  • 1. Data: 2004-10-19 08:59:57
    Temat: Zastrzeżenie nazwy spółki zoo
    Od: "Krecik" <k...@p...onet.pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów.

    Interesuje mnie problem skutecznego zastrzeżenia nazwy spółki zoo aby nikt w
    przyszlosci nie pozwal przypadkiem spolki o uzywanie tej samej nazwy.

    Przegladalem archiwum i znalazlem ze:
    1) nazy sa unikalne w obrebie danego sadu rejestrowego wiec w innym
    wojewodztwie moze dzialac spolka zoo o tej samej nazwie.
    2) zeby wyeliminowac problem z pkt 1) nalezy zastrzec nazwe w Urzedzi Patentowym

    Wszystko pieknie, ale znalazlem posta w ktorym ktos podawal przyklad ze mimo ze
    nazwa firmy byla w ten sposob "zabezpieczona" to i tak sad uznal racje
    przedsiebiorcy ktory wczesniej prowadzil swoja dzialalnosc.

    Wiec co, trzeba sprawdzic w Urzedzie Patentowym i _WSZYSTKICH_ sadach we
    wszsytkich wojewodztwach (dla spolek ktore istnialy wczesniej ale
    nie "opatentowaly sie") zeby miec pewnosc rejestrujac spolke zoo??? Czy KRS
    zawiera wszystkie nazwy z calej Polski?

    Jeszcze jedno: czemu wiec do cholery skrot KRS oznacza _Krajowy_ Rejestr
    Sadowy???

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedz
    Krecik

  • 2. Data: 2004-10-19 18:30:59
    Temat: Re: Zastrzeżenie nazwy spółki zoo
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krecik" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Najprościej nazwę własną można sprawdzić w REGON-ie. Wpisujesz i w kilka
    chwil masz. Z tym, ze nie mam pojęcia, jak osoba fizyczna może taką
    informację uzyskać. No i jest problem. Cała masa firm jest rejestrowana bez
    nazwy własnej, choć jej używa.

  • 3. Data: 2004-10-20 08:00:08
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > chwil masz. Z tym, ze nie mam pojęcia, jak osoba fizyczna może taką
    > informację uzyskać. No i jest problem. Cała masa firm jest rejestrowana

    a czy zakladajac zwykla jednoosobowa DG moge wymyslec sobie i zastrzec
    nazwe?

    P.

  • 4. Data: 2004-10-20 10:24:15
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    > a czy zakladajac zwykla jednoosobowa DG moge wymyslec sobie i zastrzec
    > nazwe?
    tak, gdyż firmą jest twoje imie i nazwisko + "dodatki", o ile dodatkiem nie
    jest np. cocacola.

    zastrzec możesz np. markę (znak firmowy, towarowy), którą chcesz umieścić w
    FIRMIE (art. 43(1)kc i nast.)
    np. Coca Cola Beverages Co.
    p.
    W,

  • 5. Data: 2004-10-20 13:12:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Oct 2004, Krecik wrote:
    >+ Interesuje mnie problem skutecznego zastrzeżenia nazwy spółki zoo aby nikt w
    >+ przyszlosci nie pozwal przypadkiem spolki o uzywanie tej samej nazwy.
    [...]
    >+ Wszystko pieknie, ale znalazlem posta w ktorym ktos podawal przyklad ze mimo ze
    >+ nazwa firmy byla w ten sposob "zabezpieczona" to i tak sad uznal racje
    >+ przedsiebiorcy ktory wczesniej prowadzil swoja dzialalnosc.

    Wywodzisz *odwrotną* relację :) co do skutku i przyczyny.
    Przepisy pozwalają firmom które JUŻ działają (przed zastrzeżeniem
    nazwy) na używanie tej nazwy "w zakresie w którym była używana".
    Czyli jeśli "twoja nowa" spółka wejdzie w kolizję z już (uprzednio)
    istniejącą nazwą - to TY (mając w ręku "zastrzeżenie") nie możesz
    im zakazać nazwy której JUŻ używali.
    Ale to nie jest podstawa żeby "oni" mogli czegoś zabronić tobie !!
    Przecież piszesz że interesuje cię (tylko) żeby CIEBIE nie
    pozywano... to o co chodzi ? :)

    >+ nie "opatentowaly sie") zeby miec pewnosc rejestrujac spolke zoo??? Czy KRS
    >+ zawiera wszystkie nazwy z calej Polski?

    Nie. Firmy osobowe nie będące spółkami handlowymi - w więc 1-osobowe
    DG oraz spółki cywilne co najmniej - mogą rejestrować się w EDG.
    Kilkaset gmin mamy... można przejrzeć ;)

    >+ Jeszcze jedno: czemu wiec do cholery skrot KRS oznacza _Krajowy_ Rejestr
    >+ Sadowy???

    Ale o co ci chodzi ???
    To są RÓŻNE rzeczy !!

    PDG (aktualnie: "ustawa o swobodzie DG"), KC a chyba i KSH wymagają
    TYLKO aby "nazwa się dostatecznie odróżniała".
    Przyjmuje się że firma z małopolskiego i firma z pomorskiego
    "dostatecznie" odróżniają się... geograficznie :]
    Ale to co innego niż ZASTRZEŻENIE nazwy ! "Odróżnianie" ma zapobiec
    podszywaniu się 1. przedsiębiorcy pod drugiego, a nie korzystania
    z "jego" reklam ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-10-21 07:41:46
    Od: "Krecik" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ale to nie jest podstawa żeby "oni" mogli czegoś zabronić tobie !!
    > Przecież piszesz że interesuje cię (tylko) żeby CIEBIE nie

    Chodzi o to ze znam sytuacje ze jest firma XYZ sp zoo z woj slaskiego i XYZ sp
    zoo z woj malopolskiego i jedna z druga sadzi sie o nazwe poniewaz obie pracuja
    w podobnej branzy i pierwsza z nich twierdzi ze jej kontrahenci myla sobie te
    spolki.

