  • 1. Data: 2008-05-12 07:16:32
    Temat: Zdjęcia pracownika, a wykorzystanie je przez firmę do wł. celów
    Od: "Pirania" <s...@g...pl>

    Czy firma ma prawo używania zdjęcia pracownika w ramach własnej reklamy, lub
    promocji bez jego zgody? Zdjęcia robione przez fotografa opłaconego przez
    firmę <bez podanej wcześniej intencji>. Nikt nie pytał, czy pracownik zgadza
    się na użycie własnego wizerunku w reklamie, nikt nawet nie widział, jak
    zdjęcia wyszły.
    Teraz są wszędzie, nawet na przystankach w postaci agresywnej reklamy. Czy tak
    w ogóle wolno?

  • 2. Data: 2008-05-12 07:52:07
    Od: "fotografffffff" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Pirania" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Teraz są wszędzie, nawet na przystankach w postaci agresywnej reklamy. Czy
    > tak
    > w ogóle wolno?

    Podaj link do zdjęcia. Będzie jakaś możliwość oceny.
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2008-05-12 08:20:27
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Pirania" <s...@g...pl> napisał
    > Teraz są wszędzie, nawet na przystankach w postaci agresywnej reklamy. Czy
    > tak
    > w ogóle wolno?

    Wizerunek podlega ochronie i nie można wykorzystywać bez zgody. Dotyczy to
    przypadków, gdy nie jest on jedynie częścią tła.

  • 4. Data: 2008-05-12 11:12:09
    Od: ioo <b...@i...prv.no-spam.pl>

    Pirania wrote:

    > Czy firma ma prawo używania zdjęcia pracownika w ramach własnej reklamy,
    > lub promocji bez jego zgody? Zdjęcia robione przez fotografa opłaconego
    > przez firmę <bez podanej wcześniej intencji>.

    A do czego te zdjecia mialy rzekomo byc? bo skoro nie uciekles i zgodziles
    sie pozowac to... sie zgodziles i teraz juz troche po ptokach. No chyba, ze
    mowili ze to zdjecia do identyfikatorow a wykorzystali je do reklamy. W
    takim razie to oczywiscie naruszenie dobr osobistych a konkretnie ochrony
    wizerunku.

    --
    pozdro,
    ioo.

  • 5. Data: 2008-05-12 19:03:45
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "ioo" <b...@i...prv.no-spam.pl> wrote
    > A do czego te zdjecia mialy rzekomo byc? bo skoro nie uciekles i zgodziles
    > sie pozowac to... sie zgodziles i teraz juz troche po ptokach.

    A co, istnieje domniemanie zgody na wykorzystanie wizerunku...? Chyba nie.
    Mam się pilnować, czy ktoś mnie nie pstryka, bo w końcu jak nie ucieknę to
    zgadzam się byc na posterze...?

    >No chyba, ze
    > mowili ze to zdjecia do identyfikatorow a wykorzystali je do reklamy.

    Mogli nic nie mówić, a może miało być do rodzinnego albumu...

    > takim razie to oczywiscie naruszenie dobr osobistych a konkretnie ochrony
    > wizerunku.

    Jeśli nie jest tylko fragmentem tła to sprawa jak znalazł.

  • 6. Data: 2008-05-13 13:20:10
    Temat: Re: Zdjęcia pracownika, a wykorzystanie je przez firmę do wł. ce
    Od: "Akulka " <s...@N...gazeta.pl>

    ioo <b...@i...prv.no-spam.pl> napisał(a): > A do czego te zdjecia mialy rzekomo
> [...]
    > mowili ze to zdjecia do identyfikatorow a wykorzystali je do reklamy. W
    > takim razie to oczywiscie naruszenie dobr osobistych a konkretnie ochrony

    Zdjęcia były robione grupowo, na imprezie, wiec domniemywałam, ze dla księgi
    pamiątkowej firmy. Nikt o zgodę na publikacje nie pytał, zdjęć nie pokazywał
    jak wyszły, niczego nie podpisywałam. Dowiedziałam sie o posterach w niemiły
    sposób - naocznie. Reklama jest wszędzie w moim mieście... Żle się z tym czuję.

  • 7. Data: 2008-05-13 13:20:21
    Od: "Pirania" <s...@N...gazeta.pl>

  • 8. Data: 2008-05-13 21:18:33
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Pirania" <s...@g...pl> writes:

    > Czy firma ma prawo używania zdjęcia pracownika w ramach własnej
    > reklamy, lub promocji bez jego zgody?

    To jest ochrona wizerunku -- rozdział 10 Ustawy o prawie autorskim
    i prawach pokrewnych.

  • 9. Data: 2008-05-13 21:22:03
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> writes:

    > Użytkownik "Pirania" <s...@g...pl> napisał
    >
    > Wizerunek podlega ochronie i nie można wykorzystywać bez
    > zgody. Dotyczy to przypadków, gdy nie jest on jedynie częścią tła.

    Nie tylko -- wizerunek nie podlega ochronie również w przypadku, gdy
    stanowi część większej całości. Czyli rozpowszechnianie wizerunku
    widniejącego na zdjęciu grupowym pracowników pewnie nie podlegałoby
    ochronie z art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych ze względu na ust. 2 punkt 2 ww. artykułu.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 10. Data: 2008-05-13 21:37:47
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> writes:

    > "ioo" <b...@i...prv.no-spam.pl> wrote
    >
    > A co, istnieje domniemanie zgody na wykorzystanie wizerunku...?

    Nie, ale istnieje wynagrodzenie dla pracownika. Jeśli częścią
    obowiązków pracownika jest pozowanie do zdjęć reklamowych, to
    zastosowanie może mieć przypadek, w którym przy braku wyraźnego
    zastrzeżenia rozpowszechnianie wizerunku osoby, która otrzymała
    wynagrodzenie za pozowanie, wyrażenie przez tę osobę zgody na
    rozpowszechnianie wizerunku nie jest wymagane (art. 81 ust. 1