  • 1. Data: 2004-01-15 11:59:08
    Temat: Wyłudzenie kredytu?
    Od: "Urszula " <u...@N...gazeta.pl>

    Czy z takim zarzutem może wystąpić bank w przypadku zaniechania spłaty
    kredytu? Czy grozi mi więzienie?
    Wpadłam w pułapkę kredytową, w końcu spłacałam kredyt kredytem. Niestety
    przekredytowałam się i obecnie nie spłacam rat, bo nie mam z czego. Tytuły
    komornicze, zajęcie wynagrodzenia (w chwili obecnej bez pracy i nie ma już co
    zajmować), żadnego majątku. Mam ze dwa niewielkie kredyty na koncie, których
    w ogóle nie zaczęłam spłacać (ani jedna rata nie wpłynęła). Nigdy nie byłam
    karana i nie nosiłam się z zamiarem niespłacania kredytów. Czy jednak
    więzienie jest nieuniknione?

  • 2. Data: 2004-01-15 12:09:19
    Temat: Re: Wyłudzenie kredytu?
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik Urszula napisał:

    > Czy jednak
    > więzienie jest nieuniknione?

    Myślę, że prawdopodobieństwo więzienia wynosi jakieś 0,1%
    (nie mówię o skazaniu w ogóle, co zresztą też stoi pod znakiem zapytania).

    Brak mi teraz czasu na odpowiedź, więc poszukaj w archiwum, był kiedyś
    taki temat poruszany.

    pozdrawiam

    marcin

  • 3. Data: 2004-01-15 13:15:19
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    marcin wrote:

> [...]
    > (nie mówię o skazaniu w ogóle, co zresztą też stoi pod znakiem zapytania).
    >
    > Brak mi teraz czasu na odpowiedź, więc poszukaj w archiwum, był kiedyś

    Czyms bank postraszyc chce/musi
    A tojedyny "paragraf" ktorym postraszyc moze.

    Boguslaw

  • 4. Data: 2004-01-15 14:28:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Urszula " <u...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Czy z takim zarzutem może wystąpić bank w przypadku zaniechania spłaty
    > kredytu? Czy grozi mi więzienie?

    Samo niespłacalnie kredytu przestępstwem z reguły nie jest, poza
    nielicznymi wyjątkami związanymi z działaniem na szkodę wierzyciela.
    Natomiast w wypadku pułapki kredytowej z reguły kredytobiorca "zapomina"
    we wniosku kredytowym o kolejny kredyt poinformować bank, że ma już inny
    kredyt. A to już jest przestępstwem z art. 297 kk. Do więzienia raczej w
    praktyce ciężko za to trafić, o ile nie są to jakieś ogromne kwoty. Ale
    grzywna jest jak najbardziej realna a i jakiś wyrok w zawiasach się trafić
    może. Po za tym jest się już karanym sądownie, co może być niekorzystną
    okolicznością w wielu wypadkach.

  • 5. Data: 2004-01-15 14:30:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Czyms bank postraszyc chce/musi
    > A tojedyny "paragraf" ktorym postraszyc moze.

    No kilka innych by się dało jednak wymyślić. 297 kk, czy choćby te od
    działania na szkodę wierzyciela. Wszystko zależy od pewnych okoliczności,
    których Urszula jednak nie wymienia.

  • 6. Data: 2004-01-15 16:39:14
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Urszula wrote:

> [...]
    > w ogóle nie zaczęłam spłacać (ani jedna rata nie wpłynęła). Nigdy nie byłam
    > karana i nie nosiłam się z zamiarem niespłacania kredytów. Czy jednak

    A zaciągając kolejny kredyt informowałaś o istniejącym zadłużeniu?

    KG

  • 7. Data: 2004-01-15 21:49:56
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał
    > Natomiast w wypadku pułapki kredytowej z reguły kredytobiorca "zapomina"
    > we wniosku kredytowym o kolejny kredyt poinformować bank, że ma już inny
    > kredyt. A to już jest przestępstwem z art. 297 kk.

