  • 1. Data: 2011-12-19 20:11:16
    Temat: Zakaz fotografowania
    Od: Pablo <p...@f...pl>

    Nie wiem, czy było poruszane,
    Nagminnie, w wielu miejscach typu zabytki (pałace, zamki itp) wywieszany
    jest zakaz fotografowania... a czasami drobnym druczkiem w celach
    "komercyjnych".
    Od biedy rozumiem sytuację w której dany obiekt, jest własnością
    prywatną,choć i tu by można się przyczepić, ale już kompletnie nie
    rozumiem takich wywieszek i decyzji na obiektach będących w rękach
    "skarbu państwa".
    To coś za przeproszeniem zostało wyremontowane z moich podatków, z tych
    że podatków znajduje zatrudnienie iluś tam ludzi (obiekty, które
    zarabiają na siebie, to pewnie na palcach jednej ręki bym policzył), po
    to by ktoś robił z siebie psa ogrodnika?
    To jakieś kompletnie jajo do kwadratu.

  • 2. Data: 2011-12-19 20:32:01
    Temat: Re: Zakaz fotografowania
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-12-19 20:11:16 +0000, Pablo <p...@f...pl> said:

    > Nie wiem, czy było poruszane,
    > Nagminnie, w wielu miejscach typu zabytki (pałace, zamki itp)
    > wywieszany jest zakaz fotografowania...

    Ale odróżniasz zakaz dla zakazu, zakaz z powodu chciwości i zakaz z
    powodu szkodliwego wpływu lamp błyskowych?
    Bo spotykam takie trzy rodzaje zakazów...

    > Od biedy rozumiem

    To OK.

    --
    Bydlę

  • 3. Data: 2011-12-19 20:39:58
    Od: Pablo <p...@f...pl>

    W dniu 2011-12-19 21:32, Bydlę pisze:

    > Ale odróżniasz zakaz dla zakazu, zakaz z powodu chciwości i zakaz z
    > powodu szkodliwego wpływu lamp błyskowych?
    > Bo spotykam takie trzy rodzaje zakazów...

    Przecież nie piszę tu o waleniu lampą błyskową w arrasy na Wawelu, tylko
    to co wyczyniają "włodzarze" takiego Malborka, Biskupina, etc, gdzie
    nawet fotografia murów jest grzechem.

  • 4. Data: 2011-12-19 20:46:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pablo" <p...@f...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zarabiają na siebie, to pewnie na palcach jednej ręki bym policzył), po
    > to by ktoś robił z siebie psa ogrodnika?

    Sprawa była wiele razy wałkowana. Poszukaj choćby na grupie kolejowej, bo
    był czas, że Straż Ochrony Kolei tropiła nagminnie terrorystów z aparatami.
    Po zmianie UStawy o ochronie informacji niejawnych nie ma juz podstaw do
    umieszczania zakazów fotografowania. Jeśli możesz gdzieść wejść, to możesz
    to naszkicować, sfotografować, nagrać itd. Znane sa mi następujące odbicia
    od normy:

    1) Muzea - powołują sie na zapis w jakiejś tam ustawie, ze maja prawo
    przyjmować opłaty za przygotowanie do fotografii ekspozycji. Nagminnie
    nadużywano tego prawa wprowadzając opłąty od fotografowania, aż jakić mądry
    turysta bodaj z Muzeum na Wawelu (dokłądnie chodziło o podlegajacy im Zamek
    w Pieskowej Skale) wygrał sprawę w sądzie. Na dobrą sprawę każdy, kto
    zapłącił tę opłątę mógłby złożyć zawiadomienie o przestępstwie na jego
    szkodę, bo przecież wprowadzający opłaty zdawali sobie sparwę z oczywistej
    bezprawności żądania. Nie mylić tegoi z zakazem używania lamp błyskowych w
    muzeach, bo to jest podyktowane ochroną zabytków z kolei osoba nie
    respektująca takiego zakazu naraża sie na zarzut niszczenia zabytków (nie
    słysząłem o takiej sparwie, ale zawsze jest pierwszy raz).

