    From: "Mariusz C." <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zmiana nazwiska - ktora dziedzina prawa?
    Date: Mon, 10 Jun 2002 11:45:51 +0200

    > Bede sie czepial (ale jest juz pozno a ja jestem zmeczony) ale co to
    > jest sad cywilny? Nie wiem czy zlamal prawo moze Ci powiem jak sie
    > dowiem co to jest.
    > Ja znam tylko wydzialy cywilne w sadach powszechnych.

    1982.06.21 wyrok w Warszawie NSA II SA 699/82
    ONSA 1982/1/57

    1. Gdy zmiana nazwiska nie jest nieodłączną konsekwencją pochodzenia
    dziecka, organy administracji nie mogą czynić przedmiotem swych dociekań i
    uzależniać załatwienia wniosku strony od ustalenia ojcostwa, to jest od
    rozstrzygnięcia kwestii regulowanych przepisami kodeksu rodzinnego i
    opiekuńczego.

    2. Nadawanie nazwisk w trybie przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
    wiąże się z istniejącymi układami stosunków rodzinnych i pokrewieństwa.
    Natomiast problematyka z m i a n y nazwiska została unormowana ustawą z
    dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk (Dz.U. z 1963 r. Nr 59,
    poz. 328) na zupełnie innej płaszczyźnie i na podstawie innych kryteriów.

    3. Redakcja art. 2 wymienionej ustawy orientuje organy orzekające w
    sprawach zmiany imion i nazwisk na bezwzględną konieczność pozytywnego
    załatwienia wniosku w razie zaistnienia "ważnych względów", przy czym
    przemieszcza kryteria ocenne do sfery subiektywnego ich odbioru przez
    zainteresowanego zmianą nazwiska. Penetrowanie tak ważnego dla obywateli
    swoistego fragmentu ich osobowości wymaga okazywania przez organy
    administracji państwowej dużej kultury i taktu.

    4. Niedopuszczalne jest sprowadzanie przez organy administracji nazwiska
    do funkcji ewidencyjnej, w oderwaniu od więzi rodowych, honoru i poczucia
    wartości wszystkiego tego, co jest pielęgnowane w odczuciach indywidualnych
    i w rodzinie.

    5. Organy administracji powinny oceniać, czy w powstałej sytuacji wniosek
    o zmianę nazwiska spełnia warunek "ważnych względów" w rozumieniu art. 2
    ust. 1 cytowanej ustawy, a ściślej - czy strona dostrzega w swoim
    uzasadnionym przekonaniu potrzebę zmiany nazwiska. Granicą rozważań organów
    administracji państwowej powinno być ustalenie istnienia (lub braku)
    elementów oczywistej bezzasadności w motywach strony, na przykład cech
    kaprysu lub przekory.

    6. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, w razie zaistnienia ważnych
    względów organy administracji państwowej obowiązane są zadośćuczynić
    żądaniom wnioskodawcy również w przypadkach zmiany nazwiska na dwuczłonowe.
    Argumentacja, że nazwiska dwuczłonowe są kłopotliwe dla administracji, jest
    przykładem praktyki arbitralnego decydowania o tym, czy i na jakie nazwisko
    organ administracji zechce zmienić dotychczasowe nazwisko strony.

    1996.03.21 wyrok SN III ARN 78/95
    OSNAP 1996/19/284

    Oświadczenie małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska, które nosił
    przed zawarciem małżeństwa musi być złożone osobiście przed kierownikiem
    Urzędu Stanu Cywilnego (art. 59 k.r.o.).