  • 1. Data: 2011-06-07 07:11:01
    Temat: Własna dzialalnosc - składka zdrowotna za część miesiąca w całości
    Od: beherit <b...@g...com>

    Witam,
    mam takie pytanie, mam nową, jedyną zarejestrowaną działalność (załóżmy,
    że przez ostatnie 7 dni danego miesiąca - np. 24-31.05) i jednocześnie
    pracuję przez ten okres na umowie zlecenie za np. 200zł brutto (data
    obowiązywania umowy zlecenie taka sama 24-31.05). Umowa zlecenie kończy
    się z dniem 31.05 a od 01.06 jestem zatrudniony na umowę o pracę na
    terenie innego kraju UE - tutaj procedurę znam, parę druczków
    wyrejestrowujących.

    Czy jestem w tym przypadku zobowiązany do zapłaty składek na
    ubezpieczenie społeczne, a szczególnie zdrowotne z tytułu prowadzonej DG?

    Czy mam rację że jestem zobowiązany do zapłacenia składek z tytułu
    jedynie umowy zlecenie?

    brutto: 200 zł
    składki:
    - emerytalna: 19,52
    - rentowa: 3
    - chorobowa: 0
    zdrowotne:
    - zapłacona 9%: 15,97
    - do odliczenia 7,5%: 13,75
    zaliczka na podatek 18%:
    36 zł
    netto:
    125,51 zł

    Rozumiem, że ja dostaję netto, a całą resztę opłaca w moim imieniu
    pracodawca?
    PS. nie rozumiem sformułowania (zapłacona / do odliczenia), mogę prosić
    o wyjaśnienie?

    Dane powyższe wzięte z kalkulatora
    http://www.infor.pl/kalkulatory/zlecenia.html

  • 2. Data: 2011-06-07 11:12:01
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "beherit" <b...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > się z dniem 31.05 a od 01.06 jestem zatrudniony na umowę o pracę na
    > terenie innego kraju UE - tutaj procedurę znam, parę druczków

    Skladka zdrowotna jest niepodzielna. Placisz cala - potem sobie wiekszosc
    (86,11 % jej) odliczysz od podatku.
    SPoleczne tez bedziesz musial zaplacic - tutaj proporcjonalnie.

    > Czy jestem w tym przypadku zobowiązany do zapłaty składek na ubezpieczenie
    > społeczne, a szczególnie zdrowotne z tytułu prowadzonej DG?

    j.w. - spoleczne za 7 dni, zdrowotne za caly meisiac.

    > PS. nie rozumiem sformułowania (zapłacona / do odliczenia), mogę prosić o
    > wyjaśnienie?

    Zaplacona - tyle faktycznie skladki odciagnieto i wplacono do NFZ.
    do odliczenia - o tyle pomniejszono Ci zaliczke na podatek i tyle wpiszesz
    do odliczenia w rozliczeniu rocznym

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-06-07 17:42:16
    Od: beherit / pn <b...@g...com>

    W dniu 2011-06-07 13:12, SDD pisze:
    > Użytkownik "beherit"<b...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > Skladka zdrowotna jest niepodzielna. Placisz cala - potem sobie wiekszosc
    > (86,11 % jej) odliczysz od podatku.
    To wiem.
    > SPoleczne tez bedziesz musial zaplacic - tutaj proporcjonalnie.
    To wiem.

    > j.w. - spoleczne za 7 dni, zdrowotne za caly meisiac.

    Ale pytanie w sumie inne:
    czy wykonując umowę zlecenie w terminie 24.05-31.05 i mając w tym czasie
    także umowę zlecenie na kwotę np. 200 zł (z odprowadzoną składką na
    ubezpieczenia) jestem zobowiązany do zapłacenia za ten okres składek
    ubezpieczeniowych także z tytułu działalności gospodarczej.

    Wg. Twojej opinii wynika, że we wskazanym okresie ZUS ma podstawy do
    zabierania składek z dwóch tytułów, czy słusznie myślę?

    > Zaplacona - tyle faktycznie skladki odciagnieto i wplacono do NFZ.
    > do odliczenia - o tyle pomniejszono Ci zaliczke na podatek i tyle wpiszesz
    > do odliczenia w rozliczeniu rocznym

    Ok, ale jak to się ma do "obowiązku" a może jego braku opłacenia
    równolegle składki z tytułu DG.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2011-06-07 18:45:00
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    beherit / pn wrote:

> [...]
    > Wg. Twojej opinii wynika, że we wskazanym okresie ZUS ma podstawy do
    > zabierania składek z dwóch tytułów, czy słusznie myślę?

    Jak się przekopiesz przez ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych
    (taka lektura się przyda na pewno), to zorientujesz się jakie sa minimalne
    podstawy wymiaru przy których nie będzie już trzeba opłacać społecznych.
    Bez czytania w ciemno stawiam, że200zł, to mniej niz jakiekolwiek minimum z
    ustawy.

    > Ok, ale jak to się ma do "obowiązku" a może jego braku opłacenia
    > równolegle składki z tytułu DG.

    Zdrowotną płacisz z tytułu - masz "tytuł" w tym czasie, to płacisz całą.