  • 1. Data: 2009-05-26 11:09:20
    Temat: Zakup gospodarstwa z licytacji - kilka pytań
    Od: "MB.news" <m...@n...pl>

    Dowiedziałem się o niewielkim gospodarstwie rolnym które jest wystawione
    do licytacji. Jestem rolnikiem i nie wiem jakie są tutaj ukryte pułapki:
    Oto tekst zamieszczony pod ogłoszeniem:

    Przystępujący do licytacji zobowiązany jest złożyć rękojmię w
    gotówce w wysokości 10% ceny oszacowania nieruchomości najpóźniej
    do chwili otwarcia licytacji. Rękojmia może być również złożona
    w książeczce oszczędnościowej zaopatrzonej w upoważnienie
    właściciela książeczki do wypłaty całego wkładu stosownie do
    prawomocnego postanowienia sądu o utracie rękojmi albo w inny
    wskazany przez komornika sposób.
    Nieruchomość można oglądać przez okres 7 dni poprzedzających
    licytację, operat szacunkowy tej nieruchomości znajduje się do wglądu w
    kancelarii komornika, operat szacunkowy można przeglądać w godzinach
    urzędowania kancelarii od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 -
    15.30.Prawa osób trzecich nie będą przeszkodą do licytacji i
    przysądzenia własności na rzecz nabywcy bez zastrzeżeń, jeżeli osoby te
    przed rozpoczęciem licytacji nie złożą dowodu, iż wniosły powodztwo o
    zwolnienie nieruchomości lub przedmiotów razem z nią zajętych od
    egzekucji i uzyskały w tym zakresie orzeczenie wstrzymujące egzekucję.
    Użytkowanie , służebności i prawa dożywotnika, jeżeli nie są ujawnione
    w księdze wieczystej lub przez złożenie dokumentu do zbioru dokumentów
    i nie zostaną zgłoszone nejpóźniej na trzy dni przed rozpoczęciem
    licytacji, nie będą uwzględnione w dalszym toku egzekucji i wygasną z
    chwilą uprawomocnienia się postanowienia o przysądzeniu własności.

    Mam pytanie:
    Czy jeżeli nie wylicytuje to 10% rękojmii jest zwracane?
    Co znaczy że prawa osób trzecich nie będą przeszkodą?
    Czy są w tym tekscie jakieś inne haczyki?

  • 2. Data: 2009-05-26 11:40:17
    Temat: Re: Zakup gospodarstwa z licytacji - kilka pytań
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    MB.news wyskrobał(a):
> [...]
    > uwzględnione w dalszym toku egzekucji i wygasną z chwilą
    > uprawomocnienia się postanowienia o przysądzeniu własności.

    Standardowe obwieszczenie o licytacji, zob. art. 953 Kodeksu postępowania
    cywilnego.

    > Mam pytanie:
    > Czy jeżeli nie wylicytuje to 10% rękojmii jest zwracane?

    Tak.

    > Co znaczy że prawa osób trzecich nie będą przeszkodą?

    Np. jeżeli w gospodarstwie rolnym jest jakaś maszyna, której właścicielem
    jest ktoś inny niż dłużnik, to zostanie ona przejęta na własność przez
    zwycięzcę licytacji, chyba że przed licytacją właściciel tej maszyny złożył
    wniosek o wyłączenie jej spod egzekucji.

    > Czy są w tym tekscie jakieś inne haczyki?

    W tekście nie widzę, ale:
    - upewnij się przed licytacją czy ktoś wniósł wniosek o wyłączenie jakichś
    przedmiotów czy nieruchomości spod licytacji
    - przejrzyj księgi wieczyste nieruchomości wchodzących w skład tego
    gospodarstwa, czy są tam wpisane hipoteki, służebności, użytkowanie,
    dożywocie czy nie
    - nabywca gospodarstwa odpowiadać będzie razem z dłużnikiem za długi
    związane z prowadzeniem gospodarstwa, które powstały wcześniej

    Jak jesteś dociekliwy to poczytaj sobie najpierw art. 1064(14)-1065, a potem
    art. 952-1003 KPC.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-05-26 11:46:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    .B:artek. pisze:

    > - przejrzyj księgi wieczyste nieruchomości wchodzących w skład tego
    > gospodarstwa, czy są tam wpisane hipoteki, służebności, użytkowanie,
    > dożywocie czy nie

    Art. 1000 kpc

    > - nabywca gospodarstwa odpowiadać będzie razem z dłużnikiem za długi
    > związane z prowadzeniem gospodarstwa, które powstały wcześniej

    Nie. Art. 55 [4] kc nie stosuje się do nabycia w trybie egzekucji.

    --
    @2009 Johnson

  • 4. Data: 2009-05-26 13:30:29
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Johnson wyskrobał(a):

    > Nie. Art. 55 [4] kc nie stosuje się do nabycia w trybie egzekucji.

    A art. 1064(22) KPC?

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2009-05-26 13:55:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    .B:artek. pisze:

    > A art. 1064(22) KPC?

    No nie. Ten przepis potwierdza że art. 55 [4] kpc się nie stosuje :)

    Ale przyznaje się ;) Nie wiedziałem że taki przepis nawet istnieje.Dawno
    całego kpc nie czytałem, a już na pewno powyżej art. 1050, moja wina,
    moja wina :)

    --
    @2009 Johnson

  • 6. Data: 2009-05-26 13:55:59
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    .B:artek. pisze:

    > A art. 1064(22) KPC?

    No nie. Ten przepis potwierdza że art. 55 [4] kc się nie stosuje :)

  • 7. Data: 2009-05-26 13:56:23
    Od: Johnson <j...@n...pl>

  • 8. Data: 2009-05-26 14:57:43
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Johnson wyskrobał(a):

> [...]
    >
    > Ale przyznaje się ;) Nie wiedziałem że taki przepis nawet
    > istnieje.Dawno całego kpc nie czytałem, a już na pewno powyżej art.

    Ale przepis ten potwierdza to, co napisałem wcześniej o odpowiedzialności
    nabywcy.

    --
    .B:artek.

  • 9. Data: 2009-05-27 06:05:49
    Od: "MB.news" <m...@n...pl>

    .B:artek. napisał(a):
    > Johnson wyskrobał(a):

    > Ale przepis ten potwierdza to, co napisałem wcześniej o
    > odpowiedzialności nabywcy.

    Tak w skrócie o co w tym wszystkim chodzi?