  • 11. Data: 2002-06-09 21:57:36
    Temat: Re: Odp: Zmiana nazwiska - ktora dziedzina prawa?
    Od: Xlowak <r...@s...pl>

    Sandra wrote:
    > A ponadto musze jeszcze co? dodac pewnego razu jeden pan,który mia? bardzo
    > brzydkie nazwisko zmieni? je na ?adniejsze i w?asnie w s?dzie wroc?awskim
    > cywilnym . Nie wiem mo?e s?d z?ama? prawo ??? Ale raczej nie s?dze .

    Bede sie czepial (ale jest juz pozno a ja jestem zmeczony) ale co to
    jest sad cywilny? Nie wiem czy zlamal prawo moze Ci powiem jak sie
    dowiem co to jest. Ja znam tylko wydzialy cywilne w sadach powszechnych.

    --
    Xlowak
    "Always look on the bright side of death

  • 12. Data: 2002-06-09 22:12:11
    Od: Xlowak <r...@s...pl>

    Jezeli odbywa sie to rowniez na drodze cywilnej to prosze Cie bardzo
    wskaz mi konkretne przepisy poniewaz taka dyskusja jest raczej jalowa.
    Ja po prostu nie wiem czy odbywa sie to rowniez w tym trybie a jakos
    twoje symbole nie potrafia mnie przekonac.

  • 13. Data: 2002-06-09 22:16:34
    Temat: Odp: Odp: Zmiana nazwiska - ktora dziedzina prawa?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Xlowak <r...@s...pl> w wiadomooci do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@s...pl...
    Dobrze sloneczko o wszystkim napisze ale juz nie dzisiaja .
    Sandra

  • 14. Data: 2002-06-09 22:47:12
    Temat: Re: Odp: Odp: Zmiana nazwiska - ktora dziedzina prawa?
    Od: Xlowak <r...@s...pl>

    Sandra wrote:
    > Dobrze sloneczko o wszystkim napisze ale juz nie dzisiaja .

    Dziekuje serdecznie (wiem ze jestem upierdliwy).
    Czekam niecierpliwie :)

  • 15. Data: 2002-06-10 09:45:51
    Temat: Re: Zmiana nazwiska - ktora dziedzina prawa?
    Od: "Mariusz C." <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > dowiem co to jest.
    > Ja znam tylko wydzialy cywilne w sadach powszechnych.

    1982.06.21 wyrok w Warszawie NSA II SA 699/82
    ONSA 1982/1/57

    1. Gdy zmiana nazwiska nie jest nieodłączną konsekwencją pochodzenia
    dziecka, organy administracji nie mogą czynić przedmiotem swych dociekań i
    uzależniać załatwienia wniosku strony od ustalenia ojcostwa, to jest od
    rozstrzygnięcia kwestii regulowanych przepisami kodeksu rodzinnego i
    opiekuńczego.

    2. Nadawanie nazwisk w trybie przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
    wiąże się z istniejącymi układami stosunków rodzinnych i pokrewieństwa.
    Natomiast problematyka z m i a n y nazwiska została unormowana ustawą z
    dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk (Dz.U. z 1963 r. Nr 59,
    poz. 328) na zupełnie innej płaszczyźnie i na podstawie innych kryteriów.

    3. Redakcja art. 2 wymienionej ustawy orientuje organy orzekające w
    sprawach zmiany imion i nazwisk na bezwzględną konieczność pozytywnego
    załatwienia wniosku w razie zaistnienia "ważnych względów", przy czym
    przemieszcza kryteria ocenne do sfery subiektywnego ich odbioru przez
    zainteresowanego zmianą nazwiska. Penetrowanie tak ważnego dla obywateli
    swoistego fragmentu ich osobowości wymaga okazywania przez organy
    administracji państwowej dużej kultury i taktu.

    4. Niedopuszczalne jest sprowadzanie przez organy administracji nazwiska
    do funkcji ewidencyjnej, w oderwaniu od więzi rodowych, honoru i poczucia
    wartości wszystkiego tego, co jest pielęgnowane w odczuciach indywidualnych
    i w rodzinie.

