  • 1. Data: 2005-01-03 12:25:39
    Temat: ZUS :(
    Od: "J R" <j...@v...dot.pl>

    Sytuacja jest taka :

    Od kilkunastu lat prowadze dzialalnosc gospodarcza
    ale tez pracuje na pelny etat w innej firmie
    kiedys (przed reforma ubezpieczen) dostalem zaswiadczenie z zus-u ze nie
    podlegam ubezpieczeniu
    Firmy nigdy nie zawieszalem i wyrejestrowywalem
    Teraz chcialbym przeniesc firme i zaczac dzialalnosc dalej ale bedac w ZUS
    dowiedzialem sie ze po zmianie danych w zaswiadczeniu (zmiana adresu)
    musze wypelnic odpowiednie zgloszenie a co z tym sie wiaze to to ze
    zweryfikuja moje dane
    i wyjdzie ze nie placilem skladek zdrowotnych :(
    wiem moja wina , nieznajomosc prawa nie zwalnia z odpowiedzialnosci
    Ale moje pytanie zwiazane jest z tym:
    -za ile lat wstecz musze zaplacic skladki
    -i co grozi za niezaplacenie tychze skladek

    Dziekuje za odpowiedzi

  • 2. Data: 2005-01-03 15:49:43
    Temat: Re: ZUS :(
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "J R" <j...@v...dot.pl> napisał w wiadomości
    > i wyjdzie ze nie placilem skladek zdrowotnych :(
    Re : Nie płaciłeś UZ, czy nie zgłosiłeś obowiązku ubezpieczenia UZ ? Jak
    jesteś opodatkowany w DG (zasady ogólne, ryczałt, karta) ?
    AR

  • 3. Data: 2005-01-03 16:02:07
    Od: "J R" <j...@v...dot.pl>

    > Re : Nie płaciłeś UZ, czy nie zgłosiłeś obowiązku ubezpieczenia UZ ? Jak
    > jesteś opodatkowany w DG (zasady ogólne, ryczałt, karta) ?
    > AR

    Zasady ogolne
    Zglosilem w 98 i mnie zwolnione ze skladek ale ze byla po drodze reforma i
    ja "przespalem" :(
    nie zglosilem sie powtornie i obecnie nie mnie jako firma w systemie ZUS :(
    i nie mam zaplaconych od poczatku wprowadzenia filarow

  • 4. Data: 2005-01-03 16:02:43
    Od: "fart" <a...@w...pl>

    > Ale moje pytanie zwiazane jest z tym:
    > -za ile lat wstecz musze zaplacic skladki

    No to z jednej strony dupa zbita .. ale wg mnie to nie ma jeszcze tragicznie

    tu poczytaj
    http://www.zus.pl/ubezpie/ube010.htm
    i tuuuuuuuuu
    Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
    Art. 24.

    1. W razie nieopłacenia składek lub opłacenia ich w zaniżonej wysokości,
    Zakład

    może wymierzyć płatnikowi składek dodatkową opłatę do wysokości 100% nie

    opłaconych składek. Od decyzji w sprawie wymierzenia dodatkowej opłaty

    przysługuje odwołanie do sądu według zasad określonych w art. 83.

    2. Składki oraz odsetki za zwłokę, koszty egzekucyjne, koszty upomnienia i
    dodatkowa

    opłata, zwane dalej "należnościami z tytułu składek", nie opłacone w
    terminie,

    podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym

    w administracji lub egzekucji sądowej.

    3. Należności z tytułu składek podlegają zaspokojeniu w drodze postępowania
    egzekucyjnego

    w administracji przed innymi wierzytelnościami, z wyjątkiem

    kosztów egzekucyjnych, należności za pracę, należności alimentacyjnych oraz

    rent z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy,
    kalectwa

    lub śmierci, jak również kosztów ostatniej choroby i kosztów pogrzebu

    dłużnika, w wysokości odpowiadającej miejscowym zwyczajom.

    4. Należności z tytułu składek ulegają przedawnieniu po upływie 10 lat,
    licząc od

    dnia, w którym stały się wymagalne, z zastrzeżeniem ust. 5-5d.

    tutaj możesz znaleźć coś na temat chorego NFZ

    Dz.U. 2003 nr 45 poz. 391 Ustawa z dnia 23 stycznia 2003 r. o
    powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
    Dz.U. 2003 nr 73 poz. 660 Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o
    zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
    Dz.U. 2004 nr 93 poz. 892 Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o
    zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz
    o zmianie ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach
    członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów
    regulowanych oraz o zmianie niektórych ustaw

    i takie coś w chorej ustawie o NFZ znalazłem
    Art. 33. 1. Sk?adki na ubezpieczenie zdrowotne oraz

    nale˝noEci z tytu?u odsetek za zw?ok´ nieop?acone

    w terminie podlegaja Eciagni´ciu w trybie przepisów

    o post´powaniu egzekucyjnym w administracji.

    2. Nale˝noEci z tytu?u sk?adek na ubezpieczenie

    zdrowotne ulegaja przedawnieniu z up?ywem 5 lat, liczac

    od dnia, w którym sk?adka sta?a si´ wymagalna.

    3. Bieg przedawnienia przerywa odroczenie terminu

    p?atnoEci, roz?o˝enie sp?aty nale˝noEci na raty i ka˝-

    da inna czynnoEç zmierzajaca do Eciagni´cia nale˝noEci,

    je˝eli o czynnoEci tej zosta? zawiadomiony d?u˝nik.

    Nale˝noEci z tytu?u sk?adek nie mo˝na jednak dochodziç,

    je˝eli

    > Dziekuje za odpowiedzi

    nie ma za co

    pozdrawiam
    fart

    begin 666 file01.gif
    M1TE&.#EA(@`2`(<```D``':&AH0%"[C$PM?@WYM/6R]#..SBX[\
    ``.? NW<2
    M&,2.F^GSZ!,@%]U,6=0E(K^^QH%Q?.;2TP02$MP&#OOSY?_DX]/
    6S=_RWT]I
    M9M:8G2PJ'J)M9?/4S&]K:L)\A."KL6]U<QX%")\A$^OXY"X\*[*
    '@>WIW;@3
    M&N8P1B02$MP2$.;U\#LN*,W"P*Y88?;$Q^55;/[\\_[MZM3=S."
    >JJ)Z>O_7
    MY'UU>XJ =Y &!.3CW\D`#=^,E.A&6]"ZO95U@N_;W!,1%+!T=O*ZNQ(*%>W^
    M_.TU/=T8$LS)Q_+-U $."O;AWO?W_._2U_[T]=S_[]6FL#8R,?W=WWQF<M]L
    M>Y<A+>SM\=L\4.3[\STS,;-A<O_J^=G?TWI[?XV"B.E,5QL,#_/
    Z]8L`#MWB
    MW(QF9<0/!,:0G>KT\R,O(= O/L:XQXQ^B^/6W @0$N8.&?_F[MW3VMV;I3 M
    M-JAN>OW0RG1L>>>TNW1[?*Z:D\X5&AX=(N00'#HH-LO$S*9C=* K/>MQ@-*2
    MHO_=\LD*&KMUC>:AL^7IYA,8&X^*D98)`91Z@__$T-V[LOB\Q.0
    <'P\*!N7X
    MY?'NZ>(]2_--6=/=VO_-U!H-'O_____L\\O)SO/DY_[U_.+__'Y
    ]@_3__?__
    M_P`````````````````````````````````````````````````
    `````````
    M```````````````````````````````````````````````````
    `````````
    M```````````````````````````````````````````````````
    `````````
    M```````````````````````````````````````````````````
    `````````
    M```````````````````````````````````````````````````
    `````````
    M```````````````````````````````````````````````````
    `````````
    M`````````````````````"'Y! $``* `+ `````B`!(```C^`&4('"CCDXPF
    MG 8:@6)$C(Q-!;,T)$BQXL"$=CR%P!/"PY<(;&1P,LC%HDF!@Z9PH7
    ,'Q!U'
    M-18LBM-GY*>2)RL^Z1'(`1A*6":IP6+%A$ I1@SFM%C%QY%'%-[PX4%(!X<*
    M`@U\:K*48J88*1Z80;("@1X4`CA\P>$IT9RN%+D`&B-@A `=BG0(4&#!Q0`(
    M:RXIA2N04Z8G93HTJE/G!2,+<=KXB7.)<,5/>-!T<?'DPXU,!^)
    HNK+'<D4<
    MFX),L51 S@P9ARJQ<#/8M S44S)]@*/A#J<9F@XUL$T0AXP9,(: (+)ERY\H
    MG(H8(2X2!R<N-A)TF 'GAJ$S2E184!<(9-"?/#(J5)C!1,(/)R+&RZ!22) ,
    M$AAH=*E$1I.$RM09$0`GG%3 ``:17+!#)0-4,L%TQ&61@10JM+!!"6EH`8 0
    5B+CQ('&?? *A0"?(\ 2!!"X5$ `[
    `
    end

