  • 1. Data: 2011-06-07 09:05:21
    Temat: Zmiana formy wlasnosci - spoldzielcze-wlasnosciowe -> pelna wlasnosc
    Od: badzio <b...@g...com>

    Witam,

    mam spoldzielcze-wlascnosciowe prawo do lokalu (mieszkanie posiada KW - hipoteka na
    rzecz banku ale ofkoz kredyt splacany regularnie :) ). Chcialem 'przejsc' na tzw
    pelna wlasnosc.
    Poszedlem dzis do spoldzielni, pani mi powiedziala ze spoldzielnia zlozyla wniosek o
    wykup gruntu, moj wniosek spowoduje zablokowanie ich wniosku. I ze jesli sie
    wstrzymam ze swoim wnioskiem, to po zakonczeniu sprawy przez spoldzielnie bede mogl
    otrzymac prawo wlasnosciowe do lokalu + gruntu a teraz otrzymalbym tylko do lokalu.
    Moglby ktos mi wytlumaczyc o co chodzi? Moze cos pomieszalem?

  • 2. Data: 2011-06-08 10:11:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jun 2011, badzio wrote:

    > Poszedlem dzis do spoldzielni, pani mi powiedziala ze spoldzielnia
    > zlozyla wniosek o wykup gruntu, moj wniosek spowoduje zablokowanie
    > ich wniosku.

    Jeśli jest wielu właścicieli wyodrębnionych lokali, z mocy prawa
    są oni współwłaścicielami budynku i tworzą odrębny twór prawny
    pt. "wspólnota mieszkaniowa", uprawniony do reprezentacji
    właścicieli, przynajmniej w niektórych sprawach.
    W innych sprawach muszą wszyscy zająć stanowisko.
    Zastrzegam że nie mam pojęcia czy dla sp-ni jest jakiś wyjątek
    (np. w prawie spółdzielczym), ale co do zasady "pani" może
    mieć rację: jeśli wystąpiła spółdzielnia, to zakup przez inny
    podmiot spowoduje stosik "papierkologii", jak sądzę większy
    niż rezygnację z wniosku i złożenie go na nowo (już wraz
    z nowym współwłaścicielem).

    Może ktoś skomentuje, ale na mój gust wygląda prawdopodobnie.

    > I ze jesli sie wstrzymam ze swoim wnioskiem, to po zakonczeniu
    > sprawy przez spoldzielnie bede mogl otrzymac prawo wlasnosciowe do lokalu + gruntu

    s/mógł/musiał/
    :D

    Status gruntu jest nierozerwalnie powiązany z całym budynkiem,
    nie może być różny dla różnych lokali.
    A przynajmniej "nie powinien" :P
    Albo wszystkie lokale mają "przypisany" udział w użytkowaniu
    wieczystym, albo we własności gruntu.

    > Moze cos pomieszalem?

    Sądzę że nie.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-06-08 11:17:28
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-06-07 11:05, badzio pisze:
> [...]
    otrzymac prawo wlasnosciowe do lokalu + gruntu a teraz otrzymalbym tylko do lokalu.
    > Moglby ktos mi wytlumaczyc o co chodzi? Moze cos pomieszalem?
    Generalnie chyba o to, że póki co spółdzielnia jest użytkownikiem
    wieczystym gruntu, a chce go wykupić na własność. Składając wniosek
    teraz dostałbyś udział w gruncie na zasadzie dzierżawy wieczystej. Nie
    samo mieszkanie, jak to Ci pani powiedziała. Sprawdź sobie w dziale I
    KW, kto jest właścicielem działki na której stoi budynek w którym masz
    mieszkanie.

    Składając wniosek później, gdy spółdzielnia będzie już właścicielem
    gruntu, dostaniesz udział w gruncie jako właściciel, a nie dzierżawca
    wieczysty. Odpadnie coroczna opłata za dzierżawę, zostanie tylko podatek
    od nieruchomości.
    Oczywiście dochodzi kwestia opłat przy przekształceniu w obu wariantach.
    W przypadku przekształcenia teraz to w zasadzie formalność, płacisz za
    notariusza i tyle. Później co roku sam opłacasz użytkowanie wieczyste do
    kasy miasta czy kto tam jest właścicielem. Obecnie zapewne masz to
    wliczone w czynsz.

    Natomiast gdy spółdzielnia będzie właścicielem gruntu może (chociaż nie
    musi) Ci przy przekształceniu doliczyć cenę gruntu (udział przypadający
    na Twoje mieszkanie). To wbrew pozorom mogą być całkiem spore pieniądze,
    gdzieś czytałem że jest/ma być to liczone przy wykupie jako iloczyn
    rocznej opłaty x pozostała ilość lat dzierżawy wieczystej. Zakładając
    np. 300 zł opłaty za użytkowanie wieczyste rocznie x np. 70 pozostałych
    lat to niebagatelne 21 000 zł.
    Dopytaj panią dokładnie, na jakich warunkach planują przekształcenia gdy
    już będą właścicielem gruntu.
    --
    MZ

  • 4. Data: 2011-06-08 19:30:14
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    Ciekawa sprawa może być, jesli budynek na gruncie gminnym w użytkowaniu
    wieczystym, a w budynku oprócz "prywatnych" właścicieli także lokale będące
    własnością gminy.
    Tak głośno myślę:
    Czy można od samego siebie dzierżawić (użytkować wieczyscie)?

    Przy czym najlepszy numer to jest wtedy z podatkami od nieruchomości, i to
    wcale nie jest śmieszne (gmina jest zwolniona od opłacania podatku samej
    sobie, i wtedy CAŁOŚĆ podatku od nieruchomości jest rozłożona na pozostałych
    Bogu ducha winnych właścicieli).

    -----

  • 5. Data: 2011-06-10 21:36:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Jun 2011, ąćęłńóśźż wrote:

> [...]
    > sobie, i wtedy CAŁOŚĆ podatku od nieruchomości jest rozłożona na pozostałych

    Piszesz w temacie wątku, czyli przypadku LOKALI?
    To pomysł masz rozbieżny z ustawą ;)

    pzdr, Gotfryd