  • 1. Data: 2008-09-19 21:46:26
    Temat: Zakup domu. Czy to podpada pod wyłudzenie?
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    Witam Grupowiczów!

    Niedawno "wpadła mi w ucho" taka historia:
    Znajomy znajomego chciał kupić połowę jednorodzinnego budynku
    mieszkalnego. Podpisał umowę przedwstępną, wpłacił całkiem pokaźny
    zadatek, po czym udał się do banku po kredyt. Jak to przy kredytach
    bywa, bank zażądał stosownego wpisu do księgi wieczystej, ale
    właściciel budynku (sprzedający który wziął zadatek) nie wyraził na to
    zgody, a więc z kredytu przysłowiowe nici! Gotówki oczywiście brak.
    W związku z tym jestem ciekawy, czy znajomy kolegi "wtopił" na całego,
    czy też jest jakieś wyjście z tej sytuacji? Chodzi oczywiście o
    możliwość odzyskania zadatku, lub "przekonania" (prawnie dozwolonymi
    sposobami) właściciela do zgody na obciążenie hipoteki...
    Jeśli nie ma żadnego prawnego sposobu, to czy w takim wypadku
    właściciel może sobie sprzedawać tą wolną połówkę chałupy np. co pół
    roku? Do czasu aż trafi na kogoś z gotówką? Wtedy oczywiście się
    rozmyśli i straci zadatek, ale biorąc pod uwagę, ile osób
    statystycznie kupuje dom na kredyt, a ile za gotówkę, to sami
    wiecie...
    A zatem, czy jest jakieś wyjście z tej sytuacji?
    --
    Pozdrawiam!
    A.

  • 2. Data: 2008-09-19 23:09:45
    Temat: Re: Zakup domu. Czy to podpada pod wyłudzenie?
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 19 Sep 2008 23:46:26 +0200, agent73 napisał(a):

    > A zatem, czy jest jakieś wyjście z tej sytuacji?

    Owszem, np. promesa banku a dopiero potem wplacanie jakiegokolwiek zadatku.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2008-09-20 05:27:04
    Od: "Daniel" <w...@w...pl>

    > właściciel budynku (sprzedający który wziął zadatek) nie wyraził na to
    > zgody, a więc z kredytu przysłowiowe nici!

    Przecież wpis do KW dokonuje się dopiero po spisaniu ostatecznego aktu
    notarialnego a ten spisuje się po otrzymaniu kredytu. Więc zgoda
    "poprzedniego właściciela" domu na obciążenie KW jest niepotrzebna.

    > W związku z tym jestem ciekawy, czy znajomy kolegi "wtopił" na całego,
    > czy też jest jakieś wyjście z tej sytuacji?

    Zdobyć kredyt i podpisać rzeczoną umowę w terminie podanym na umowie
    wstępnej.

    Ogólnie coś musiałeś poplątać.

    D.

  • 4. Data: 2008-09-20 07:41:28
    Od: "Fotelik" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "agent73" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wiecie...
    > A zatem, czy jest jakieś wyjście z tej sytuacji?
    Jak kupowałme mieszkanie to do kredytu nie potrzebnt był wpis w KW tylko
    umowa przedwstępna.
    Wpis do KW był dopiero po udzieleniu kredytu
    Foti

  • 5. Data: 2008-09-20 08:17:19
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Sat, 20 Sep 2008 07:27:04 +0200, "Daniel" <w...@w...pl> wrote:

    >Przecież wpis do KW dokonuje się dopiero po spisaniu ostatecznego aktu
    >notarialnego a ten spisuje się po otrzymaniu kredytu. Więc zgoda
    >"poprzedniego właściciela" domu na obciążenie KW jest niepotrzebna.

    Ale to nie jest "poprzedni właściciel" tylko aktualny, który ma stać
    się współwłaścicielem - nie wiem czy doczytałeś, że przedmiotem
    transakcji jest tylko połowa domu...

    >Zdobyć kredyt i podpisać rzeczoną umowę w terminie podanym na umowie
    >wstępnej.

