  • 1. Data: 2007-05-14 20:15:03
    Temat: Zakladanie dzialalnosci
    Od: tommy <t...@w...pl>

    Witam,
    chce zalozyc dzialalnosc gospodarcza, narazie jestem na etapie studiowania
    materialow zwiazanych z tym tematem. Mam kilka prostych pytan i prosilbym
    o odpowiedzi na nie, tudziez podanie zrodel w ktorych moge sie dowiedziec
    wiecej na ten temat.

    1. Chce wystawiac faktury VAT, wiec musze stac sie vatowcem i wypelnic
    wniosek VAT-R. Czy procz comiesiecznego placenia podatkow do Urzedu
    Skarbowego oraz skladek ZUS bede musial cos jeszcze placic? (firma
    jednoosobowa, samozatrudnienie). I co ogolnie zmienia to ze staje sie
    vatowcem?

    2. W ciagu 7 dni od uzyskania wpisu do Ewidencji Dzialalnosci Gospodarczej
    musze zarejestrowac dzialalnosc w Urzedzie Skarbowym (NIP-1), dodatkowo
    musze wypelnic formularz NIP-4 (bo nie mam jeszcze NIP-u). Teraz pulapka.
    Aby zalozyc konto bankowe (ktore nalezy podac na NIP-1), musze posiadac
    REGON i NIP, ktorych jeszcze nie bede posiadal. Jak to rozwiazac?

    Z gory dzieki :-)

  • 2. Data: 2007-05-14 21:15:17
    Temat: Re: Zakladanie dzialalnosci
    Od: tommy <t...@w...pl>

> [...]
    > Aby zalozyc konto bankowe (ktore nalezy podac na NIP-1), musze posiadac
    > REGON i NIP, ktorych jeszcze nie bede posiadal. Jak to rozwiazac?

    Eh, teraz znowu wyczytalem, ze nie trzeba NIP-4 bo to wniosek o nadanie
    duplikatu nadania NIP. Wiec kolejne juz 3. pytanie: czy do wniosku NIP-1
    musze cos skladac jeszcze jezeli nie mam NIPu?

  • 3. Data: 2007-05-14 21:55:55
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 14 May 2007 20:15:03 +0000 (UTC), tommy napisał(a):

    > Aby zalozyc konto bankowe (ktore nalezy podac na NIP-1), musze posiadac
    > REGON i NIP, ktorych jeszcze nie bede posiadal. Jak to rozwiazac?

    Banki skwapliwie korzystają z luki w przepisach. Mianowicie przepisy nie
    określają jasno, że w przypadku jednoosobowej DG konto dla firmy MUSI być
    oddzielne. Jednoosobowa DG = Ty sam, więc można korzystać równie dobrze ze
    swojego własnego konta bankowego, gdyż przepisy nie obligują do założenia
    oddzielnego konta tylko na potrzeby działalności. A zwykłe, osobiste konto
    pewnie już masz :) I problem z głowy.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 4. Data: 2007-05-15 06:23:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 14 May 2007 20:15:03 +0000, tommy napisał(a):

> [...]
    > wniosek VAT-R. Czy procz comiesiecznego placenia podatkow do Urzedu
    > Skarbowego oraz skladek ZUS bede musial cos jeszcze placic? (firma

    Musisz sie zdecydować na jakiś sposób płacenia podatku dochodowego i VAT.
    W wypadku dochodowego do wyboru jest wg skali i liniowo 19%, a czasami też
    ryczałt i karta podatkowa. W wypadku VAT: miesięcznie, kwartalnie
    memoriałowo i kwartalnie kasowo. Ten ostatni zazwyczaj odradzam. W
    zależności od rozmiaru i rodzaju prowadzonej dizałalności może być
    konieczny zakup kas fiakalnych. Oczywiście trzeba płacić regularnie
    wszelkie należności dla kontrahentów.

    > I co ogolnie zmienia to ze staje sie
    > vatowcem?

    Co miesiąc składasz deklarację VAT-7 lub co kwartał VAT-7K. Masz prawo
    odliczenia VAT-u zawartego w zakupach. Mówiąc w uproszczeniu bycie
    VAT-owcem opłaca się gdy twoimi klientami są firmy też VAT-owcy. Nie
    opłąca się gdy klientami są osoby fizyczne nie prowadzące działalności
    gospodarczej.

    > 2. W ciagu 7 dni od uzyskania wpisu do Ewidencji Dzialalnosci
    > Gospodarczej musze zarejestrowac dzialalnosc w Urzedzie Skarbowym
    > (NIP-1),

    Nie. W ci9ągu tygodnai od zreczywistego rozpoczęcia działalności. Data
    planowanego ropoczęcia podana do EDG może być wcześniejsza niż data
    rozpoczęcia rzeczywistego. Nie odwrotnie.

    > dodatkowo musze wypelnic formularz NIP-4 (bo nie mam jeszcze NIP-u).

    To już wiesz, że błąd.

    > Teraz pulapka. Aby zalozyc konto bankowe (ktore nalezy podac na NIP-1),
    > musze posiadac REGON i NIP, ktorych jeszcze nie bede posiadal. Jak to
    > rozwiazac?

    Regon będziesz posiadać już przed rozpoczęciem DG. Co do banku to tak jak
    napisał scream albo złożyć NIP-1 bez rachunku, założyć rachunek po
    uzyskaniu NIP i złożyć aktualizacje NIP-1.