  • 1. Data: 2011-05-21 07:54:49
    Temat: Zapisy w OWU AC
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    W OWU polisy AC mam następujące zapisy dotyczące wypłaty odszkodowania:

    "1. Rozliczenie szkody może nastąpić w oparciu o:
    1) oryginały faktur za części i naprawę pojazdu
    przedstawione przez Ubezpieczającego;
    2) kosztorysową wycenę w Systemie Audatex według
    średnich stawek za roboczogodzinę obowiązujących
    na terenie odpowiadającym adresowi zameldowania
    lub siedziby przedsiębiorcy, bez uwzględnienia
    podatku VAT, opłat celnych i innych kosztów;
    w przypadku kosztorysowej wyceny przyjmuje się ceny
    części zamiennych w wysokości określonej w systemie
    Audatex pomniejszone o:
    [ ciach tabelka ]
    2. Jeśli przy zawieraniu Umowy nie umówiono się inaczej,
    przy ustalaniu odszkodowania do wypłaty uwzględnia się
    amortyzację części w wysokości:"

    Przyznam, że (jak zapewne 99% ubezpieczających :->) OWU przejrzałem
    pobieżnie i wykupiłem jedynie zniesienie amortyzacji. Mam niezbyt dużą
    szkodę, wybrałem więc wycenę kosztorysową i niemiło się zdziwiłem, gdy
    ceny wszystkich części zostały odpowiednio pomniejszone ("bo to jest
    pomniejszenie, a nie amortyzacja"). Czy ubezpieczyciel może tak sobie
    ceny części raz pomniejszać, raz amortyzować? Czy pozostaje mi
    rozliczanie się na podstawie faktur VAT, czy można jakoś przymusić, do
    rezygnacji z pomniejszania? :-)

    Maciek

  • 2. Data: 2011-05-22 01:47:39
    Temat: Re: Zapisy w OWU AC
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/21/2011 2:54 AM, Maciek wrote:
> [...]
    > ceny części raz pomniejszać, raz amortyzować? Czy pozostaje mi
    > rozliczanie się na podstawie faktur VAT, czy można jakoś przymusić, do

    to zależy co było w "ciach tabelka".

    amortyzacja to koszt utraty wartości wskutek zużycia.
    więc jeśli taki lub podobny opis znajduje się w "ciach tabelka" to jest
    to dokładnie amortyzacja i można trochę powalczyć,

    notamiast jeśli w "ciach tabelka" jest zapis "pomniejszony o wagę cześci
    razy 1.57 zł / kg to nie jest to amortyzacja.

  • 3. Data: 2011-05-23 07:17:03
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-05-22 03:47, witek pisze:
> [...]
    > notamiast jeśli w "ciach tabelka" jest zapis "pomniejszony o wagę cześci
    > razy 1.57 zł / kg to nie jest to amortyzacja.
    W "ciach tabelka" nie ma nic konkretnego. Jest wiek pojazdu, a w drugiej
    kolumnie "% pomniejszenia". Tabela amortyzacji ma identycznie opisane
    kolumny. Co ciekawe tabela "pomniejszenia" jest oczywiście dużo bardziej
    restrykcyjna, niż tabela amortyzacji, gdyż pomniejszenia nie stosuje się
    tylko w pierwszym roku użytkowania pojazdu (w tabeli amortyzacji przez
    pierwszych 5 lat).
    Maciek

  • 4. Data: 2011-05-30 20:29:29
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-05-21 09:54, Maciek pisze:
> [...]
    > ceny części raz pomniejszać, raz amortyzować? Czy pozostaje mi
    > rozliczanie się na podstawie faktur VAT, czy można jakoś przymusić, do
    Nikt nie pomoże? Podaję link do OWU:
    http://www.generalidirect.pl/binsource?docId=988792&
    paramName=BINARYOBJ_FILE&index=0&language=PL
    Chodzi o paragraf 23, punkt 1 i 2.

    I jeszcze jedno pytanie: strasznie nagabują mnie o podanie numeru konta,
    bo już chcą mi wypłacić odszkodowanie. Czy przyjęcie takiej (według mnie
    zaniżonej) wypłaty zamyka mi jakoś drogę do uzyskania wyższej kwoty? Jak
    rozumiem zawsze zostaje mi rozliczanie na podstawie faktur, ale czy
    takich faktur mi potem nie zakwestionują, twierdząc, że wypłacili kasę,
    a ja powinienem znaleźć sobie warsztat, który naprawi za te pieniądze?

    Maciek

  • 5. Data: 2011-06-01 21:02:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 May 2011, Maciek wrote:

> [...]
    > takich faktur mi potem nie zakwestionują, twierdząc, że wypłacili kasę,
    > a ja powinienem znaleźć sobie warsztat, który naprawi za te pieniądze?

    Skoro cisza zapadła, to z mojej strony zupełnie niczym nie poparte
    podejrzenie: będą chcieli jakiegoś "potwierdzenia" że kwota wpłynęła.
    A to na polski przetłumaczyć można jedynie tak, że trzeba BARDZO
    pilnować żeby owo potwierdzenie w sposób jednoznaczny było sformułowane
    tak, iż dotyczy jedynie kwoty bezspornej z zastrzeżeniem braku
    akceptacji wartości.
    Najtrudniej chyba tego pilnować przy rozmowie telefonicznej, pilnując
    gdzie się łapie powietrze, żeby potem nie było "bo po pańskiej
    rozmowie taśma się urwała, ale wyraźnie słychać że pan zaakceptował
    wypłatę" :>

    pzdr, Gotfryd