    > Ale o co ci chodzi ???
    > To są RÓŻNE rzeczy !!

    No wlasnie PRZYKLAD firm XYZ podalem wyzej. Wiec jak bylo mozliwe
    zarejestrowanie 2 takich samych nazw (ale w innych wojewodztwach) jezeli
    rejestr jest na CALA POLSKE??? Czemu nazywa sie KRAJOWY??? Skoro i tak nie
    wyklucza sytuacji o ktorej napisalem???

    Kolejne pytanie: czy ktos moze "z premedytacja" zarejestrowac spolke zoo o juz
    istniejaccej nazwie w KRSie i pozniej probowac sie sadzic?

    Np czy moge zalozyc PKN ORLEN SA w woj slaskim , zlozyc wpis w KRSie
    porejestrowac wszystko inne i pozwac PKN ORLEN SA z Płocka??? Albo odwrotnie:
    czy oni mnie pozwa??? i co wtedy?

> [...]
    > Ale to co innego niż ZASTRZEŻENIE nazwy ! "Odróżnianie" ma zapobiec
    > podszywaniu się 1. przedsiębiorcy pod drugiego, a nie korzystania

    Powiedz mi w takim razie po kolei co trzeba sprawdzic i jak zagwarantowac
    unikalnosc nazwy SPOLKI ZOO zeby zadna inna spolka handlowa, cywilna etc. w
    Polsce nie uzywala tej samej nazwy???

    Innymi slowy jezeli zaloze spolke o nazwie UNIKALNA_NAZWA SP ZOO w woj
    mazowieckim to nie chce zeby pewnego dnia zapukal do moich drzwi listonosz i
    przyniosl mi wezwanie do sadu bo UNIKALNA_NAZWA SP ZOO z woj. pomorskiego lub
    np. UNIKALNA_NAZWA sc. itp domaga sie odszkodowania i zmiany nazwy mojej spolki.

    > pozdrowienia, Gotfryd

    Pozdrawiam
    Krecik

  • 7. Data: 2004-10-21 13:12:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, Krecik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ w podobnej branzy i pierwsza z nich twierdzi ze jej kontrahenci myla sobie te

    Rozumiem. Ale pewnie żadna nie ma nazwy zastrzeżonej. Albo "zastrzeżona"
    chce wygryźć niezastrzeżoną :)
    Nie podejrzewam by było na odwrót :]

> [...]
    >+ zarejestrowanie 2 takich samych nazw (ale w innych wojewodztwach) jezeli
    >+ rejestr jest na CALA POLSKE??? Czemu nazywa sie KRAJOWY???

    Bo NIKT, NIGDY i NIGDZIE nie powiedział ża nazwa musi być "absolutnie
    unikalna". Od tego jest mechanizm zastrzegania nazwy !

    >+ Skoro i tak nie wyklucza sytuacji o ktorej napisalem???

    Jeszcze by tego brakowało żeby "Kowalski, Buty i gwoździe"
    stało się nazwą zastrzeżoną :]

    >+ Kolejne pytanie: czy ktos moze "z premedytacja" zarejestrowac spolke zoo o juz
    >+ istniejaccej nazwie w KRSie i pozniej probowac sie sadzic?

    ...o co ?
    A PRÓBOWAĆ... to wiesz, możesz :)
    Możesz powiedzieć że mój traktor (nie posiadam, ale to w niczym
    przecież nie przeszkadza żebyś WYSTĄPIŁ :>) gdzieś ci wjechał ;)

    >+ Np czy moge zalozyc PKN ORLEN SA w woj slaskim , zlozyc wpis w KRSie
    >+ porejestrowac wszystko inne i pozwac PKN ORLEN SA z Płocka???

    PODEJRZEWAM że "oni" :) MAJĄ zastrzeżenie nazwy.

    >+ Albo odwrotnie: czy oni mnie pozwa??? i co wtedy?

    A to zależy.
    Dopóki będziesz trzymał się z daleka od wszystkiego
    co pachnie ropą, naftą, benzyną, gazem i podobnymi paliwami
    - może :] ci włos z głowy nie spadnie.
    ALE - musisz sprawdzić NA JAKIE TOWARY I USŁUGI jest zastrzeżona
    nazwa "Orlen", AFAIK !
    Acha - znak firmowy jest dla odmiany zastrzeżony jak "wytwór
    artystyczny" :) czyli BEZ względu na towar ktory chcesz okleić.

    >+ Powiedz mi w takim razie po kolei co trzeba sprawdzic

    ...nie chciałbym przekręcić nazwy... może ktoś zapoda...

    >+ i jak zagwarantowac

    A to masz dylemat. Swoich praw musisz pilnować SAM !
    I podawać do sądu tych co ci "naruszają"...

> [...]
    >+ np. UNIKALNA_NAZWA sc. itp domaga sie odszkodowania i zmiany nazwy mojej spolki.

    Rozumiem.
    Grupowicze, gdzie to się *zastrzega* nazwę firmy ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd