  • 1. Data: 2004-02-25 13:41:21
    Temat: Zakaz konkurencji a VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Witam.
    Czytam sobie wyrywkowo projekt ustawy o VAT.
    Czy dobrze mi się wydaje że umowa o zakazie konkurencji
    (szczególnie w świetle jej odrębności od umowy o pracę,
    pożądanej ze wzgledu na okres obowiązywania :)) w myśl
    aktualnie przekazanej Senatowi treści art. 8.1.2 ustawy
    o VAT będzie podlegała pod VAT ?
    Nieźle... :), strach się bać :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2004-02-25 15:58:38
    Temat: Re: Zakaz konkurencji a VAT
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Przecież o to wszyscy -łącznie z opozycją - burzą się. VAT na umowe
    zlecenia... no cóż,dla osób,które vatu sobie nie odliczą (nie
    przedsiębiorców) to oznacza tylko zwiększenie kosztów a więc podrożenie
    usług. Z kolei przedsiębiorca, który może sobie vat rozliczyć rzadko
    korzysta z umowy - zlecenia. A jeśli nawet to i tak zleceniobiorca musi vat
    zabulić, więc jego usługi i tak będą droższe.

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

  • 3. Data: 2004-02-29 22:22:22
    Od: dp <d...@t...pl>

    Nie ma strachu, jest dobrze - tak jak byc powinno. Ale - oczywiscie -
    musisz pamietac jeszcze, ze opodatkowaniu beda podlegac tylko podatnicy
    (art. 15). Umowy o zakazie konkurencji opodatkowane beda w przypadku ich
    zawarcia pomiedzy dwoma firmami, ale nie wtedy kiedy pracownik zobowiaze
    sie wobec pracodawcy.
    pozdrawiam
    --
    http://www.dobreprawo.w.pl/
    http://www.dobreprawo.z.pl/

  • 4. Data: 2004-03-01 12:54:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Feb 2004, dp wrote:

    >+ Nie ma strachu, jest dobrze - tak jak byc powinno. Ale - oczywiscie -
    >+ musisz pamietac jeszcze, ze opodatkowaniu beda podlegac tylko podatnicy
    >+ (art. 15).

    Prawda. Właśnie sugerowałem że dostający odszkodowanie załapie
    się na taki status :)

    >+ Umowy o zakazie konkurencji opodatkowane beda w przypadku ich
    >+ zawarcia pomiedzy dwoma firmami, ale nie wtedy kiedy pracownik zobowiaze
    >+ sie wobec pracodawcy.

    Przypomnę co podkreślałem:
    +++
    szczególnie w świetle jej odrębności od umowy o pracę,
    pożądanej ze wzgledu na okres obowiązywania
    ---

    Na .prawo kilkakroć wracała sprawa *odrębności* umowy o pracę
    od odszkodowania z tytułu "zakazu konkurencji", konieczna ze
    względu na fakt iż po ustaniu stosunku pracy z mocy prawa umowa
    o pracę już nie obowiązuje.
    Oczywiście po poprawkach Sejmu "jest wątpliwie", ale załóżmy
    iż nie mielibyśmy wyłączenia dla "dochodów osobistych".
    Stan byłby taki:
    - przychód uzyskiwany wielokrotnie (przez ileś miesięcy)
    - przychód nie z umowy o pracę (czyli NIE MA zwolnienia)
    - źródło przychodu nie wyłączone z opodatkowania VAT a wręcz
    jasno wymienione.

    Jak dla mnie - idealny podatnik VAT z takiego gościa :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-03-01 20:13:05
    Od: dp <d...@t...pl>

    > Jak dla mnie - idealny podatnik VAT z takiego gościa :)

    dzieki Bogu nie pracujesz w Urzedzie Skarbowym :))
    bo nie pracujesz, prawda?...

    a tak powaznie - naprawde nie ma strachu, bo otrzymywanie wynagrodzenia
    nie stanowi dzialalnosci wykonywanej samodzielnie (w wersji dyrektywy -
    niezaleznie). A wiec gosciu sie na podatek nie zalapie - niestety :)) bo
    przeciez moglby sobie odliczyc VAT od samochodu...

    --
    http://www.dobreprawo.w.pl/
    http://www.dobreprawo.z.pl/

  • 6. Data: 2004-03-01 22:38:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Mar 2004, dp wrote:

    >+ > Jak dla mnie - idealny podatnik VAT z takiego gościa :)
    >+
    >+ dzieki Bogu nie pracujesz w Urzedzie Skarbowym :))
    >+ bo nie pracujesz, prawda?...

    Jak na to wpadłeś ? :)

    >+ a tak powaznie - naprawde nie ma strachu, bo otrzymywanie wynagrodzenia
    >+ nie stanowi dzialalnosci wykonywanej samodzielnie

    Problem w tym iż od dwu postów usiłuję cię przekonać że "odszkodowanie"
    za zakaz konkurencji nie jest wynagrodzeniem z umowy o pracę.
    Jest wynagrodzeniem z *odrębnej* umowy.
    Czyli jeśliby umowy o dzieło podlegały pod VAT...

    >+ A wiec gosciu sie na podatek nie zalapie - niestety :)) bo
    >+ przeciez moglby sobie odliczyc VAT od samochodu...

    Tak dobrze to nie ma :)
    VAT można odliczyć tylko od czegoś co mogłoby być kosztem
    uzyskania przychodu. Jak mu płacą za nierobienie czegoś no
    to do nierobienia chyba samochodu nie potrzebuje ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-03-01 23:27:20
    Od: dp <d...@t...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Jest wynagrodzeniem z *odrębnej* umowy.
    > Czyli jeśliby umowy o dzieło podlegały pod VAT...

    Niepotrzebnie usilujesz mnie przekonac. Tyle, to nawet ja pojmuje :))
    rzecz w tym, o czym zreszta pisalem wczesniej, ze warunkiem objecia
    kogokolwiek opodatkowaniem jest prowadzenie w sposob niezalezny i
    samodzielny dzialanosci gospodarczej. Nigdy nikt nie przekona ani mnie
    ani trybunalu w Luksemburgu, ze pobieranie odszkodowania z tytulu zakazu
    konkurencji przez pracownika moze byc uznane za prowadzenie dzialalnosci
    gospodarczej w takim wlasnie zakresie. A cala reszta (te umowy o dzielo,
    itd) to dodatek zbudowany tylko na tym fundamencie. Moze na niewielu
    rzeczach sie znam, ale akurat o VAT to troche pojecia mam :))
    over

    --
    http://www.dobreprawo.w.pl/
    http://www.dobreprawo.z.pl/

  • 8. Data: 2004-03-01 23:27:47
    Od: dp <d...@t...pl>

  • 9. Data: 2004-03-01 23:29:08
    Od: dp <d...@t...pl>

  • 10. Data: 2004-03-02 07:08:07
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > od odszkodowania z tytułu "zakazu konkurencji", konieczna ze
    > względu na fakt iż po ustaniu stosunku pracy z mocy prawa umowa

    Być może, a nawet na pewno powracała ta kwestia, przy czym jest to cały czas
    dyskusja nie mająca żadnego oparcia w obowiązującym aktualnie orzecznictwie
    sądowym. Nie mam dużego doświadczenia, ale jak do tej pory nie widziałem
    wyroku, w kórym sąd podzieliłby argumanetację "o odrębności".

    Paweł