    From: Catbert <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zegarek a gwarancja
    Date: Wed, 19 Nov 2003 11:49:08 +0100

    On 2003-11-19 09:32, Sławek wrote:
    > Witam wszystkim, to moj pierwszy raz na tym forum.
    > Kupilem niedawno zegharak za dosc spora sume. W gwaranji napisane
    > jest wyraznie, ze zalanie woda itp gwarancja nie obejmuje. Na zegarku
    > na cyberblacie jest napisane, ze jest wodoodporny do 30m. Czy na tej
    > podstawie mam prawo do zalozenia, ze jest wodoszczelny i
    > ewentualnie ubiegac sie o naprawe gwarancyjna?
    > dzieki za info. pozdrawiam slawek

    Witam,
    Najniższy stopień "wodoszczelności" - "waterproof" oznacza mniej więcej
    tyle, że zegarek możesz nosić, jak deszcz pada (oczywiście jako
    gentleman chodzisz pod parasolem).
    W instrukcji powinno być napisane, że 30/50 m to tzw. bryzgoszczelność,
    czyli, że możesz w zegarku umyć ręce i nic więcej - jeżeli firma dobra,
    to będziesz mógł pływać.
    100m oznacza możliwość zanurzenia np. pływania, ale bez obsługi
    pokręteł, przycisków pod wodą.
    Prawdziwa wodoszczelnośc to 200 m.

    Przy 30 m piszą czasem 3 atm lub 3 bar, co oznaczałoby, że faktycznie
    można urzadzenie zanurzyć do 30 m.
    Taka jest konwencja oznaczania, nie mająca wiele wspólnego z rzeczywistą
    odpornością na zanurzenie.
    Z punktu widzenia prawa jest tu analogia np. do tego, że prokurator czy
    sędzia powinien być osobą o nieposzlakowanej opinii - to taki rodzaj
    branżowego zwrotu, który z rzeczywistością nie musi mieć nic wspólnego.

    Istnieje jeszcze inna okoliczność: woda nie wniknie do zegarka, lecz gaz
    owszem - para wodna jest gazem i przy znaczących wahaniach temperatur
    może pojawić się rosa (przy noszeniu na ręku nie powinno dochodzić do
    takich sytuacji - dla dobrego zegarka to kompromitacja, powinien być
    więcej niż wodoszczelny).

    Jeżeli już, to możnaby skorzystać z rękojmi, o ile potrafisz wykazać, że
    sprzedający zapewnił cię, że 30m oznacza możliwość użytkowania do 30 m
    pod wodą.

    Pzdr: Catbert