    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakladanie dzialalnosci
    Date: Tue, 15 May 2007 06:23:11 +0000 (UTC)

    Dnia Mon, 14 May 2007 20:15:03 +0000, tommy napisał(a):

    > 1. Chce wystawiac faktury VAT, wiec musze stac sie vatowcem i wypelnic
    > wniosek VAT-R. Czy procz comiesiecznego placenia podatkow do Urzedu
    > Skarbowego oraz skladek ZUS bede musial cos jeszcze placic? (firma
    > jednoosobowa, samozatrudnienie).

    Musisz sie zdecydować na jakiś sposób płacenia podatku dochodowego i VAT.
    W wypadku dochodowego do wyboru jest wg skali i liniowo 19%, a czasami też
    ryczałt i karta podatkowa. W wypadku VAT: miesięcznie, kwartalnie
    memoriałowo i kwartalnie kasowo. Ten ostatni zazwyczaj odradzam. W
    zależności od rozmiaru i rodzaju prowadzonej dizałalności może być
    konieczny zakup kas fiakalnych. Oczywiście trzeba płacić regularnie
    wszelkie należności dla kontrahentów.

    > I co ogolnie zmienia to ze staje sie
    > vatowcem?

    Co miesiąc składasz deklarację VAT-7 lub co kwartał VAT-7K. Masz prawo
    odliczenia VAT-u zawartego w zakupach. Mówiąc w uproszczeniu bycie
    VAT-owcem opłaca się gdy twoimi klientami są firmy też VAT-owcy. Nie
    opłąca się gdy klientami są osoby fizyczne nie prowadzące działalności
    gospodarczej.

    > 2. W ciagu 7 dni od uzyskania wpisu do Ewidencji Dzialalnosci
    > Gospodarczej musze zarejestrowac dzialalnosc w Urzedzie Skarbowym
    > (NIP-1),

    Nie. W ci9ągu tygodnai od zreczywistego rozpoczęcia działalności. Data
    planowanego ropoczęcia podana do EDG może być wcześniejsza niż data
    rozpoczęcia rzeczywistego. Nie odwrotnie.

    > dodatkowo musze wypelnic formularz NIP-4 (bo nie mam jeszcze NIP-u).

    To już wiesz, że błąd.

    > Teraz pulapka. Aby zalozyc konto bankowe (ktore nalezy podac na NIP-1),
    > musze posiadac REGON i NIP, ktorych jeszcze nie bede posiadal. Jak to
    > rozwiazac?

    Regon będziesz posiadać już przed rozpoczęciem DG. Co do banku to tak jak
    napisał scream albo złożyć NIP-1 bez rachunku, założyć rachunek po
    uzyskaniu NIP i złożyć aktualizacje NIP-1.