoczywać :).

    --
    @2009 Johnson

  • 7. Data: 2009-08-06 12:58:03
    Od: "dana" <d...@g...pl>

    > Trzeba (oczywiście w sytuacji ponad tych 30 dni).
    > Wynika to z istoty urlopu. Pracownik niezdolny do pracy (tj. chory) nie
    > może wypoczywać :).

    Czytałeś wyrok SN z 28 marca 2008 , o którym wspomniałam w poprzedniej
    wypowiedzi?

    Masz tam m.in.
    "(...) Nie budzi zastrzeżeń stanowisko zaskarżonego wyroku gdyż kontrolne
    badania lekarskie, o których mowa w art. 229 § 2 k.p. przeprowadzone są: "w
    celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku".
    Urlop wypoczynkowy polega na czasowym niewykonywaniu pracy na dotychczasowym
    stanowisku i już tylko z tego powodu nie można przyjąć, że niezbędnym
    warunkiem rozpoczęcia urlopu jest przeprowadzenie kontrolnych badań
    lekarskich. Badania te są niezbędne przed dopuszczeniem do wykonywania
    pracy, natomiast nieprzeprowadzenie ich przed urlopem nie pozostaje w
    sprzeczności z istotą urlopu wypoczynkowego. (...)"

  • 8. Data: 2009-08-06 13:05:39
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Johnson pisze:

    > Trzeba (oczywiście w sytuacji ponad tych 30 dni).
    > Wynika to z istoty urlopu. Pracownik niezdolny do pracy (tj. chory) nie
    > może wypoczywać :).

    Obowiązek badań po 30 dnia choroby nie wynika z "istoty" a wprost z
    przepisu.

    ---
    Art. 229 KP
    [...]
    § 2. Pracownik podlega okresowym badaniom lekarskim. W przypadku
    niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą,
    pracownik podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia
    zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku.
    [...]
    § 4. Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego
    orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na
    określonym stanowisku.
    ---

    Pracownik ma sie przebadać przed przystąpieniem do pracy po chorobie - a
    raczej pracodawca nie może dopuścić takiego pracownika do pracy bez
    badań. Jeżeli pracownik do pracy nie przystępuje bo idzie na urlop to
    badania może zrobić w trakcie lub po urlopie.

    Do tego niezdolny do pracy nie znaczy chory. Pracownik pijany a często i
    na kacu jest niezdolny do pracy ale chory nie jest.

    A że pracodawca nie może sobie pozwolić na to, żeby pracownik którego
    długo nie było znikał na kolejne 2 tygodnie i nie chce go puścić na
    urlop, to inna para kaloszy. W końcu pracodawca ma prawo w razie
    konieczności ściągnąć pracownika z urlopu. W takiej samej sytuacji może
    tez urlopu odmówić.

    Co nie zmienia faktu że w opisanej na początku sytuacji pracodawca kit
    wciska.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2009-08-06 13:20:02
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    dana pisze:

    > Czytałeś wyrok SN z 28 marca 2008 , o którym wspomniałam w poprzedniej
    > wypowiedzi?

    Czytałem. Wyroki SN nie są wiążące.
    A ten, a ściśle mówiąc teza w ogóle mnie nie przekonuje.
    Jakby mi się chciało to bym znalazł parę przeciwnych wyroków. Ale co z
    tego ...

    --
    @2009 Johnson

  • 10. Data: 2009-08-06 13:27:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Maddy pisze:

    > Obowiązek badań po 30 dnia choroby nie wynika z "istoty" a wprost z
    > przepisu.

    To po co przytoczyłaś przepisy z których to jednak wynika :) ?

    > Jeżeli pracownik do pracy nie przystępuje bo idzie na urlop to
    > badania może zrobić w trakcie lub po urlopie.

    A jeśli ja jako pracodawca mówię: "Nie udzielę panu urlopu bo pan mi
    wygląda na chorego(niezdolnego do pracy)a takim urlopu nie mogę udzielić
    nawet ich zgodą. Ale żeby nie było że to tylko moje oko p[rosze tu
    skierowanie na kontrolne badanie lekarskie i przekonanymi się czy jest
    pan zdolny do pracy czy nie"
    I co teraz ma zrobić biedny "miś" czyli pracownik?

    > Pracownik pijany a często i na kacu jest niezdolny do pracy ale chory nie jest.

    Kac to akurat też choroba, czyli odstępstwo do pełni stanu zdrowia :P)
    To odwodnienie mózgu :)

    > A że pracodawca nie może sobie pozwolić na to, żeby pracownik którego
    > długo nie było znikał na kolejne 2 tygodnie i nie chce go puścić na
    > urlop, to inna para kaloszy.

    To to może zrobić bez odwoływania się do stanu zdrowia pracownika, więc
    przyjmijmy założenie że to nie jest tylko pretekst.

    --
    @2009 Johnson