  • 11. Data: 2024-03-07 21:22:45
    Temat: Re: Zagraniczne tablice nieprawidłowe parkowanie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Mar 2024 17:57:00 +0100, nadir wrote:

    > Ale że Straż Miejska nie może, czy w ogóle? Bo jak ustalisz już
    > właściciela, to można i od biedy ustalić kierowcę. Problem jest jednak
    > taki, że Niemcy, z różnych powodów, niechętnie dzielą się informacjami w
    > sprawach wykroczeń, za to bardzo łatwo uzyskują je od polskiej strony.
    > Tak podobno mamy z nimi podpisane umowy, ale już w szczegóły nie
    > wnikałem. Jak to natomiast wygląda w przypadku CZ, I, SK to nie wiem.

    Tylko zeby poznac kierowcę, to trzeba zagraniczną policję poprosic o
    pomoc, aby spytali własciciela kto prowadził.
    No chyba, ze nasza policja wyśle do własciciela pismo w języku obcym i
    poprosi, i właściciel odpowie.

    A jak nie odpowie ... nie wiem jakie możliwosci maja nasze SM/ITD/sądy
    w ukarania niemieckiego własciciela, a jakie są w drugą stronę.

    Byc moze jest mozliwosc zaczekania az dany pojazd znow do danego kraju
    wjedzie i wtedy zatrzymania kierowcy, właściciela, lub pojazdu,
    az nie zapłacą :-)

    > EUCARIS? Toż to żadna tajemnica, no chyba, że masz inne "tajne" systemy
    > na myśli? W każdym razie pytanie było o parkowanie i Straż Miejską, nie
    > wiem czy Straż Miejska ma dostęp do EUCARISA, ale wiem, że Niemcy nie
    > wykazują żadnej współpracy w przypadku wykroczeń i że to jest droga
    > przez mękę. Sprawdzone wielokrotnie w mojej okolicy w przypadku zdarzeń
    > drogowych z Niemcami.

    Ale takich, jak parkował, nie zapłacił i odjechal, czy np jak na radar
    złapali albo kolizje mial i policja spisała ?

    J.

  • 12. Data: 2024-03-07 22:58:07
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.03.2024 o 21:22, J.F pisze:

> [...]
    > pomoc, aby spytali własciciela kto prowadził.
    > No chyba, ze nasza policja wyśle do własciciela pismo w języku obcym i

    Nasza Policja nic tam nie wysyła w przypadku wykroczeń, bo Niemcy i tak
    mają to w dupie. Podobno wynika, to z tego, że w Niemczech nie ma czegoś
    takiego jak odpowiednik naszego wykroczenia, a umowy dotyczą tylko
    przestępstw. Jak nie zapomnę to popytam znajomka w Policji jak to
    dokładnie wygląda, no chyba, że wcześniej Robert nam to naświetli.

    > A jak nie odpowie ... nie wiem jakie możliwosci maja nasze SM/ITD/sądy
    > w ukarania niemieckiego własciciela, a jakie są w drugą stronę.

    Nie wiem dokładnie jak to wygląda, ale podobno Niemcy mają wynajęte w
    Polsce jakieś kancelarie prawne, które papierowo/administracyjnie
    obrabiają im kwity i pośredniczą w sprawach o wykroczenia, stąd właśnie
    mandaty trafiają do naszych kierowców. W drugą stronę, to już nie
    działa, bo my nie mamy takich "układów"

    > Byc moze jest mozliwosc zaczekania az dany pojazd znow do danego kraju
    > wjedzie i wtedy zatrzymania kierowcy, właściciela, lub pojazdu,
    > az nie zapłacą :-)

    No i tu jest wesoło, bo znajomy policjant zwierzał mi się dlaczego
    jeżdżą czasem z obywatelem Niemiec pod bankomat gdy ten "musi" zapłacić
    jakiś mandat. Otóż jako obcokrajowiec nie ma możliwości zapłacenia
    mandatu kredytowanego a gość ma przy sobie tylko kartę płatniczą i jak
    trafi na drogówkę, to ci ostatni mają na pokładzie radiowozu terminal
    płatniczy i problemu nie ma. Ale jak się trafi normalny patrol, to nie
    mają terminali i jest problem z egzekwowaniem mandatu przy braku gotówki.
    Kilka lat temu zatrzymali jakiegoś Niemca, bo nie miał kasy na mandat i
    ileś tam godzin musiał siedzieć na dołku aż, ktoś ze znajomych czy
    rodziny nie zapłacił "okupu". Ale gość nie był w ciemię bity, wynajął
    adwokata, złożyli zażalenie na niesłuszne zatrzymanie a sąd podziel ich
    zdanie i zrobiła się mała afera, że przetrzymywali gościa za jakieś
    bzdurne wykroczenie. Efekt jest od tamtej pory taki, że nasi lokalni
    policjanci jak widzą zdarzenie czy wykroczenie z udziałem samochodu z
    rejestracjami z DDR, odwracają głowy w przeciwnym kierunku i w tymże
    kierunku udają się, wcześniej redukując odpowiednio bieg.

