  • 51. Data: 2011-12-23 22:48:21
    Temat: Re: Zakaz fotografowania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Dec 2011, Johnson wrote:

    > Przecież to nielogiczne.
    > Zakazanie wstępu jest odpowiednikiem tego uniemożliwienia.

    Uniemożliwienie jest czymś fizycznym, co wymaga "wdarcia
    się", "zakaz" można łamać bez wdzierania - a tylko
    "wdzieranie" jest zabronione.

    > Niby czemu uważasz że zakaz fotografowania daje roszczenie skasowana czegoś.

    "dawałby", jakby był.
    Z tytułu prawa do żądania "przywrócenia stanu zgodnego z prawem",
    to jest roszczenie niezależne od żądania "zaniechania naruszeń", 222.2 KC

    Jeśliby samo zrobienie zdjęcia było "zakazywalne", to stanowiłoby
    "naruszenie".

    > Znów nie o tym. To że ma obowiązek świadczenia usługi powszechnej nie oznacza
    > że nie ma prawa regulować tego jak to robi.

    Oczywiscie że ma prawo.
    "w granicach prawa".

    > Przykładowo idź na moja pocztę o północy i powiedz że chcesz wysłać listy
    > priorytetem i niech cię tu wpuszczą.

    Pomyliłeś strony sporu, to Ty wysuwałeś tezę o użyczeniu ;), ja
    jestem zdania, że mają *wyłącznie* obowiązek wykonania usługi
    (i nie ma przy tym innych "więzów prawnych", o ile nie
    spowoduje ich odrębna czynność), zaś usługę świadczyć mogą
    zgodnie z regulaminem.

    Tyle, że tu spór o "granice prawa" wyjdzie poza jasne wyrażenie
    różnicy między "zakazem fotografowania" a prawem wyrzucenia
    gościa za drzwi, dochodząc do dyskusji o "prawie do fotografowania"
    (którą uważam za zbędną ;)) - zabrałem głos wyłącznie w pierwszej
    sprawie, bo IMVHO jest istotna.

    > Da się. Skutkiem będzie prawo wywalenia gościa który taki nakaz narusza lub
    > próbuje naruszyć.

    No to pozostajemy przy swoich zdaniach, nijak nie mogę się zgodzić
    że jakieś *wybrane* skutki miałyby świadczyć o tożsamości.
    Przede wszystkim: prawo wywalenia *nie będzie powstawało*
    wskutek naruszania "zakazu", bo (*jeśli* w danym przypadku będzie
    przysługiwało) będzie przysługiwało *cały czas*.
    Bez względu na "zakaz".

    To tak, jakby klient korzystający z prawa do 10-dniowego zwrotu
    towaru nabytego wysyłkowo argumentował "mam prawo zwrócić bo
    mi się kolor nie podoba".
    Nic z tego - *chce* zwrócić "bo mu się kolor nie podoba", ale
    samo *prawo* ma "bo tak", bez żadnego związku z kolorem.

    > Jak wchodzi to wyraża zgodę.

    Jeśli teren jest dostępny publicznie, to IMO wg polskiego prawa
    takie założenie jest błędem.
    Wystarczy przejrzeć wątki o parkowaniu samochodów na nieogrodzonym
    terenie :>

    > Oświadczenie dorozumiane. Może nie wchodzić do
    > centrum i wtedy z oferty nie korzysta.

    Cóż, kiedy nie działa.
    Działa za to "metoda klubowa" - bramki i karta wstępu.

    > No ale jeszcze nikt nigdy tu nie wskazał co to znaczy "dostęp publiczny",
    > "miejsca publiczne" ani podstaw prawnych tych rzeczy.

    Obawiam się że problem leży gdzie indziej: w przyjęciu przez
    ustawodawcę, że "miejsce publiczne", "porządek publiczny"
    czy też "spokój publiczny" należy rozumieć słownikowo.

    I to JEST podstawa prawna, oparta o art.56 KC.

    Na mój gust: "brak fizycznej przeszkody w wejściu osoby".
    Do tego dochodzi problem z faktem iż *istnieją* definicje
    wybranych obiektów publicznych, np. dróg publicznych, co
    skutkuje koniecznością znalezienia określenia "obiektów
    dostępnych publicznie" (lub równoważnego), na określenie
    miejsc o których dyskutujemy.

    Do badania organoleptycznego chętni mogą wybrać sobie czynność
    stanowiącą czyn karalny w miejscu publicznym i w ten sposób
    sprawdzić, czy policja lub straż miejska będzie interweniowała
    na wezwanie osób postronnych - niestety, nie znam metody
    na "zapytanie fikcyjne" jak przy podatkach :]

    > Ja przynajmniej zawsze
    > wskazuje odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego, przede wszystkim
    > o własności. Inni potrafią tylko ględzić.

