  • 1. Data: 2006-03-22 00:09:59
    Temat: Zakaz zatrudnienia pracownika...
    Od: "Lucasdm" <x007@WYTNIJ_SPAMpoczta.onet.pl>

    Witam,

    Dowiedziałam się ostatnio, że firma w której pracuje w ciągu ostatnich kilku
    lat we wszystkich umowach, które podpisywała z klientami, wendorami lub
    innymi firmami (podwykonawcami lub firmami zlecającymi) zawierała paragraf o
    tresci mniej wiecej takiej:

    "Firma [B] nie zatrudni żadnego pracownika firmy [A] przez pięć lat od
    podpisania niniejszej umowy. W przypadku złamania tego postanowienia, firma
    [B] zapłaci firmie [A] równowartość rocznego wynagrodzenia zatrudnionego
    pracownika"....

    Dokładnie brzmi to troszkę inaczej, ale sens jest ten sam.

    W związku z powyższym, mój pracodawca dosyć skutecznie zablokował mi
    mozliwość zmiany pracy w branzy, w ktorej pracuje. Umowa zostala podpisana z
    kilkudziesiecioma klientami i wieloma firmami.

    Moje pytanie brzmi:
    - czy moj pracodawca ma prawo działać w ten sposób?
    - czy moj przyszly pracodawca moze zatrudnic mnie bez placenia tej kary? W
    jaki sposob?

    Pozdrawiam
    Ania

  • 2. Data: 2006-03-22 00:35:38
    Temat: Re: Zakaz zatrudnienia pracownika...
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Lucasdm wrote:

> [...]
    > [B] zapłaci firmie [A] równowartość rocznego wynagrodzenia zatrudnionego

    Wygląda mi na klauzulę nawet nie nielegalną, ale zwyczajnie idiotyczną.

    Będą latać po innych firmach kontrolować stan zatrudnienia? Przecież
    żadna firma nie ma obowiązku udostępniać innej firmie listy pracowników.

    No i jaki przepis nakłada na zatrudniającego zbadanie przeszłości
    zatrudnienia nowego pracownika?

    Takie coś można ewentualnie zawrzeć w umowie o pracę - za stosownym
    odszkodowaniem dla pracownika.

  • 3. Data: 2006-03-22 00:58:26
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 22 Mar 2006 01:35:38 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Będą latać po innych firmach kontrolować stan zatrudnienia? Przecież
    > żadna firma nie ma obowiązku udostępniać innej firmie listy pracowników.

    Tia, pozatym co to znaczy, że zabraniają zatrudnienia? Nie sprecyzowane
    jest w jakiej formie - czy na umowę o dzieło, umowe zlecenie, umowę o pracę
    w pełnym wymiarze godzin, albo na 1/2 etatu, czy może zabraniają
    zatrudnienia przez zawarcie współpracy z firmą tego pracownika
    (jednoosobowa działalność gosp.), itp. Ten zapis jest rzeczywiście
    idiotyczny i wg mnie śmiało mozna go olać.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 4. Data: 2006-03-22 07:32:36
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    scream <n...@p...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):

> [...]
    > tego pracownika (jednoosobowa działalność gosp.), itp. Ten zapis jest
    > rzeczywiście idiotyczny i wg mnie śmiało mozna go olać.

    Wy sobie możecie go olać, ale kłopoty miałby ewentualnie nowy pracodawca i
    to on ponosilby w razie czego nieprzyjmnosci i ryzyko związane z procesem.
    To nowego pracodawcę musi Ania przekonać, a to nie będzie takie proste.
    Przedsiębiorcy podpisali ze sobą umowę, celowo sformułowaną tak szeroko,
    zeby dało się wszsytkie formy zatrudnienia pod nią podciągnąć. A co do
    kontroli tego faktu - życzliwi się znajdą, zawsze się znajdują :-(

    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 5. Data: 2006-03-22 08:58:21
    Od: "Hubert Grochowina" <h...@p...usun..to.w.cholere.info>

    samozatrudnienie powinno tą sprawe chyba ominąc

  • 6. Data: 2006-03-22 10:27:19
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Hubert Grochowina <h...@p...usun..to.w.cholere.info> dosć
    niespodziewanie napisał(a):
    > samozatrudnienie powinno tą sprawe chyba ominąc

    Z pewnością tak zapobiegliwy pracodawca zdabał również o zakaz konkurencji w
    umowie o pracę

  • 7. Data: 2006-03-22 11:00:21
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Z pewnością tak zapobiegliwy pracodawca zdabał również o zakaz konkurencji
    > w umowie o pracę

    Albo stosuje to jako metodę "zamiast". Może w ten sposób próbować ominąć
    konieczność wypłaty odszkodowania.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 8. Data: 2006-03-22 12:36:46
    Od: "Lucasdm" <x...@W...onet.pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zeby dało się wszsytkie formy zatrudnienia pod nią podciągnąć. A co do
    > kontroli tego faktu - życzliwi się znajdą, zawsze się znajdują :-(

    No wlasnie, niestety.

    Pracodawca takim zapisem uniemozliwia mi podjecie pracy w wybranej
    przezemnie firmie. Zapis odstrasza inne firmy przed zatrudnieniem mojej
    osoby. W pewnym sensie moze to byc forma szantażu, bo nie moge zmienic pracy
    w branzy. Idac dalej tym tokiem rozumowania, pracodawca zmniejsza moja
    wartosc na rynku i bez mojej zgody a nawet wiedzy uderza w moje prywatne
    interesy.

    Czy jest to legalne?

    Pozdrawiam
    Ania

  • 9. Data: 2006-03-22 12:57:25
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Lucasdm wrote:

> [...]
    > [zatrudnionego
    > pracownika"....
    >
    > Dokładnie brzmi to troszkę inaczej, ale sens jest ten sam.

    Ciekawe jak to brzmi dokładnie. Bo w tej postaci tekstu, to zwalniasz
    się z A i juz nie jesteś pracownikiem A. Więc B może cię spokojnie
    zatrudnić.

  • 10. Data: 2006-03-22 18:06:32
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    scream wrote:
    > Tia, pozatym co to znaczy, że zabraniają zatrudnienia? Nie sprecyzowane
    > jest w jakiej formie - czy na umowę o dzieło,

    To nie zatrudnienie.

    > umowe zlecenie,

    To też nie.

    > czy może zabraniają
    > zatrudnienia przez zawarcie współpracy z firmą tego pracownika
    > (jednoosobowa działalność gosp.),

    A także to.