    > Ale takich, jak parkował, nie zapłacił i odjechal, czy np jak na radar
    > złapali albo kolizje mial i policja spisała ?

    Parkował i nie zapłacił - nie ma gościa, nie ma tematu.
    Radar - patrz wyżej, czyli terminal płatniczy.
    Fotoradar - nie ma tematu.
    Kolizja - to już zależy od fantazji Niemca. Jak współpracujący i
    spolegliwy, to przyjmuje mandat i płaci na miejscu. Jak nie, bo on się
    czuje niewinny lub nie "abla" w żadnym europejskim języku, to jest
    trochę jebania, bo trzeba mu dostarczyć, a jakże tłumacza. Albo poda
    wszystkie dane, a potem się okaże, że on mieszka w mobilnej budce z
    kebabem i chooja można mu zrobić.
    Na przykład koledze ktoś przytarł auto na parkingu pod sklepem i
    spierdolił, z monitoringu wyszło, że to samochód na niemieckich
    numerach. Chłop poszedł na Policję, ci bardzo niechętnie zgłoszenie
    przyjęli, bo wiedzieli że to tylko popsuje ich statystyki. Po jakiś
    czasie zdaje się i tak umorzyli sprawę, ale za jakimiś kanałami firmie
    ubezpieczeniowej udało się odnaleźć tego sprawcę i ściągnąć z niego kasę.

  • 13. Data: 2024-03-08 20:04:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Mar 2024 22:58:07 +0100, nadir wrote:

> [...]
    > mają to w dupie. Podobno wynika, to z tego, że w Niemczech nie ma czegoś
    > takiego jak odpowiednik naszego wykroczenia, a umowy dotyczą tylko

    IMO jest, ale umowy istotnie mogą przestępsw dotyczyc.
    Tylko miało się zmienic pare lat temu.

> [...]
    > Polsce jakieś kancelarie prawne, które papierowo/administracyjnie
    > obrabiają im kwity i pośredniczą w sprawach o wykroczenia, stąd właśnie

    No ale muszą jakoś zdobyć adres ..

> [...]
    > mandatu kredytowanego a gość ma przy sobie tylko kartę płatniczą i jak
    > trafi na drogówkę, to ci ostatni mają na pokładzie radiowozu terminal

    Od paru lat.

> [...]
    > Kilka lat temu zatrzymali jakiegoś Niemca, bo nie miał kasy na mandat i
    > ileś tam godzin musiał siedzieć na dołku aż, ktoś ze znajomych czy

    Dawniej tak było, i poniekąd nadal jest.
    Przyłapani na wykroczeniu mogą dostac mandat kredytowy, albo mogą
    odmówic, i wtedy sa spisywani a potem rusza sprawa sądowa
    Ale to dotyczy mieszkających w kraju,
    obcokrajowcy znów - albo płacą od razu, albo czekają na rozprawę w
    trybie przyspieszonym, bo nikt ich scigac po świecie nie chce.

    Tylko znow - kiedys tam dla obywateli Unii zrobili wyjątek.

    No ale to trzeba złapać na tym wykroczeniu, ewentualnie zatrzymac
    gdzies na granicy, jak dadzą radę tak szybko zdjęcia obrobić :-)

    Inaczej to trzeba szukac w obcych krajach ... albo poczekac - moze
    przyjedzie drugi raz ...

> [...]
    >
    > Parkował i nie zapłacił - nie ma gościa, nie ma tematu.
    > Radar - patrz wyżej, czyli terminal płatniczy.

    Ale rzekomo jest jakas procedura na to, w UE :-)

> [...]
    > trochę jebania, bo trzeba mu dostarczyć, a jakże tłumacza. Albo poda
    > wszystkie dane, a potem się okaże, że on mieszka w mobilnej budce z

    Jak sie jakos przyzna, i ma ubezpieczenie, to przynajmniej
    odszkodowanie wypłaci.
    Gorzej, jak nie będzie chciał uznać swojej winy.

> [...]
    > czasie zdaje się i tak umorzyli sprawę, ale za jakimiś kanałami firmie
    > ubezpieczeniowej udało się odnaleźć tego sprawcę i ściągnąć z niego kasę.

    Ubezpieczyciele są czasami bardziej ulegli, ale i tak trzeba mocno
    podrążyć, bo rejestr jest ... gdzies w Niemczech chyba.

    Jest na takie przypadki jakas krajowa organizacja, moze nawet dwie,
    bo unijna i ZK, to pewnie w Niemczech też jest, ale jak to w praktyce
    działa, to nie wiem ..

    J.