  • 1. Data: 2003-11-19 08:32:27
    Temat: Zegarek a gwarancja
    Od: Sławek<q...@g...pl>

    Witam wszystkim, to moj pierwszy raz na tym forum.
    Kupilem niedawno zegharak za dosc spora sume. W gwaranji napisane
    jest wyraznie, ze zalanie woda itp gwarancja nie obejmuje. Na zegarku
    na cyberblacie jest napisane, ze jest wodoodporny do 30m. Czy na tej
    podstawie mam prawo do zalozenia, ze jest wodoszczelny i
    ewentualnie ubiegac sie o naprawe gwarancyjna?
    dzieki za info. pozdrawiam slawek

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-11-19 09:12:48
    Temat: Re: Zegarek a gwarancja
    Od: "ensis" <ensis@(BEZTEGO).pf.pl>

    Sławek wrote:
> [...]
    > podstawie mam prawo do zalozenia, ze jest wodoszczelny i
    > ewentualnie ubiegac sie o naprawe gwarancyjna?

    witam

    AFAIK
    zegarek o "wodoodporny" do 30 m mozna jedynie zachlapac woda.
    zanurzac mozna zegarek z oznaczeniem 50m i wiecej.
    czyli ta utrata gwarancji po zachlapaniu to chyba jakas obrona
    sprzedawcy/producenta przed zanurzaniem zegarka.
    lecz ja prawnikiem nie jestem - informuje tylko o tym co mi mowil sprzedawca
    jak kupowalem swoj zegarek. chcialem koniecznie wodoszczelny. mam napisane
    100m a ponoc moge nurkowac do 5 czy 10m.

    pozdrawiam serdecznie
    *artur sikora*
    --
    *www*: http://se-p.prv.pl
    *email*: ensis{at}pf.pl

  • 3. Data: 2003-11-19 09:59:14
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

    jesli chodzi Wam o oznaczenie water resistance to cyferka przy tym np 20 m
    nie oznacza metrow. to sa jakies oznaczenia producentow. wyjasnienie powinno
    byc w instrukcji ew poszukaj w sieci

    a co do reklamowania to po wyjasnieniu pamietaj ,ze oprocz gwarancji masz
    jeszcze uprawnienia z tytulu niezgodnosci z umowa....

    pozdr
    Lukasz

  • 4. Data: 2003-11-19 10:49:08
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2003-11-19 09:32, Sławek wrote:
> [...]
    > podstawie mam prawo do zalozenia, ze jest wodoszczelny i
    > ewentualnie ubiegac sie o naprawe gwarancyjna?

    Witam,
    Najniższy stopień "wodoszczelności" - "waterproof" oznacza mniej więcej
    tyle, że zegarek możesz nosić, jak deszcz pada (oczywiście jako
    gentleman chodzisz pod parasolem).
    W instrukcji powinno być napisane, że 30/50 m to tzw. bryzgoszczelność,
    czyli, że możesz w zegarku umyć ręce i nic więcej - jeżeli firma dobra,
    to będziesz mógł pływać.
    100m oznacza możliwość zanurzenia np. pływania, ale bez obsługi
    pokręteł, przycisków pod wodą.
    Prawdziwa wodoszczelnośc to 200 m.

    Przy 30 m piszą czasem 3 atm lub 3 bar, co oznaczałoby, że faktycznie
    można urzadzenie zanurzyć do 30 m.
    Taka jest konwencja oznaczania, nie mająca wiele wspólnego z rzeczywistą
    odpornością na zanurzenie.
    Z punktu widzenia prawa jest tu analogia np. do tego, że prokurator czy
    sędzia powinien być osobą o nieposzlakowanej opinii - to taki rodzaj
    branżowego zwrotu, który z rzeczywistością nie musi mieć nic wspólnego.

    Istnieje jeszcze inna okoliczność: woda nie wniknie do zegarka, lecz gaz
    owszem - para wodna jest gazem i przy znaczących wahaniach temperatur
    może pojawić się rosa (przy noszeniu na ręku nie powinno dochodzić do
    takich sytuacji - dla dobrego zegarka to kompromitacja, powinien być
    więcej niż wodoszczelny).

    Jeżeli już, to możnaby skorzystać z rękojmi, o ile potrafisz wykazać, że
    sprzedający zapewnił cię, że 30m oznacza możliwość użytkowania do 30 m
    pod wodą.

    Pzdr: Catbert

  • 5. Data: 2003-11-19 17:59:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To oznaczenie określa wysokość słupa wody, jaki wytrzymuje zegarek. Ale
    jest to ciśnienie statyczne, czyli przy założenie, że ten zegarek
    nieskończenie wolno zanurzamy na taką głębokość. W praktyce jednak ruszamy
    rękami, co powoduje powstanie ciśnienia dynamicznego większego od
    statycznego.

    W instrukcji zegarków CASIO widziałem tabelkę, z której wynikało, że
    zegarek "50 m " jest tak naprawdę przewidziany do pływania po powierzchni,
    a dopiero w zegarku "100 m" można nurkować bodaj do dwóch metrów, zaś "200
    m" pozwala na jakieś tam nurkowanie głębsze. Po za tym chyba dopiero ten
    "100 m" umożliwia w wodzie naciskanie przycisków, bo pozostałe to po
    prostu tylko można oglądać.