  • 1. Data: 2013-07-06 12:58:34
    Temat: Zgłoszenie oszustwa po otrzymaniu nakazu zapłaty?
    Od: "Baczek" <b...@k...pl>

    Witam
    Czuję się oszukany przez pewną osobę. Wniosłem pozew do sądu o wydanie
    nakazu zapłaty.
    Tak nakaz otrzymałem, jest na tę chwile z klauzulą.
    Czy mimo wszystko mogę zgłosić na policję oszustwo ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-07-06 13:46:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 06.07.2013 12:58, Baczek pisze:
> [...]
    > nakazu zapłaty.
    > Tak nakaz otrzymałem, jest na tę chwile z klauzulą.
    > Czy mimo wszystko mogę zgłosić na policję oszustwo ?

    No to się łaskawie zdecyduj - zostałeś oszukany, czy masz czysto cywilne
    roszczenie?

  • 3. Data: 2013-07-06 13:49:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Jul 2013, Baczek wrote:

    > Witam
    > Czuję się oszukany przez pewną osobę.

    Ale wiesz na czym polega oszustwo?
    Pic polega na tym, że "w zasadzie" nie ma (wtedy) jak
    ugryźć sprawy cywilnoprawnie, bo cywilnoprawnie to
    sam chciałeś się pozbawić majątku i w ogóle.
    Nakaz zapłaty uzyskany tak wot, bez problemu, bez
    postępowania karnego, mało przystaje do oszustwa.

    Wybacz że tak dość ogólnie powarkuję :), ostatnio też
    już komuś nadepnąłem na odcisk ;), ale na grupie bywały
    naprawdę różne efekty, jak np. czyjeś przekonanie,
    że jak komuś pieniądze pożyczył a tamten je "zużył"
    wbrew obietnicy to to były JEGO pieniądze (znaczy
    pożyczającego).
    I z tego bierze się często "poczucie oszukanym".
    Na czym ma polegać owo "czucie się oszukanym"?

    > Wniosłem pozew do sądu o wydanie nakazu zapłaty.
    > Tak nakaz otrzymałem, jest na tę chwile z klauzulą.
    > Czy mimo wszystko mogę zgłosić na policję oszustwo ?

    Mi się wydaje, że opisujesz przypadek kiedy to
    ktoś Ci "po prostu nie zapłacił".
    Za to się nie idzie siedzieć, stety lub niestety,
    zależnie od punktu siedzenia.
    "Za mało danych" aby wykluczyć możliwość oszustwa,
    ale jest wysoce prawdopodobne że Twoje samopoczucie
    jest prawnie nieuzasadnione.
    Nawet jeśliby uznać, że jest "uzasadnione moralnie".

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-07-06 19:35:04
    Od: "Baczek" <b...@k...pl>

> [...]
    > ale jest wysoce prawdopodobne że Twoje samopoczucie
    > jest prawnie nieuzasadnione.
    > Nawet jeśliby uznać, że jest "uzasadnione moralnie".

    No właśnie "klient" zamówił usługę z "górnej półki".
    Nie zapłacił, nie próbował nawet rozwiązać sprawy polubownie.
    Kiedyś pytałem na grupie czy lepiej zgłosić oszustwo, czy ciągnąć cywilnie,
    zalecono, że jeżeli chcę odzyskać pieniądze, to cywilnie.
    Okazuje się, że gość nie tylko mnie naciągnął. Szanse na odzyskanie
    pieniędzy
    na tę chwilę marne.
    Zdaje sobie sprawę, że udowodnienie oszystwa jest trudne, ale może jak
    policja (prokurator czy kto tam) zacznie zadawać "klientowi" pytania to
    zmięknie.

    Pozdraiwam

  • 5. Data: 2013-07-06 19:44:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-07-06 13:46, Andrzej Lawa pisze:

    > No to się łaskawie zdecyduj - zostałeś oszukany, czy masz czysto cywilne
    > roszczenie?

    Jedno nie wyklucza drugiego.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2013-07-06 19:46:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Ale wiesz na czym polega oszustwo?
    > Pic polega na tym, że "w zasadzie" nie ma (wtedy) jak
    > ugryźć sprawy cywilnoprawnie, bo cywilnoprawnie to
    > sam chciałeś się pozbawić majątku i w ogóle.

    ???

    > Nakaz zapłaty uzyskany tak wot, bez problemu, bez
    > postępowania karnego, mało przystaje do oszustwa.

    ???

    Na przykład - roszczenie o zwrot zapłaconej ceny za towar z allegro,
    którego nie dostałem. Można spokojnie uzyskać nakaz, może to być oszustwo.

    > I z tego bierze się często "poczucie oszukanym".
    > Na czym ma polegać owo "czucie się oszukanym"?

    Nie jest to przedmiotem dyskusji w tym wątku :)

    > "Za mało danych" aby wykluczyć możliwość oszustwa,
    > ale jest wysoce prawdopodobne że Twoje samopoczucie
    > jest prawnie nieuzasadnione.

    Możliwe, ale nijak to nie wynika z faktu wydania nakazu zapłaty.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-07-06 19:47:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-07-06 19:35, Baczek pisze:

> [...]
    > Zdaje sobie sprawę, że udowodnienie oszystwa jest trudne, ale może jak
    > policja (prokurator czy kto tam) zacznie zadawać "klientowi" pytania to

    Zbierzcie się w kupie i zgłoście oszustwo. Fakt uzyskania przez Ciebie
    nakazu zapłaty (ba, nawet jego wyegzekwowanie) w teorii nie przeczy
    oszustwie.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2013-07-06 20:26:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 06.07.2013 19:44, Liwiusz pisze:

    > Jedno nie wyklucza drugiego.

    Owszem, ale jeśli udaje się bezproblemowo uzyskać nakaz zapłaty to
    stanowi to pewną przesłankę, że klient po prostu stał się niewypłacalny
    lub zapomniał.

    Prawdziwego oszusta z reguły ciężko namierzyć ;)

  • 9. Data: 2013-07-09 00:00:17
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    > Pic polega na tym, że "w zasadzie" nie ma (wtedy) jak
    > ugryźć sprawy cywilnoprawnie, bo cywilnoprawnie to

    Trudniej uskutecznić karniaka, bo trzeba udowodnić "zamiar
    oszukania" ... a na cywilu - jak papiery się zgadzają, to jest
    NZ i tyle. Nie każde oszustwo to słupy/araby/cykliści :)

    > Mi się wydaje, że opisujesz przypadek kiedy to
    > ktoś Ci "po prostu nie zapłacił".

    Nie musi być.

    Kontakt: Wrocław +48 71 718 70 90

  • 10. Data: 2013-07-09 09:36:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Jul 2013, "Rafał \"SP\" Gil" wrote:

    > Trudniej uskutecznić karniaka, bo trzeba udowodnić "zamiar oszukania" ...
    > a na cywilu - jak papiery się zgadzają, to jest NZ i tyle. Nie każde oszustwo
    > to słupy/araby/cykliści :)

    Skądinąd "też prawda".
    Może jednak wątkotwórca choć trochę uchyli rąbka tajemnicy,
    to się dowiemy :)

    pzdr, Gotfryd