  • 1. Data: 2006-11-29 18:33:25
    Temat: Zapisy w umowie dostawy, a zalaczona karta gwarancyjna.
    Od: j...@u...wp.pl (JG)

    Witam,

    Starostwo, ktorego jestem pracownikiem, oglosilo przetarg na
    urzadzenie drukujace. Firma, ktora wygrala przetarg podpisala umowe
    dostawy i specyfikacje istotnych warunkow zamowienia (integralna czesc
    umowy), w ktorej byla mowa o okresie gwarancji, czasie reakcji, itp.

    Po dostawie sprzetu, razem z protokolem przekazania, przyslala karte
    gwarancyjna, w ktorej sa zapisy mowiace o obowiazkowych platnych
    przegladach okresowych z ich udzialem, wykluczeniach spod gwarancji
    niektorych komponentow urzadzenia, stosowaniu materialow
    eksploatacyjnych okreslonego producenta (czyli tej wlasnie firmy,
    bedacej jednoczesnie producentem i dostawca sprzetu), itp., czyli cos
    o czym wczesniej w ogole nie bylo mowy.

    Czy, jesli nie podpisywalismy tej karty gwarancyjnej, musimy stosowac
    sie do jej zapisow?

    Dzieki.

    ---
    Jacek Grotnik
    jgrotnik@usun_to.wp.pl

  • 2. Data: 2006-11-29 19:36:13
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <j...@u...wp.pl> napisal(a):
> [...]
    > o czym wczesniej w ogole nie bylo mowy.
    >
    > Czy, jesli nie podpisywalismy tej karty gwarancyjnej, musimy stosowac

    Jeśli chcecie mieć gwarancję, to niezależnie od tego, czy kartę
    podpisaliście, czy nie (co to ma za znaczenie?!), do warunków się
    stosowac musicie. Przecież to normalna umowa między dostawcą a Wami.
    Dostawca oferuje Wam wzięcie odpowiedzialności za pewne sytuacje w
    zamian za zobowiązania z Waszej strony. Jeśli się to nie podoba, to
    trzeba było nie kupować.

    Pozostaje pytanie, czy dostawca wywiązał się z przetargu. Tutaj bez
    wglądu w dokumenty nikt niczego chyba nie powie. Trzeba było w
    warunkach przetargu sprecyzować warunki gwarancji. Jeśli tego nie
    zrobiono, to ja bym się raczej zastanowił, co to za nieudolny,
    niekompetentny pracownik taki przetarg zorganizował i dlaczego
    w ten sposób zmarnował publiczne pieniądze (w tym także te wydane
    na jego niewiele wartą pracę).
    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2006-11-29 21:11:16
    Od: j...@u...wp.pl (JG)

    Czyli jak? W tresci umowy powino byc napisane, ze warunki w niej
    zawarte sa jedynymi warunkami (aby anulowac zapisy w karcie
    gwarancyjnej producenta)?

    W przetargu to my specyfikujemy co ma byc. Nie jest tak, ze oceniamy
    zlozona oferte (z karta gwarancyjna) i ustalamy pozniej kryteria
    sprzetu (i gwarancji, wykluczajac zapisy w karcie) (odbywa sie to od
    drugiej strony, ze tak powiem), wiec jak sie bronic przed zapisami w
    karcie gwarancyjnej trudnymi do przewidzenia?

    Prosta sprawa, robisz przetarg na drukarke. W specyfikacji okreslasz
    jakiestam warunki gwarancji, ale nie mogles przewidziec, ze firma w
    karcie gwarancyjnej napisze "odbiorca zobowiazany jest do zamawiania u
    nas cotygodniowego platnego odprawiania guslow nad drukarka majacego
    przedluzyc jej zywotnosc" albo "udzielamy gwarancji na wszystko oprocz
    plastikowej krzywki na prawo od karetki i eksplozji kondensatorow w
    zasialaczu".

    ---
    Jacek Grotnik
    jgrotnik@usun_to.wp.pl

  • 4. Data: 2006-11-29 21:55:02
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <j...@u...wp.pl> napisal(a):
    > Czyli jak? W tresci umowy powino byc napisane, ze warunki w niej
    > zawarte sa jedynymi warunkami (aby anulowac zapisy w karcie
    > gwarancyjnej producenta)?

    No, na przykład.

> [...]
    > drugiej strony, ze tak powiem), wiec jak sie bronic przed zapisami w
    > karcie gwarancyjnej trudnymi do przewidzenia?

