    From: "waczek" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wysokość zasiłku macieżyńskiego
    Date: Tue, 22 Jun 2004 08:22:44 +0200

    Użytkownik "ZMarek" <m...@u...to.klub.chip.pl> napisał w wiadomości
    news:cb7di9$omk$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam.
    > Pensja mojej żony składa się z dwóch składników: pensji podstawowej i
    premi
    > uznaniowej. Od czasu urodzenia dziecka żona przebywa na urlopie
    > macieżyńskim. Pracodawca zgłosił do ZUS jako podstawę do naliczenia
    skladki
    > tylko podstawową pensję pomimo, że składki były płacone od całości
    > wynagrodzenia.

    A zatem problem zaczął się w małej firmie, która nie potrafi nawet
    wystawić poprawnie zaświadczenia o wynagrodzeniach. Poproś o skorygowanie
    zaświadczenia, bo inaczej firma powinna wypłacać żonie premię uznaniową w
    okresie urlopu macierzyńskiego.
    Mali przedsiębiorcy są czasem bardzo pazerni, zatrudniają członków rodziny
    nie znających się na przepisach, a obcych to za minimalne wynagrodzenie, a
    szanujący się specjalista takiej pracy jeszcze nie podejmie, bo znajdzie
    lepszą.

    > Pani w ZUSie twierdzi, że nie należy się zasiłek od premi bo
    > widocznie regulamin wynagradzania nie stanowi, że premia ta nie jest
    > wypłacana za okres choroby.

    Pani w ZUSie ma prawo tak twierdzić, skoro w wystawionym zaświadczeniu
    pracodawca podał tylko wynagrodzenie zasadnicze, a nie podał drugiego
    składnika - premii.

    > Firma w której pracuje żona zatrudnia poniżej 20
    > osób i zgodnie z art. 104 ss2 K.p. nie posiada rególaminu wynagradzania.
    Czy
    > pracodawca błędnie podał stawkę i powinien to sprostować

    Tak, pracodawca winien wystawić poprawne zaświadczenie, jak wyżej pisałam,
    i będzie po sprawie, tzn. ZUS uwzględni w podstawie wymiaru zasiłku
    macierzyńskiego również premię.

    > czy prawo w naszym
    > kraju sprzyja złodziejskiemu ZUSowi który każe sobie płacić od całości
    > wynagrodznia a sam wypłaca świadczenia tylko od jego marnej części ??

    ZUS wypłaca na podstawie zaświadczenia, które otrzymał z firmy. To firma,
    wystawiając takie zaświadczenie, działa na szkodę pracownika i pod jej
    adresem należy kierować krytyczne uwagi. A osoba, która wystawiła takie
    zaświadczenie powinna się uczyć, uczyć i jeszcze raz uczyć, oraz myśleć,
    jakie konsekwencje poniesie pracownik w wyniku jej zaniedbań.

    Pozdrawiam

    wa