    Jak zdobyć, skoro bank nie chce go udzielić, i to wcale nie ze względu
    na potencjalną niewypłacalność kredytobiorcy?

    >Ogólnie coś musiałeś poplątać.

    Hmmm... No nie wiem, nie znam bliższych szczegułów, ale tak mi
    zrelacjonował kolega. Tzn. że bank uzależnił udzielenie kredytu od
    obciążenia na jego rzecz hipoteki. A na to nie zgadza się aktualny
    właściciel który po zbyciu części nieruchomości stałby się
    współwłaścicielem... No chyba że jego zgoda rzeczywiście nie jest
    wcale potrzebna (bo skoro zbywa część nieruchomości, to co za różnca,
    czy w KW będzie wpisany bank, czy nowy współwłaściciel?
    Tylko w takim wypadku nie rozumiem skąd wzięła się cała afera, która
    jest faktem?

    --
    A.

  • 6. Data: 2008-09-20 08:17:54
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Sat, 20 Sep 2008 01:09:45 +0200, scream <n...@p...pl> wrote:

    >Owszem, np. promesa banku a dopiero potem wplacanie jakiegokolwiek zadatku.

    Musztarda po obiedzie
    --
    A.

  • 7. Data: 2008-09-20 13:42:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    agent73 pisze:

    > mieszkalnego. Podpisał umowę przedwstępną, wpłacił całkiem pokaźny
    > zadatek, po czym udał się do banku po kredyt. Jak to przy kredytach
    > bywa, bank zażądał stosownego wpisu do księgi wieczystej, ale

    Huh? Wpisy do księgi wieczystej dodaje się PO zawarciu umowy kredytowej.

> [...]
    > W związku z tym jestem ciekawy, czy znajomy kolegi "wtopił" na całego,
    > czy też jest jakieś wyjście z tej sytuacji? Chodzi oczywiście o

    Teraz już nie. Na przyszłość - najpierw należy uzyskiwać promesę
    kredytową. Niestety nie wszystkie banki to mają :(

    > możliwość odzyskania zadatku, lub "przekonania" (prawnie dozwolonymi
    > sposobami) właściciela do zgody na obciążenie hipoteki...

    Ni dudu.

> [...]
    > wiecie...
    > A zatem, czy jest jakieś wyjście z tej sytuacji?

    Należy próbować w innym banku - chyba że kompletnie bez sensu termin
    zawarcia umowy ostatecznej był króciutki i już upłynął.

  • 8. Data: 2008-09-21 11:39:16
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Sat, 20 Sep 2008 15:42:55 +0200, Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote:

    >Należy próbować w innym banku - chyba że kompletnie bez sensu termin
    >zawarcia umowy ostatecznej był króciutki i już upłynął.

    To chyba będzie najlepsze rozwiązanie.
    Dzięki za odpowiedzi!

    --
    A.

  • 9. Data: 2008-09-23 16:26:22
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    IMHO nie mozna kupić połowy jednorodzinnego domu, można natomiast kupić 1/2 udziału
    we współwłasności.

    Czy "połówka" jest pusta czy pełna to nie ma znaczenia w domu jednorodzinnym do
    momentu wyodrebnienia osobnych lokali mieszkalnych
    (polecam kontakt ze starostwem powiatowym).

    A wracając do tematu osobne lokale będa miały osobne księgi wieczyste (tzw.
    hipoteki).

    Tak sobie strzelam w ciemno, że ten Twój znajomy pewnie chciał kupic pół domu bez
    kupna połowy działki, wtedy to mu nawet posiadanie
    gotówki nie pomoże.....
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2008-09-23 16:31:14
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Nie kazdy bank zgadza sie na kredytowanie współwłasności (bez przystapienia
    pozostałych współwłaścicieli do kredytu), a te nieliczne
    jak na dziś to wymagają zgody współwłaściciela na obciążenie hipoteki i tyle.

    Jakiś sposób to np. wskazać bankowi inną nieruchomość jako zabezpieczenie tego
    kredytu.
    JaC

    -----