  • 5. Data: 2005-01-03 16:20:54
    Od: "fart" <a...@w...pl>

> [...]

    > -za ile lat wstecz musze zaplacic skladki

    No to z jednej strony dupa zbita .. ale wg mnie to nie ma jeszcze tragicznie
    ...... bo jak dobrze się wczytasz ... i jak znam życie przy tym rozpiździaju
    (to jest właściwe określenie dla stanu dokumentów o składkach w ZUS) to wg
    mnie powinieneś zapłacić tylko składki i nikt nic Ci nie powinien zrobić
    Przecież ty tylko raz się spóźniełeś i czegoś nie wiedziałeś a cholerny ZUS
    ... czy bardziej chory NFZ ... co chwilę jaja robi .. i wg mnie
    niegodziwością byłoby karać człowieka za niewiedzę przy ich marnotrawstwie,
    wydawaniu interpretacji z datą wsteczną itd.... no ale wieszzzzzz to też
    zależy od urzędnika .. a na nich nie mam wpływu więc:

> [...]

    je˝eli o czynnoEci tej zosta? zawiadomiony d?u˝nik.

    Nale˝noEci z tytu?u sk?adek nie mo˝na jednak dochodziç,

    nie ma za co

    pozdrawiam
    fart

    > Dziekuje za odpowiedzi

    Nie ma za co

    pozdrawiam
    fart

  • 6. Data: 2005-01-03 16:25:37
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    i obecnie nie mnie jako firma w systemie ZUS :(
    > i nie mam zaplaconych od poczatku wprowadzenia filarow

    Re : Wprawdzie to grupa "Prawo" więc nie należy podpowiadać, jak to prawo
    omijać , ale ....
    Jeśli "nie istniejesz" w ZUS - to już dobrze. Nie ma wspólnego systemu
    obiegu informacji pomiędzy gminą (rejestracja DG), a US i ZUS. Istnieje on
    tylko w przepisach (i jak trzeba w formie papierkowej , ale w konkretnych,
    badanych sprawach). Spróbuj szybciutko zlikwidować prowadzoną DG w starym
    miejscu i w nowym miejscu założyć nową. Jest (moim zdaniem) szansa, że się
    nie doszukają.
    A swoją drogą, to składając przez kilka lat deklaracje miesięczne i
    rozliczenia roczne też "zapominałeś" o odpisywaniu składki na UZ od podatku
    ? Radzę, weź księgową. W Twoich papierach może być więcej takich "kwiatków".
    Wynagrodzenie księgowej będzie tańsze od ewentualnych "korekt" dokonywanych
    przez US i ZUS.
    AR

  • 7. Data: 2005-01-03 17:10:28
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 3 sty o godzinie 13:25, na pl.soc.prawo, J R napisał(a):

    > Sytuacja jest taka :
    >
    > Od kilkunastu lat prowadze dzialalnosc gospodarcza
    > ale tez pracuje na pelny etat w innej firmie

    Kilkanaście lat ..... w poście poniżej piszesz że od 1998r - więc to raptem
    6 lat a nie naście - to po pierwsze.