    No to Ci wskazałem gdzie jest różnica między zakazem a prawem
    do wywalenia, w 222.2 KC.
    A ględzisz, że to jest to samo ;)

    > J.w. Zdaje sobie sprawę że dyskusja toczy się o zakazaniu z góry
    > fotografowania.

    No to "tylko" mamy różne wnioski.

    > Jak nie skuteczny, skoro ich skutkiem prawnym jest powstanie prawa do żądania
    > opuszczenia miejsca, które wcześniej zgodnie z regulaminem centrum
    > udostępniłem wszystkim.
    > Czy dla was skutek prawny to tylko kara grzywny, śmierci czy dożywocie ???

    A czy dla Ciebie *ustawowe* prawo jest odwoływalne umową?

    Bo sugerujesz, jakoby właściciel mógł się skutecznie pozbawić prawa
    do ochrony miru - a IMO tak nie jest.
    IMO może, mimo istnienia regulaminu, "wywalić wszystkich".
    Powiedzieć, że "dzis nieczynne". Co najwyżej, z INNYCH TYTUŁÓW (np.
    faktu, że w obiekcie były świadczone usługi publiczne), może oberwać
    jakimiś skutkami - ale przed tym (konsekwencjami odmowy świadczeń,
    do których zobowiązał się wcześniej) może się zabezpieczyć np.
    umożliwiając ich realizację w innym miejscu lub innej formie.

    Natomiast oświadczenie, że wpuszcza *wszystkich*, a następnie
    niewpuszczanie *niektórych*, bez istnienia uzasadnionego kryterium
    (kryterium oparte na zasadzie "bo tak" to też kryterium, ale
    IMVHO niezbyt uzasadnione) to zwykła dyskryminacja.

    > Jak naruszają regulamin to oczywiście że masz roszczenie. Pytanie tylko
    > jakie. Ale to już sam sobie musisz wymyślić.

    Nie będę wymyślał, bo - przypomnę - uważam, że takie roszczenie
    powstałe z samego "niedziałania obiektu" nie istnieje.
    Roszczenie może wynikać z niezrealizowania celów dla których
    ktoś mógł chcieć skorzystać z dostępności danego obiektu, np.
    wydał pieniądze na bilet żeby zrobić zakupy a nie mógł
    zrobić *zakupów*.
    Jeśli zakupy mógł zrobić "bez nadmiernego nakładu", bo w zamian
    zaoferowano mu możliwość zakupu gdzieś obok, to IMVHO potencjalny
    klient rościć może sobie wielkie nic.
    Mimo istnienia regulaminu.
    No, chyba że w regulaminie jest kwota kary umownej dla każdego,
    kto przyjechał kiedy było nieczynne mimo że miało być czynne ;)
    (ale to jest "zobowiązanie publiczne", jednostronne, że
    uprzedzę potencjalny atak "stosunkiem prawnym" - stosunek
    powstanie dopiero w razie wystąpienia z roszczeniem,
    wcześniej go nie ma).

    pzdr, Gotfryd

  • 52. Data: 2011-12-24 06:34:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    > Uniemożliwienie jest czymś fizycznym, co wymaga "wdarcia
    > się", "zakaz" można łamać bez wdzierania - a tylko
    > "wdzieranie" jest zabronione.

    Czyli wracamy do teorii że jako coś nie ma skutków w sferze prawa
    karnego to nie istnieje ?

> [...]
    > to jest roszczenie niezależne od żądania "zaniechania naruszeń", 222.2 KC
    >
    > Jeśliby samo zrobienie zdjęcia było "zakazywalne", to stanowiłoby

    Masz roszczenie o nakazania naruszania czyli dalszego fotografowania ale
    nie żądanie skasowania zdjęć. Żądanie z art. 222 kc dotyczy zakazania
    określonego zachowania. Przywrócenie stanu zgodnego z prawem to stan w
    którym nikt nie fotografuje.
    Więc nadal nie wiem skąd pomysł ze można żądać skasowania zdjęć.

    > Oczywiscie że ma prawo.
    > "w granicach prawa".

    No wiec wskaż prawo które zabrania na swojej nieruchomości zakazać
    fotografowania.

