  • 1. Data: 2004-10-31 22:29:52
    Temat: Zmiana ojcostwa -czy możliwe?
    Od: "Bartek" <b...@w...pl>

    Witam!
    Mam 2,5 letnią córeczkę którą bardzo kocham. Jej ojcem jest ktoś kogo kiedyś
    poznałam i myślałam że razem ułożymy sobie życie.
    Zaszłam w ciąże kiedy nie byliśmy małżeństwem, zresztą nigdy do niego nie
    doszło.
    Po urodzeniu dziecka sąd (na mój wniosek) przyznał ojcostwo biologicznemu
    ojcu. Nie chcę od niego ani alimentów ani żadnych zobowiązań, człowiek ten
    mocno mnie skrzywdził i chce o nim zapomnieć.
    Teraz chciałabym ułożyć sobie życie u boku kogoś kogo kocham. I tutaj mam
    wiele wątpliwości.
    Czy będzie można zmienić ustalenie ojcostwa, czy można jakoś ograniczyć
    (pozbawić) prawo do odwiedzin córki przez jej biologicznego ojca?
    Gdybym założyła rodzinę z kimś innym czy mój mąż mógłby zostać prawowitym
    ojcem?
    Zależy mi tylko na tym aby moja córeczka miała narmalną rodzinę i ojca który
    o niej pamięta (na biologicznego nie ma co liczyć).
    Jakie mogę napotkać przeszkody.
    Proszę pomóżcie mi.
    Marzena.

  • 2. Data: 2004-11-01 10:02:40
    Temat: Re: Zmiana ojcostwa -czy możliwe?
    Od: Ariser <a...@N...op.pl>

    Bartek wrote:

> [...]
    > Zależy mi tylko na tym aby moja córeczka miała narmalną rodzinę i ojca
    > który o niej pamięta (na biologicznego nie ma co liczyć).

    Zmienić ojcostwa niestety już nie możesz. Ale oczywiście Twój obecny partner
    może dziecko przysposobić, nawet nadać mu swoje nazwisko. Poniżej
    odpowiednie przepisy:

    Kodeks Rodzinny:

    Art. 90. § 1. Jeżeli matka małoletniego dziecka zawarła małżeństwo z
    mężczyzną, który nie jest ojcem tego dziecka, małżonkowie mogą złożyć przed
    kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenie, że dziecko będzie nosiło
    nazwisko męża matki. Jeżeli dziecko ukończyło lat trzynaście, do nadania
    nazwiska męża matki potrzebne jest wyrażenie zgody przez dziecko osobiście.
    § 2. Nadanie dziecku nazwiska męża matki nie jest dopuszczalne, jeżeli nosi
    ono nazwisko ojca, chyba że nazwisko ojca zostało nadane na podstawie
    sądowego ustalenia ojcostwa.

    Art. 114. § 1. Przysposobić można osobę małoletnią, tylko dla jej dobra.

    Niewątpliwie można w Twoim przypadku wykazać, że takie działanie będzie
    służyło dobru dziecka. Oczywiście, Twój obecny partner musi tego chcieć :)

    Art. 119. § 1. Do przysposobienia potrzebna jest zgoda rodziców
    przysposabianego, chyba że zostali oni pozbawieni władzy rodzicielskiej lub
    są nieznani albo porozumienie się z nimi napotyka trudne do przezwyciężenia
    przeszkody. Nie jest też potrzebna zgoda ojca, jeżeli jego ojcostwo zostało
    ustalone przez sąd, a władza rodzicielska nie została mu przyznana.

    --
    Pozdrawiam, Ariser

  • 3. Data: 2004-11-01 11:45:30
    Od: "Bartek" <b...@w...pl>

> [...]
    zostało
    > ustalone przez sąd, a władza rodzicielska nie została mu przyznana.

    Dzięki, ale mam jeszcze takie pytanie. Po tym jak dziecko będzie
    przysposobione i nadane mu będzie nazwisko męża, jakie prawa w takiej
    sytuacji będą przysługiwały biologicznemu ojcu, czy nadal będzie miał prawo
    za sobą, kiedy przypomni sobie o dziecku i zechce je zabrać na pewien czas?
    (określony oczywiście przez sąd).

  • 4. Data: 2004-11-01 18:59:20
    Od: "Bartek" <b...@w...pl>

    > Mam nadzieję, że nieco rozjaśniłem.
    >
    > --
    > Pozdrawiam, Ariser

    I to sporo - dzięki:-)

  • 5. Data: 2004-11-01 19:01:22
    Od: Ariser <a...@N...op.pl>

    Bartek wrote:

> [...]
    > prawo za sobą, kiedy przypomni sobie o dziecku i zechce je zabrać na
    > pewien czas? (określony oczywiście przez sąd).

    Wiesz, tutaj ZTCW wiele zależy od Twojej sytuacji: czy sąd przyznał prawa
    ojcu biologicznemu, jakie, jak je ojciec wypełnia, czy płaci alimenty itd.

    Znów garść przepisów:

    Art. 107. § 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom nie
    pozostającym ze sobą w związku małżeńskim, sąd opiekuńczy może powierzyć
    wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z nich, ograniczając władzę
    rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do
    osoby dziecka.

    To pewnie zresztą już zrobił.

    Art. 111. § 1. Jeżeli władza rodzicielska nie może być wykonywana z powodu
    trwałej przeszkody albo jeżeli rodzice nadużywają władzy rodzicielskiej lub
    w sposób rażący zaniedbują swe obowiązki względem dziecka, sąd opiekuńczy
    pozbawi rodziców władzy rodzicielskiej. Pozbawienie władzy rodzicielskiej
    może być orzeczone także w stosunku do jednego z rodziców.

    Wiesz, dużo zależeć będzie od biologicznego ojca dziecka i/lub od
    znalezienia mocnych argumentów na rzecz dużego ograniczenia lub całkowitego
    pozbawienia go praw rodzicielskich...