    2) Kolej - Teraz już nie słyszy sie o takich akcjach, bo Prezes Zarządu PKP
    napisał ostateczne stanowisko, że wolnbo fotografować z miejsc publicznie
    dostępnych, ale kilk lat temu SOK walczył w ten sposób z terroryzmem.
    Żądanie usunięcia fotografii jest klasycznym przekroczeniem uprawnień - o
    zatrzymywaniu osób nie wspominając już litościwie. Warunkiem jst, by
    fotograf albo znajdował się na publicznie dostępnym terenie, albo miał
    zezwolenie na wejście na teren kolejowy.

    3) Banki, Poczty i galerie handlowe - zupełnie brak jakichkowliek podstaw
    parwnych do wywieszania zakazów. Co więcej próba interwencji ochrony po
    prostu moze sie dla ochroniarzy kończyć wzywaniem Policji i ich
    zatrzymywaniem za przekroczenie uprawnień. Nie wynikajace z ustaw
    zarządzenia, to właściciel terenu może wydawać osobom, z którymi łączy go
    jakikolwiek stosunek parwny. A zatem te zakazy są zasadne - w odniesieniu
    do jego pracowników.

  • 5. Data: 2011-12-19 20:55:43
    Od: Pablo <p...@f...pl>

    W dniu 2011-12-19 21:32, Bydlę pisze:

    > Ale odróżniasz zakaz dla zakazu, zakaz z powodu chciwości i zakaz z
    > powodu szkodliwego wpływu lamp błyskowych?
    > Bo spotykam takie trzy rodzaje zakazów...

    Tak przy okazji, w jakim kodeksie, prawie, paragrafie figuruje coś
    takiego jak "chciwość" i kto osądza co jest "chciwością" a co nie...?

  • 6. Data: 2011-12-19 21:04:21
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2011-12-19 21:46, Robert Tomasik pisze:

    > Nie wynikajace z ustaw
    > zarządzenia, to właściciel terenu może wydawać osobom, z którymi łączy
    > go jakikolwiek stosunek parwny. A zatem te zakazy są zasadne - w
    > odniesieniu do jego pracowników.

    Czyli nie będąc właścicielem np. posiadłości Kulczyka mogę sobie tam
    wejść i robić zdjęcia do oporu i jeżeli nie łączy mnie z nim stosunek
    prawny to nie może mi tego zakazać?

    --
    spp

  • 7. Data: 2011-12-19 21:08:19
    Od: Pablo <p...@f...pl>

> [...]

    > Warunkiem jst, by fotograf albo znajdował się na publicznie dostępnym
    > terenie, albo miał zezwolenie na wejście na teren kolejowy.

    Z tą koleją to pamiętam akcję pod koniec żywota komuny, jak na każdym
    dworcu był zakaz fotografowania, a bodajże "kolejarski" tygodnik
    "Sygnały" miał na ostatniej stronie rubrykę pt, "nasze dworce", w której
    publikowali sami zdjęcia.
    Komentarz.. już nie pamiętam czy to z "Razem" czy "Sztandaru Młodych"
    ... z kolejarzami jeszcze nikt nie wygrał :)

  • 8. Data: 2011-12-19 21:41:43
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    spp wrote:

    > Czyli nie będąc właścicielem np. posiadłości Kulczyka mogę sobie tam
    > wejść i robić zdjęcia do oporu i jeżeli nie łączy mnie z nim stosunek
    > prawny to nie może mi tego zakazać?

    jeśli będzie otwarta do ruchu publicznego to tak.

    W innym przypadku naruszych mir domowy i za to możesz być ukarany czy
    wywalony przez ochronę.

    Ponadto mozesz ją do woli fotografować z terenu publicznego.

  • 9. Data: 2011-12-19 21:43:24
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

    Użytkownik "spp" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli nie będąc właścicielem np. posiadłości Kulczyka mogę sobie tam wejść i robić
    zdjęcia do oporu i jeżeli nie łączy mnie z nim
    > stosunek prawny to nie może mi tego zakazać?

    Z czego wyciągnąłeś wniosek, że możesz sobie tam _wejść_???

    Piotr

  • 10. Data: 2011-12-19 22:38:15
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-12-19 20:46:09 +0000, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> said:

> [...]
    > właściciel terenu może wydawać osobom, z którymi łączy go jakikolwiek
    > stosunek parwny. A zatem te zakazy są zasadne - w odniesieniu do jego

    Sprawdzić, czy nie Lawa.

    --
    Bydlę