> [...]
    > (i nie ma przy tym innych "więzów prawnych", o ile nie
    > spowoduje ich odrębna czynność), zaś usługę świadczyć mogą

    Oj, przepraszam to ty wywodziłeś z obowiązku wykonania usługi
    okoliczność że oni muszą wszystko znosić. Ja twierdzeniem że on mogą
    sobie ustanowić regulamin. I mogą sobie tam wpisać zakaz fotografowania
    i jako ktoś go naruszy mogą go wywalić za drzwi.
    A co do użyczenia to przecież niczego nie zmienia - mogę ustalić warunki
    na podstawie jakich użyczam. Nie wiem skąd pomysł że użyczenie musi być
    bezwarunkowe.

> [...]
    > gościa za drzwi, dochodząc do dyskusji o "prawie do fotografowania"
    > (którą uważam za zbędną ;)) - zabrałem głos wyłącznie w pierwszej

    No,. najwidoczniej problem wynika z tego że nie rozumiecie tego co piszę.

    "Zakaz fotografowania" ma skutki prawne. Powtarzam skutki prawne to nie
    tylko skutki w sferze prawa karnego czy wykroczeń.

    Skuteczność "zakazu fotografowania" wynika, na przykładzie centrum
    handlowego, choćby z tego że gdy nie ma takiego zakazu a fotografujesz i
    jednocześnie nie naruszasz innych postanowień regulaminu to masz prawo
    przebywać na terenie i nie mają prawa cię wyprosić (dopóki twoje
    funkcjonowanie tam jest zgodne z ich regulaminem) ponieważ przysługuje
    ci skuteczne wobec właściciela uprawnienie do przebywania. Jest zakaz,
    ty go naruszasz -> tracisz uprawnienie do przebywania. Jaśniej nie
    potrafię napisać. Więc nie mówicie że zakaz nie ma skutków prawnych.

    > No to pozostajemy przy swoich zdaniach, nijak nie mogę się zgodzić
    > że jakieś *wybrane* skutki miałyby świadczyć o tożsamości.

    Jestem prawnikiem. Rozmawiamy o prawie. Nie rozumiem o czym piszesz.
    Co niby znaczy "tożsamość".

    > Przede wszystkim: prawo wywalenia *nie będzie powstawało*
    > wskutek naruszania "zakazu", bo (*jeśli* w danym przypadku będzie
    > przysługiwało) będzie przysługiwało *cały czas*.
    > Bez względu na "zakaz".

    Nieprawda. Jak kogoś wpuszczam na teren i zachowuje się on zgodnie z
    regulaminem to nie mam prawa go wyrzucić.

    > To tak, jakby klient korzystający z prawa do 10-dniowego zwrotu
    > towaru nabytego wysyłkowo argumentował "mam prawo zwrócić bo
    > mi się kolor nie podoba".

    Nie to nie to samo.

    > Jeśli teren jest dostępny publicznie, to IMO wg polskiego prawa
    > takie założenie jest błędem.

    To dowiem się w końcu jakie to konkretnie prawo.

    > Obawiam się że problem leży gdzie indziej: w przyjęciu przez
    > ustawodawcę, że "miejsce publiczne", "porządek publiczny"
    > czy też "spokój publiczny" należy rozumieć słownikowo.

    Gdzie ????

    > I to JEST podstawa prawna, oparta o art.56 KC.

    Jaśniej poproszę, bo to klauzula generalna.

> [...]
    > skutkuje koniecznością znalezienia określenia "obiektów
    > dostępnych publicznie" (lub równoważnego), na określenie

    Znów ogólniki.

    > No to Ci wskazałem gdzie jest różnica między zakazem a prawem
    > do wywalenia, w 222.2 KC.

    Wyżej.

    > A czy dla Ciebie *ustawowe* prawo jest odwoływalne umową?

    Nie ma ustawowego praw wchodzenia do prywatnego centrum handlowego anie
    na cudzą własność dla każdego.

    > Bo sugerujesz, jakoby właściciel mógł się skutecznie pozbawić prawa
    > do ochrony miru - a IMO tak nie jest.

    Nie rozumiem.

> [...]
    > do których zobowiązał się wcześniej) może się zabezpieczyć np.
    > umożliwiając ich realizację w innym miejscu lub innej formie.

    Oczywiście że nie może. Regulamin który go ustanowił go wiąże. I to że
    coś co ja ustanawiam ogranicza moje prawa nie ogranicza mojego prawa :)
    Prawo dysponowana rzeczą oznacza że mogę się sam ograniczać.

> [...]
    > (kryterium oparte na zasadzie "bo tak" to też kryterium, ale
    > IMVHO niezbyt uzasadnione) to zwykła dyskryminacja.

    Znów nie rozumem. Piszemy o wywalaniu takich którzy naruszają mój
    regulamin, a de facto moje prawo własności.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU