  • 1. Data: 2004-06-21 19:39:42
    Temat: Wysokość zasiłku macieżyńskiego
    Od: "ZMarek" <m...@u...to.klub.chip.pl>

    Witam.
    Pensja mojej żony składa się z dwóch składników: pensji podstawowej i premi
    uznaniowej. Od czasu urodzenia dziecka żona przebywa na urlopie
    macieżyńskim. Pracodawca zgłosił do ZUS jako podstawę do naliczenia skladki
    tylko podstawową pensję pomimo, że składki były płacone od całości
    wynagrodzenia. Pani w ZUSie twierdzi, że nie należy się zasiłek od premi bo
    widocznie regulamin wynagradzania nie stanowi, że premia ta nie jest
    wypłacana za okres choroby. Firma w której pracuje żona zatrudnia poniżej 20
    osób i zgodnie z art. 104 ss2 K.p. nie posiada rególaminu wynagradzania. Czy
    pracodawca błędnie podał stawkę i powinien to sprostować czy prawo w naszym
    kraju sprzyja złodziejskiemu ZUSowi który każe sobie płacić od całości
    wynagrodznia a sam wypłaca świadczenia tylko od jego marnej części ??
    Proszę o pomoc.
    Pzdr
    ZMarek

  • 2. Data: 2004-06-21 21:28:01
    Temat: Re: Wysokość zasiłku macieżyńskiego
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > kraju sprzyja złodziejskiemu ZUSowi który każe sobie płacić od całości
    > wynagrodznia a sam wypłaca świadczenia tylko od jego marnej części ??

    prawo w naszym kraju nakazuje tak robić złodziejskiemu ZUSowi
    rozumiem że nikogo nie cieszy fakt że zus zabiera kupe kasy i nic nie daje
    wiem że mnóstwo ludzi w zusie bierze pieniądze za nic
    ale w końcu oddzielmy dwa zjawiska
    prawo staonowione przez oświeconego Ustawodawcę
    i inne złe zjawiska (np. panią w jakimś tam okienku co nie ma ochoty z tobą
    gadać z olewa twoją sprawę)

    wyznam że lubię wiedzieć z czym walczę
    a walczę przede wszystkim z tą panią co wszystko olewa

    na walkę z Ustawodawcą mnie nie stać jestem praworządnym obywatelem i
    podlegam prawu
    a swoją opinię o Ustawodawcy wyrażam przy urnie (nie częściej niż co parę
    lat)

    i nie popieram wysiłków ludzi który nie znając swoich praw
    poddają się jakimś facetkom w okienkach be z walki

    nie podoba się
    nie wylewajcie kubła pomyj na ZUS
    tam też (choć pewnie w to nie wierzycie - pracują porządni ludzie)
    od decyzji każdego urzędu w tym o dziwo (biorąc pod uwagę waszą bezradność)
    istnieje tryb odwoławczy - kontrola instancyjna - na końcu sądy

    nie płaczcie bo pani was nie lubi
    kozrystajcie z własnych praw - poznajcie je przed lub najpóźniej w trakcie
    trwania zdarzeń które będą miały skutek dla waszych praw i obowiązków

    żona była na szkoleniu bhp ?....
    a zapytała się o coś?
    czy milczenie owiec jak zwykle

    wróg publiczny numer jeden-asćie

  • 3. Data: 2004-06-22 06:22:44
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "ZMarek" <m...@u...to.klub.chip.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    skladki
    > tylko podstawową pensję pomimo, że składki były płacone od całości

    A zatem problem zaczął się w małej firmie, która nie potrafi nawet
    wystawić poprawnie zaświadczenia o wynagrodzeniach. Poproś o skorygowanie
    zaświadczenia, bo inaczej firma powinna wypłacać żonie premię uznaniową w
    okresie urlopu macierzyńskiego.
    Mali przedsiębiorcy są czasem bardzo pazerni, zatrudniają członków rodziny
    nie znających się na przepisach, a obcych to za minimalne wynagrodzenie, a
    szanujący się specjalista takiej pracy jeszcze nie podejmie, bo znajdzie
    lepszą.

    > Pani w ZUSie twierdzi, że nie należy się zasiłek od premi bo
    > widocznie regulamin wynagradzania nie stanowi, że premia ta nie jest
    > wypłacana za okres choroby.

    Pani w ZUSie ma prawo tak twierdzić, skoro w wystawionym zaświadczeniu
    pracodawca podał tylko wynagrodzenie zasadnicze, a nie podał drugiego
    składnika - premii.

    > Firma w której pracuje żona zatrudnia poniżej 20
    > osób i zgodnie z art. 104 ss2 K.p. nie posiada rególaminu wynagradzania.
    Czy
    > pracodawca błędnie podał stawkę i powinien to sprostować

    Tak, pracodawca winien wystawić poprawne zaświadczenie, jak wyżej pisałam,
    i będzie po sprawie, tzn. ZUS uwzględni w podstawie wymiaru zasiłku
    macierzyńskiego również premię.

    > czy prawo w naszym
    > kraju sprzyja złodziejskiemu ZUSowi który każe sobie płacić od całości
    > wynagrodznia a sam wypłaca świadczenia tylko od jego marnej części ??

    ZUS wypłaca na podstawie zaświadczenia, które otrzymał z firmy. To firma,
    wystawiając takie zaświadczenie, działa na szkodę pracownika i pod jej
    adresem należy kierować krytyczne uwagi. A osoba, która wystawiła takie
    zaświadczenie powinna się uczyć, uczyć i jeszcze raz uczyć, oraz myśleć,
    jakie konsekwencje poniesie pracownik w wyniku jej zaniedbań.

    Pozdrawiam

    wa

  • 4. Data: 2004-06-22 16:22:54
    Od: "ZMarek" <m...@u...to.klub.chip.pl>

> [...]
    > zaświadczenie powinna się uczyć, uczyć i jeszcze raz uczyć, oraz myśleć,
    > jakie konsekwencje poniesie pracownik w wyniku jej zaniedbań.

    Dziękuję za odpowiedź. Jutro wyślę żone do pracodawcy uzbrojoną w stosowne
    informacje. Myślę, że się wszytko wyjaśni.
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc i przepraszam wszystkich których uraziłem.
    Pdzr
    ZMarek