  • 1. Data: 2006-07-03 15:52:31
    Temat: Wywłaszczenie za odszkodowaniem - kazusik :)
    Od: stern <s...@0...pl>

    Dzisiaj zetknąłem się z ciekawym kazusem.

    Pan A był właścicielem nieruchomości, której własność utracił na
    podstawie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy
    wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (tekst przepisu
    poniżej).

    Nabycie własności nastąpiło z mocy prawa w dniu 1.01.1999r

    (Art. 73.
    1. Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu
    Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące
    ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r.
    stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych
    jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.)

    Niezrażony tym pan A, w dniu 20 listopada 1999r, w drodze umowy
    sprzedaży - zawartej w formie aktu notarialnego, sprzedaje przedmiotową
    nieruchomość na rzecz pana B.

    Kilka dni temu pan B dowiaduje się, że może wystąpić o odszkodowanie pod
    warunkiem, że w dniu 31.12.1998r był właścicielem nieruchomości.

    Pan B tego warunku nie spełnia.

    Pytanie: czy pan B nabył własność nieruchomości - stanowiącej bez
    wątpienia w dniu zawierania umowy sprzedaży własność SP - na podstawie
    art. 5 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, czy nie? ;)

    IMHO - tak.

    Jak myślicie?

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 2. Data: 2006-07-03 16:30:18
    Temat: Re: Wywłaszczenie za odszkodowaniem - kazusik :)
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

> [...]
    > wątpienia w dniu zawierania umowy sprzedaży własność SP - na podstawie
    > art. 5 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, czy nie? ;)

    Nie.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    http://johnson.cba.pl/

  • 3. Data: 2006-07-03 16:39:55
    Od: stern <s...@0...pl>

    Johnson napisał(a):

    > Nie.

    dlaczego nie ? warunki były spełnione.

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 4. Data: 2006-07-03 16:45:51
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    > dlaczego nie ? warunki były spełnione.

    Nie były spełnione. Brak dobrej wiary. Od tamtej ustawy - a chyba i
    wcześniej - osoba fizyczna nie mogła być właścicielem drogi publicznej.
    (art. 2a ustawy o drogach publicznych).
    A skoro osoba fizyczna w żadnej sytuacji nie mogła być właścicielem
    drogi publicznej to nie może być mowy o nabyciu do niej tej
    nieruchomości w dobrej wierze.
    Zresztą wydaje mi się że drogi publiczne nie mogą być przedmiotem
    obrotu, a więc umowa i tak byłaby nieważna.

    A tak poza tym ja tu rozwiązuje kazusy, pewnie z twojej działalności
    http://bdp.e-wro.com/. 5 zł + VAT

  • 5. Data: 2006-07-03 16:56:07
    Od: stern <s...@0...pl>

    Johnson napisał(a):

    > A tak poza tym ja tu rozwiązuje kazusy, pewnie z twojej działalności
    > http://bdp.e-wro.com/. 5 zł + VAT

    gdyby to było z mojej działalności, to wstyd by mi było pytać :)
    zetknąłem się z zagadnieniem pozazawodowo.

    ale jeśli w ramach tych 5 zł może być piwo, to chętnie zapraszam, o ile
    jesteś zainteresowany.

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 6. Data: 2006-07-03 16:59:37
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    > ale jeśli w ramach tych 5 zł może być piwo, to chętnie zapraszam, o ile
    > jesteś zainteresowany.

    Po pierwsze nie lubię piwa, a po drugie za daleko mieszkasz.