    5. Organy administracji powinny oceniać, czy w powstałej sytuacji wniosek
    o zmianę nazwiska spełnia warunek "ważnych względów" w rozumieniu art. 2
    ust. 1 cytowanej ustawy, a ściślej - czy strona dostrzega w swoim
    uzasadnionym przekonaniu potrzebę zmiany nazwiska. Granicą rozważań organów
    administracji państwowej powinno być ustalenie istnienia (lub braku)
    elementów oczywistej bezzasadności w motywach strony, na przykład cech
    kaprysu lub przekory.

    6. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, w razie zaistnienia ważnych
    względów organy administracji państwowej obowiązane są zadośćuczynić
    żądaniom wnioskodawcy również w przypadkach zmiany nazwiska na dwuczłonowe.
    Argumentacja, że nazwiska dwuczłonowe są kłopotliwe dla administracji, jest
    przykładem praktyki arbitralnego decydowania o tym, czy i na jakie nazwisko
    organ administracji zechce zmienić dotychczasowe nazwisko strony.

    -----------------

    1996.03.21 wyrok SN III ARN 78/95
    OSNAP 1996/19/284

    Oświadczenie małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska, które nosił
    przed zawarciem małżeństwa musi być złożone osobiście przed kierownikiem
    Urzędu Stanu Cywilnego (art. 59 k.r.o.).

  • 16. Data: 2002-06-10 11:06:46
    Od: "Mariusz C." <b...@p...onet.pl>

    Z poniższego wynika, że najpierw prawo administracyjne
    a ewent. potem cywilne.

    -------------
    Wyrok NSA z dnia 2 marca 1988 r.
    SA/Gd 1196/87

    Organ administracji państwowej orzekający w sprawie zmiany nazwiska w trybie
    przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk (Dz.
    U. 1963 r. Nr 59 poz. 328) winien mieć na uwadze także prewencyjną ochronę
    nazwisk zagwarantowaną przepisami art. 23 i art. 24 kc. Nie można bowiem
    wykluczyć dochodzenia roszczenia cywilnego w postępowaniu sądowym o ile
    będzie ono oparte na faktach i okolicznościach powstałych po ostatecznym
    zakończeniu postępowania administracyjnego.

  • 17. Data: 2002-06-10 11:36:50
    Od: Xlowak <r...@s...pl>

    "Mariusz C." wrote:
> [...]
    > uzale?niaae za?atwienia wniosku strony od ustalenia ojcostwa, to jest od
    > rozstrzygni?cia kwestii regulowanych przepisami kodeksu rodzinnego i
    > opieku?czego.

    > 2. Nadawanie nazwisk w trybie przepisów kodeksu rodzinnego i opieku?czego
    > wi??e si? z istniej?cymi uk?adami stosunków rodzinnych i pokrewie?stwa.
    > Natomiast problematyka z m i a n y nazwiska zosta?a unormowana ustaw? z
    > dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk (Dz.U. z 1963 r. Nr 59,
    > poz. 328) na zupe?nie innej p?aszczy 1/4 nie i na podstawie innych kryteriów.

    Dobra tyle to tez juz wiem i poza tym pani Melisa mowila ze:
    "nie chodzi o zmiane z aktem malzenskim czy adopcja, tylko zmiane kiedy
    powiedzmy dotychczasowe nazwisko jest osmieszjace".
    Wiec powyzsze (czyli sprawy tyczace sie maloletnich itp) nie stanowi
    tematu naszych dociekan.

    Podsumowujac czy pani Sandra tak sie ze mna klocaca ma racje ze w
    stosunku do doroslych tez moze sie to odbywac w sadach powszechnych (nie
    wydaje mi sie ale)? Mowie tu o sytuacji o jaka pytala pani Melisa.

  • 18. Data: 2002-06-10 13:52:40
    Temat: Odp: Zmiana nazwiska - ktora dziedzina prawa?
    Od: "Melisa" <m...@p...onet.pl>

    Dziekuje wszystkim Aktywistom za wszelkie wypowiedzi! Naprowadziliscie mnie
    na odpowiednia dorge poszukiwan, lece przeszukiwac portale z ustawami.

    Melisa