    From: "fart" <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS :(
    Date: Mon, 3 Jan 2005 17:20:54 +0100

    > -za ile lat wstecz musze zaplacic skladki
    > -i co grozi za niezaplacenie tychze skladek

    > Ale moje pytanie zwiazane jest z tym:
    > -za ile lat wstecz musze zaplacic skladki

    No to z jednej strony dupa zbita .. ale wg mnie to nie ma jeszcze tragicznie
    ...... bo jak dobrze się wczytasz ... i jak znam życie przy tym rozpiździaju
    (to jest właściwe określenie dla stanu dokumentów o składkach w ZUS) to wg
    mnie powinieneś zapłacić tylko składki i nikt nic Ci nie powinien zrobić
    Przecież ty tylko raz się spóźniełeś i czegoś nie wiedziałeś a cholerny ZUS
    ... czy bardziej chory NFZ ... co chwilę jaja robi .. i wg mnie
    niegodziwością byłoby karać człowieka za niewiedzę przy ich marnotrawstwie,
    wydawaniu interpretacji z datą wsteczną itd.... no ale wieszzzzzz to też
    zależy od urzędnika .. a na nich nie mam wpływu więc:

    tu poczytaj
    http://www.zus.pl/ubezpie/ube010.htm
    i tuuuuuuuuu
    Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
    Art. 24.

    1. W razie nieopłacenia składek lub opłacenia ich w zaniżonej wysokości,
    Zakład

    może wymierzyć płatnikowi składek dodatkową opłatę do wysokości 100% nie

    opłaconych składek. Od decyzji w sprawie wymierzenia dodatkowej opłaty

    przysługuje odwołanie do sądu według zasad określonych w art. 83.

    2. Składki oraz odsetki za zwłokę, koszty egzekucyjne, koszty upomnienia i
    dodatkowa

    opłata, zwane dalej "należnościami z tytułu składek", nie opłacone w
    terminie,

    podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym

    w administracji lub egzekucji sądowej.

    3. Należności z tytułu składek podlegają zaspokojeniu w drodze postępowania
    egzekucyjnego

    w administracji przed innymi wierzytelnościami, z wyjątkiem

    kosztów egzekucyjnych, należności za pracę, należności alimentacyjnych oraz

    rent z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy,
    kalectwa

    lub śmierci, jak również kosztów ostatniej choroby i kosztów pogrzebu

    dłużnika, w wysokości odpowiadającej miejscowym zwyczajom.

    4. Należności z tytułu składek ulegają przedawnieniu po upływie 10 lat,
    licząc od

    dnia, w którym stały się wymagalne, z zastrzeżeniem ust. 5-5d.

    tutaj możesz znaleźć coś na temat chorego NFZ

    Dz.U. 2003 nr 45 poz. 391 Ustawa z dnia 23 stycznia 2003 r. o
    powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
    Dz.U. 2003 nr 73 poz. 660 Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o
    zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
    Dz.U. 2004 nr 93 poz. 892 Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o
    zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz
    o zmianie ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach
    członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów
    regulowanych oraz o zmianie niektórych ustaw

    i takie coś w chorej ustawie o NFZ znalazłem
    Art. 33. 1. Sk?adki na ubezpieczenie zdrowotne oraz

    nale˝noEci z tytu?u odsetek za zw?ok´ nieop?acone

    w terminie podlegaja Eciagni´ciu w trybie przepisów

    o post´powaniu egzekucyjnym w administracji.

    2. Nale˝noEci z tytu?u sk?adek na ubezpieczenie

    zdrowotne ulegaja przedawnieniu z up?ywem 5 lat, liczac

    od dnia, w którym sk?adka sta?a si´ wymagalna.

    3. Bieg przedawnienia przerywa odroczenie terminu

    p?atnoEci, roz?o˝enie sp?aty nale˝noEci na raty i ka˝-

    da inna czynnoEç zmierzajaca do Eciagni´cia nale˝noEci,

    je˝eli o czynnoEci tej zosta? zawiadomiony d?u˝nik.

    Nale˝noEci z tytu?u sk?adek nie mo˝na jednak dochodziç,

    je˝eli

    > Dziekuje za odpowiedzi

    nie ma za co

    pozdrawiam