    Re : Pozwolę sobie na drobne uzupełnienie dla całkowitej jasności (jak mi
    się wydaje) sprawy. Otóż samo ukrycie przed "nowym" kredytodawcą obciążenia
    kredytem w innym banku nie wydaje się być czynem zabronionym ustawą.
    Warunkiem jest, aby owo ukrycie było w konkretnym przypadku elementem
    stanowiącym (istotnym) dla podjęcia przez ów nowy bank decyzji o przyznaniu,
    bądź odmowie przyznania kredytu. Jednym z podstawowych kryteriów przyznania
    kredytu jest ocena zdolności kredytowej dokonywana przez bank. Dla bytu
    przestępstwa koniecznym (ale nie zawsze wystarczającym) jest zatem
    udowodnienie, że skutkiem ujawnienia
    obciążenia wcześniejszym kredytem byłby brak zdolności kredytowej
    potencjalnego kredytobiorcy. Dopiero wówczas możemy mówić o okoliczności
    mającej istotne znaczenie dla uzyskania kredytu, bo jeśli kredytobiorca
    mimo istniejących obciążeń zachowuje zdolność (wg nowego banku) kredytową -
    to trudno mówić, że owo zatajenie jest okolicznością istotną. Dodajmy do
    tego fakt, że pojęcie "zdolności kredytowej" jest dosyć płynne i zmienne w
    czasie. Większość banków kilka razy w roku zmienia kryteria oceny zdolności
    kredytowej (m.in. jest taki system liczenia punktów dodatnich i ujemnych) ,
    a jeśli weźmiemy kilka banków w tym samym czasie - każdy z nich nieco
    inaczej będzie ową zdolność określał i każdemu wyjdą inne wyniki ( jeden
    bank przy tych samych kryteriach da kredyt, inny nie). Stopień zdolności
    kredytowej (nie jest to kryterium "tak" lub "nie") jest jednym z elementów
    stanowiących o oprocentowaniu kredytu. Mówiąc najprościej "słaba" zdolność
    kredytowa - to wyższe oprocentowanie = kredyt o większym stopniu ryzyka dla
    banku = ostrzejsze kryteria zabezpieczenia. Rekapitulując : faktycznie o
    istotności znaczenia ukrycia poprzedniego kredytu decyduje nowy bank
    (oczywiście w formie procesowej odpowiedzi na pytanie : czy przy nowych
    okolicznościach kredyt byłby udzielony). Myślę, że każdy obrońca jako jeden
    z wątków obrony przyjmie pewną nieostrość pojęcia zdolności kredytowej. A
    zatem stanowiącym jest (moim zdaniem) zbieg ukrycia zaciągniętego wcześniej
    kredytu ( w tym przypadku) i niespłacania rat. Ale znów możemy mieć do
    czynienia z przypadkiem, kiedy w chwili zaciągania drugiego kredytu
    zdolność kredytowa mieściła się w "widełkach nieostrości", a później
    nastąpiła zmiana sytuacji finansowej kredytobiorcy. A w końcu na wypadek
    takiej właśnie sytuacji banki stosują zabezpieczenia udzielanych kredytów.
    Podchodząc teraz bardziej praktycznie : kredytobiorca mający trudności ze
    spłatami powinien za wszelką cenę "dogadać się" z bankiem, któremu nie
    zależy na wszczęciu postępowania z art. 297 kk, ale na odzyskaniu swoich
    pieniędzy. Banki przeważnie otwarte są na wszelkie propozycje (np
    zawieszanie na kilka miesięcy spłaty rat kapitałowych), ale trzeba z nimi
    rozmawiać, negocjować.Można równoległe kredyty próbować komasować (z reguły
    udaje się wynegocjować niższe oprocentowanie kredytów skomasowanych). Jeśli
    natomiast kredytobiorca wychodzi z założenia "nie spłacam - bo nie mam i
    niech bank martwi się co dalej" - to bank też nie będzie miał skrupułów.
    Wejdzie na zabezpieczenie, zlicytuje za 50 % wartości (albo i mniej), resztę
    na koszty
    egzekucji, a na dodatek zawiadomi prokuratora o podejrzeniu popełnienia
    przestępstwa z art. 297 kk stwierdzając w trakcie postępowania, że gdyby
    wiedział, to w życiu nie udzieliłby kredytu ....I poważne kłopoty gotowe.
    Tyle, może zbyt obszernego uzupełnienia.
    Pozdrawiam AR