    > kiedys (przed reforma ubezpieczen) dostalem zaswiadczenie z zus-u ze nie
    > podlegam ubezpieczeniu

    Bo nie byłeś wówczas płatnikiem, więc i osoby ubezpieczonej /siebie/ nie
    musiałeś zgłaszać do ubezpieczeń społecznych.

    > Firmy nigdy nie zawieszalem i wyrejestrowywalem

    Ale tez i jej nie zarejestrowałeś chłopie.

    Ano wyjdzie.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 8. Data: 2005-01-03 17:16:06
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 3 sty o godzinie 17:25, na pl.soc.prawo, Andrzej R. napisał(a):

    > Jeśli "nie istniejesz" w ZUS - to już dobrze. Nie ma wspólnego systemu
    > obiegu informacji pomiędzy gminą (rejestracja DG), a US i ZUS.

    Skąd taka teoria?
    Jesteś w błędzie - weź w garść pierwszy lepszy wpis do EDG i zobacz gdzie
    wędrują kopie tegóż wpisu .... zmieniasz zdanie teraz czy nadal bronisz
    swojego?

> [...]
    > miejscu i w nowym miejscu założyć nową. Jest (moim zdaniem) szansa, że się

    Bomba z opóxnionym zapłonem - finansowym oczywiście.

    > A swoją drogą, to składając przez kilka lat deklaracje miesięczne i
    > rozliczenia roczne też "zapominałeś" o odpisywaniu składki na UZ od podatku?

    Przecież nie mógł składać deklaracji rozliczeniowych, bo nie był nawet
    zgłoszony do ubezpieczeń społecznych - nie czytasz posta na którego
    odpowiadasz??
    Ponadto, skoro nie płacił UZ to co miał odliczać ????
    Jesteś jeszcze na podtrzymaniu z "sylwestra" ???

    > Radzę, weź księgową. W Twoich papierach może być więcej takich "kwiatków".
    > Wynagrodzenie księgowej będzie tańsze od ewentualnych "korekt" dokonywanych
    > przez US i ZUS.

    To tak jakby po zapłodnieniu kobiety, i kolejnych miesiącach ciąży w ósmym
    chciałeś dokonać aborcji .... awykonalne.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 9. Data: 2005-01-03 17:58:47
    Od: "m." <m...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał w wiadomości

    > Skąd taka teoria?
    > Jesteś w błędzie - weź w garść pierwszy lepszy wpis do EDG i zobacz gdzie
    > wędrują kopie tegóż wpisu .... zmieniasz zdanie teraz czy nadal bronisz
    > swojego?

    A i owszem. Masz teoretycznie rację. Tylko że jest to teoria . Na papierze.
    Nigdzie gmina nie przesyła ani decyzji o wpisie, ani o wykreśleniu z
    ewidencji dział. gosp. Nigdzie - ani do US, ani do ZUS-u

    > Bomba z opóxnionym zapłonem - finansowym oczywiście.

    Jest szansa. Ale łatwo można też wpaść. A swoją drogą ile wynosi
    przedawnienie roszczeń ZUS-u? Bo odsetki będą bolesne.

> [...]
    > odpowiadasz??
    > Ponadto, skoro nie płacił UZ to co miał odliczać ????
    > Jesteś jeszcze na podtrzymaniu z "sylwestra" ???

    A ty jesteś ograniczony. Deklaracje miesięczne musiał składać, skoro był
    opodatkowany na zasadach ogólnych - chodzi o deklaracje na zaliczkę
    miesięczna na podatek dochodowy, a te najprawdopodobniej składał. Tak jak
    rozliczenia roczne. I fakt, czy odliczał tam składkę na ubezpieczenie
    zdrowotne może bardzo tę sytuację uczynić jeszcze niemilszą.

    > To tak jakby po zapłodnieniu kobiety, i kolejnych miesiącach ciąży w ósmym
    > chciałeś dokonać aborcji .... awykonalne.