    Piszecie coś w deseń:

    Umowa gwarancji musi zapewniać usuwanie wad urządzenia w zakresie takim i
    takim, w okresie minimum X lat od zakupu. Warunki gwarancji nie mogą
    narzucać stosowania materiałów eksploatacyjnych określonego producenta ani
    uzależniac wykonania umownych zobowiązań sprzedawcy/producenta od poniesienia
    przez nabywcę jakichkolwiek wydatków, w szczególności płatnych przeglądów
    sprzętu.
    ----
    Oczywiście może się zdarzyć tak, że przy tak opisanych warunkach nie
    znajdziecie żadnej oferty, bo warunki będą branżowo nierealne.
    Na przykład wątpię, czy w ten sposób kupilibyście samochód. Tam płatne
    przeglądy są warunkiem gwarancji i dopóki nie kupicie kilkudziesięciu
    samochodów naraz, to tego nie zmienią.
    Dlatego trzeba się trochę wysilić i zrobić mały wywiad na rynku w
    temacie zwyczajów w umowach gwarancyjnych drukarek, co pozwoli
    uniknąć nierealnych zapisów. To nie jest zabronione, to jest wręcz
    pożądane. Nie wolno pisać specyfikacji 'pod' oferenta, ale dlaczego
    niby nie można precyzyjnie okreslić warunków zamówienia? A przecież
    gwarancja jest jego nieodłącznym, nieraz istotnym, elementem. Równie
    ważne jest określenie minimalnej wydajności, jak i warunków serwisu.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 5. Data: 2006-11-29 22:19:41
    Od: j...@u...wp.pl (JG)

    On Wed, 29 Nov 2006 21:55:02 +0000 (UTC), Samotnik
    <s...@W...samotnik.art.pl> wrote:

    >No, na przykład.

    ... co wymagaloby zebrania przed przetargiem kart gwarancyjnych kilku
    producentow i wpisania do specyfikacji wiekszosci zapisow z tych kilku
    kart gwarancyjnych oraz oszacowania z jakich, niewygodnych nam,
    zapisow firmy sa w stanie zrezygnowac, by pomimo usunietych zapisow
    przystapic do przetargu. Duze ryzyko, ze trzeba bedzie przetarg
    powtarzac z braku chetnych. Bardzo powazna komplikacja, bo nowy
    przetarg przesuwa efekt w czasie o minimum miesiac. Watpie, zeby
    jakikolwiek urzad w kraju stosowal te zasade.

    >Piszecie coś w deseń:

    Jasne, tylko takie podejscie sprawdza sie w przypadku znanych nam
    praktyk/zapisow w karcie gwarancyjnej. W dalszym ciagu nie wyklucza
    dziwnych zapisow w karcie, ktorej nie widzielismy na oczy.

    Chodzi o generalna zasade...
    Widze dwa wyjscia:
    - albo istnieje prawo, ktore broniloby nas przed niezasadnymi wpisami
    w karcie gwarancyjnej (ciezko z interpretacja zasadnosci), okreslaloby
    co moze byc w karcie gwarancyjnej;
    - albo zasada/prawo, ze karta nie jest czescia umowy, a jedynie zapisy
    w siwz i umowie.

    Istnieje jeszcze inna mozliwosc - glowne kryterium stanowilaby cena,a
    dodatkowe kryterium - warunki w karcie gwarancyjnej... Nie chcialbym
    byc na miejscu tego, ktory mialby je specyfikowac (musialoby to
    zawierac cala mase mozliwych zapisow z oszacowaniem ich ostotnosci)...

    ---
    Jacek Grotnik
    jgrotnik@usun_to.wp.pl

  • 6. Data: 2006-11-30 08:34:06
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <j...@u...wp.pl> napisal(a):

> [...]
    > przetarg przesuwa efekt w czasie o minimum miesiac. Watpie, zeby
    > jakikolwiek urzad w kraju stosowal te zasade.

    No to się zastanów: albo bierzecie te karty i kompletujecie z tego
    sensowne warunki przetargu, albo kompilujecie takie, że nikt nie
    wystartuje. Jeśli nikt nie wystartuje, to może to być albo efektem
    błędu w specyfikacji (to już wasza wina), albo tego, że po prostu nikt
    nie oferuje gwarancji na tak świetlanych warunkach, jak Wam się wydaje
    i po prostu chcąc kupić taką drukarkę trzeba płacić za przeglądy i
    koniec.

    > Jasne, tylko takie podejscie sprawdza sie w przypadku znanych nam
    > praktyk/zapisow w karcie gwarancyjnej. W dalszym ciagu nie wyklucza
    > dziwnych zapisow w karcie, ktorej nie widzielismy na oczy.

    Można to lepiej sformułować, w taki sposób, że będzie określone co tam
    może być z zapisów istotnych. Trzeba po prostu wykluczyć rzeczy
    uciążliwe i/lub kosztowne. Może jest Wam potrzebna usługa prawnika,
    skoro nie dajecie sobie rady. Piszę bez sarkazmu. Tutaj to wątpię,
    żeby ktoś Wam to za darmo robił.

    Nie istnieje.