  • 1. Data: 2007-05-14 19:44:05
    Temat: Wykorzystanie wizerunku
    Od: k...@g...com

    Witam!
    Proszę o radę. Ostatnio byłam uczestniczką uroczystości wręczenia
    dyplomów na jednej z uczelni. Podszedł do mnie fotograf i spytał czy
    może zrobić zdjęcie na stronę internetową tej szkoły (relacja z
    uroczystości). Jednak ostatnio zauważyłam w prasie, że moje zdjęcie
    wykorzystywane jest na plakatach reklamowych tej szkoły, w prasie i na
    ulotkach. Nie życzę sobie takiegopublicznego wykorzystania mego
    wizerunku. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w art. 81
    mówi iż "rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na niej
    przedstawionej...". Co mogę zrobić, by w przyszłości szkoła ta nie
    korzystała w reklamie z mego wizerunku? Bardzo proszę o pomoc

  • 2. Data: 2007-05-15 02:20:09
    Temat: Re: Wykorzystanie wizerunku
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.05.2007 k...@g...com <k...@g...com> napisał/a:
> [...]
    > przedstawionej...". Co mogę zrobić, by w przyszłości szkoła ta nie
    > korzystała w reklamie z mego wizerunku? Bardzo proszę o pomoc

    Art. 78. w związku z art. 83.
    1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym
    działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego
    naruszenia może także żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia,
    dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w
    szczególności aby złożyła publiczne oświadczenie o odpowiedniej treści i
    formie. Jeżeli naruszenie było zawinione, sąd może przyznać twórcy
    odpowiednią sumę pieniężną tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę
    lub - na żądanie twórcy - zobowiązać sprawcę, aby uiścił odpowiednią sumę
    pieniężną na wskazany przez twórcę cel społeczny.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2007-05-15 09:40:57
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Marcin Debowski napisał(a):
    > Art. 78. w związku z art. 83.
    > 1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym
    > działaniem, może żądać zaniechania tego działania.

    Usćiślając: autorskie prawa osobiste przysługują FOTOGRAFOWI, a nie
    osobie przedstawionej na zdjęciu :) Tym niemiej:

    Art. 83.
    Do roszczeń w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby na nim
    przedstawionej oraz rozpowszechniania korespondencji bez wymaganego
    zezwolenia osoby, do której została skierowana, stosuje się odpowiednio
    przepis art. 78 ust. 1; roszczeń tych nie można dochodzić po upływie
    dwudziestu lat od śmierci tych osób.

    R.

  • 4. Data: 2007-05-15 10:14:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.05.2007 Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> napisał/a:

    > Usćiślając: autorskie prawa osobiste przysługują FOTOGRAFOWI, a nie
    > osobie przedstawionej na zdjęciu :) Tym niemiej:

    No przecież napisałem, że "w związku z art. 83"...

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2007-05-15 11:34:21
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

    > No przecież napisałem, że "w związku z art. 83"...

    Przepraszam, musiało mi trafić na ślepą plamkę :)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Plamka_%C5%9Blepa

    R.

  • 6. Data: 2007-05-20 07:03:33
    Od: "niekompatybilna" <n...@o...pl>

    moja znajoma wywalczyla w sądzie 50tys. złotych za takie bezprawne
    wykorzystanie wizerunku. jej fotka pojawila sie na pierwszej stronie
    lokalinej gazety.
    idz do sadu i walcz.