    Chodzi o sprawdzenie co wynika z dokumentacji. I lepiej z dobrą księgową -
    racja. Nikt nie mówi, że można cofnąć się w czasie i wszystko "odkręcić".
    Trzeba podejść do problemu racjonalnie i zobaczyć co się najbradziej opłaca.
    No i sprawdzić terminy przedawnienia.
    I nie krytykować na dzien dobry czyichś wypowiedzi, tylko się zastanowić.

    pozdrawiam

    m.

  • 10. Data: 2005-01-03 19:27:45
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 3 sty o godzinie 18:58, na pl.soc.prawo, m. napisał(a):

    > A i owszem. Masz teoretycznie rację. Tylko że jest to teoria . Na papierze.
    > Nigdzie gmina nie przesyła ani decyzji o wpisie, ani o wykreśleniu z
    > ewidencji dział. gosp. Nigdzie - ani do US, ani do ZUS-u

    Ja mówię ze strony praktycznej. Sam to odczułem.
    Kiedyś, zakładaliśmy spółkę cywilną /w 1999r./ w trzy osoby. Złożylismy w
    UM-ie wniosek o wpis do EWG ..... wszystko było ładnie pięknie do czasu
    odbioru wpisu. Mieliśmy się zgłosić ... w trzech. Sprawa się skomplikowała
    ponieważ jeden z nas wyjechał na jakiś czas za granicę. Wobec tego w UM-ie
    nie wydano nam dwóm przedmiotowego wpisu ..... Chcieliśmy później założyć
    spółkę tylko w dwóch - ale nie dało sie ponieważ ... rzekomo mieliśmy już
    wpis z tej "spółki w trzech".
    Wtedy się wściekłem i w swoim mieście wstąpiłem do UM-u i przedstawiłem
    sprawę jaka nas spotkała. Pani w magistracie zapytała czy mamy 'lokal" na
    terenie miasta, odpowiedziałem twierdząco - powiedziała że nie ma problemu
    z otworzeniem działalności na terenie tego miasta. Zadzwoniłem po tego
    "wspólnika nr 2" i załatwilismy wniosek, po 2 tygodniach odebralismy wpis
    do EDG, potem wiadomo - GUS, US, bank .... i spoko - wszystko było OK.
    Aż do pewnego dnia ......
    Otóż pewnego dnia otrzymałem pisemko ze ZUSu /w zbliżonym terminie otrzymał
    to również wspólnik nr 2/ związane z ...... NIEZGŁOSZENIEM SIĘ DO
    UBEZPIECZENIA SPÓŁECZNEGO !!!
    ZUS oparł sie na .... otrzymanej kopii wpisu do EWG spółki cywilnej która
    notabene nie została "otwarta" ponieważ nie było jednego ze wspólników i
    nie mogliśmy odebrać przedmiotowego wpisu.

    Ale wracając do meritum sprawy - wierz mi - ten obieg dokumentów
    FUNKCJONUJE - co prawda na poziomie poczty, nie elektronicznej, ale
    funkcjonuje.

> [...]
    >
    > Jest szansa. Ale łatwo można też wpaść. A swoją drogą ile wynosi
    > przedawnienie roszczeń ZUS-u? Bo odsetki będą bolesne.

    Czy nie przypadkiem .... 10 lat? :)

> [...]
    > rozliczenia roczne. I fakt, czy odliczał tam składkę na ubezpieczenie
    > zdrowotne może bardzo tę sytuację uczynić jeszcze niemilszą.

    Jak mógł odliczać składkę na FUS, UZ skoro pytający nie .... miał pojęcia o
    ZUSie wogóle, bo miał w łapie zaświadczenie jakieś prehistoryczne że nie
    podlegał ubezpieczeniu ??? Nie zgłosił sie do ubezpieczeń nawet.

    To tak jakby niewatowiec odliczał sobie VAT ......

    > I nie krytykować na dzien dobry czyichś wypowiedzi, tylko się zastanowić.

    Odpisywałem w formie polemiki, opierałem się na zdrowym rozsądku i poniekąd
    "przechodzonymi" sprawami.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423