  • 1. Data: 2008-05-12 08:50:34
    Temat: Spadek
    Od: "kk" <k...@p...pl>

    Witam i mam taki problemik do rozwiązania.
    Załóżmy, że istnieją trzy osoby (rodzeństwo), które widnieją w księdze
    wieczstej jako włąsciciele ( po 1/3) nieruchomości zabudowanej (duża
    kamienica) w centrum dużego miasta. Niech to będą osoby X, Y i Z
    Osoby X i Y wyjechały dawno do Niemiec i nie na z nimi kontaktu, a że były
    to roczniki 1900-1905 to przypuszczam, że już nie żyją i z tego co wiem nie
    miały dzieci.
    Po osobie Z jako syn dziedzicze 1/3 i mam zamiar przeprowadzić postepowanie
    spadkowe przed sądem.
    I teraz pare pytań.
    1. Czy przeprowadzenie postepowania tylko po jednej osobie umożliwi mi w
    pełni dysponowanie nieruchomością?
    2. Czy będę mógł przejąć od obecnego zarządu tj. MZBM nieruchomość i czerpać
    z tego korzyści?
    3. Czy będę mógł sprzedać taką nieruchomość?
    A może lepiej przeprowadzić postępowanie wywoławcze i przejąć nieruchomość
    od wszystkich osób, ale ile wtedy wyniesie podatek od spadku - aż się boję
    myśleć.
    Co o Tym myślicie. Co bedzie lepsze?
    Za wszelkie uwagi z góru dziekuję.

  • 2. Data: 2008-05-13 08:43:52
    Temat: Re: Spadek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 May 2008, kk wrote:

> [...]
    > spadkowe przed sądem.
    > I teraz pare pytań.
    > 1. Czy przeprowadzenie postepowania tylko po jednej osobie umożliwi mi w

    Nie.
    Przecież tamte osoby mają spadkobierców - jak nie miały dzieci, to są
    nimi gmina lub skarb państwa - zajrzyj do KC, dziś w innym poście
    dawałem link (i nie pamietam czy numer artykułu, ale łatwo znajdziesz).
    IMO jedynie *odrębne* postępowanie o zasiedzenia dawałoby taką możliwość,
    ale:

    > 2. Czy będę mógł przejąć od obecnego zarządu tj. MZBM nieruchomość

    ...fakt że to nie Ty "rozporządzałeś jak właściciel" IMHO albo w ogóle
    uniemożliwia, albo co najmniej stanowi poważną przeszkodę w "zagrabieniu
    w świetle prawa" (przepraszam za brzmienie, ale to o czym piszesz JEST
    zwyczajnym zagrabieniem czyjegoś), czyli "zasiedzenia w złej wierze".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-13 09:55:31
    Od: "kk" <k...@p...pl>

    Dzięki za info, ale...
    1. Nie zgadzam się, że jest to zagrabienie. 1/3 tej nieruchomości należoła
    do mojej matki a pozostałe 2/3 do jej sióstr. Nieruchomość nie została
    wywłaszczona ale PRZEKAZANA w zarząd MZBM. Ja w ty budynku nie mieszkam.
    2. W postepowaniu sądowym Sąd MUSI mnie ustanowić spadkobiercą po matce, a
    więc stanę się włąściecielem 1/3 nieruchomości - i co dalej? Jakie mam prawa
    do nieruchomości?
    pzdr, KK
    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0805131040080.3732@athlon64...

  • 4. Data: 2008-05-13 19:26:31
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > 2. W postepowaniu sądowym Sąd MUSI mnie ustanowić spadkobiercą po matce, a
    > więc stanę się włąściecielem 1/3 nieruchomości - i co dalej? Jakie mam
    > prawa do nieruchomości?

    Możesz ją używać tak jak się dogadasz z pozostałymi właścicielami (czyli tu
    zapewne gminą). Zwyczajowo jest to zwykłe użytkowanie 1/3 powierzchni.
    Wynajem czy zbycie to już zarząd nadzwyczajny czyli potrzebna jest zgoda
    wszystkich współwłaścicieli. Dla ciebie najlepszą opcją będzie zapewne
    wydzielenie z tej kamienicy samodzielnych mieszkań i zniesienie
    współwłasności i posiądzięcie na własność 1/3 z nich.

  • 5. Data: 2008-05-13 21:48:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 May 2008, kk wrote:

    > Dzięki za info, ale...
    > 1. Nie zgadzam się, że jest to zagrabienie. 1/3 tej nieruchomości należoła
    > do mojej matki a pozostałe 2/3 do jej sióstr.

    Dobra :)
    Nie traktuj tego osobiście - mi chodziło o samą instytucję zasiedzenia.

    Jak chodziło o siostry, to do sprawdzenia jest, czy przypadkiem matka
    sama nie dostała w spadku ich części (udziałów)? Kto wcześniej zmarł?

    > Nieruchomość nie została wywłaszczona ale PRZEKAZANA w zarząd MZBM.

    OK.

    > 2. W postepowaniu sądowym Sąd MUSI mnie ustanowić spadkobiercą po matce, a
    > więc stanę się włąściecielem 1/3 nieruchomości - i co dalej? Jakie mam prawa
    > do nieruchomości?

    Do udziału. Zajrzyj do Kodeksu Cywilnego - przy współwłasności ma się coś
    nazywane "udziałem".
    I tu jest klops - bo do niektórych czynności, określanych jako
    "przekraczających zwykły zarząd", to trzeba mieć zgodę wszystkich
    właścicieli.
    Natomiast swój udział można sprzedać - problem w tym, że jeśli nie jest
    uregulowana sprawa własności pozostałych udziałów, to trudno znaleźć
    chętnego.

    pzdr, Gotfryd