  • 1. Data: 2006-03-03 18:59:06
    Temat: Wyłączny dystrybutor na Polskę
    Od: "Adi" <a...@5...pl>

    Witam serdecznie.

    W tym roku sprowadziłem do kraju produkty kosmetyczne z USA.
    Oczywiście dokonałem wszystkich formalności związanych z
    wprowadzeniem kosmetyków.
    Kosmetyki przeszły odprawę celną i na dokumencie SAD jest pieczątka
    że są dopuszczone do obrotu.
    Okazało się, że kosmetyki sprowadzonej marki,mają w Polsce
    wyłącznego dystrybutora.
    Kosmetyki kupiłem nie u producenta a w hurtowni internetowej
    prowadzącej wysyłkę do Polski.
    Jako, że wystawiłem kosmetyki do sprzedaży na strone www,
    dystrybutor w Polsce przesłał do mnie pismo wzywające do
    zaprzestania handlu tymi kosmetykami, oraz zapłacenia mu odszkodowana
    w kwocie 2000 zł.

    Czy takie groźby dystrybutora są zgodne z prawem, czy może żądać
    odszkodowania ??
    Czy muszę zaprzestać sprzedaży ??

    Wyłączny dystrybutor twiedzi, że nie może ujawnić treści umowy z
    producentem potwerdzającej wyłączność, ze względu na zagrożenie
    ujawnienia tajemnicy przedsiębiorstwa.

    Czy takie działanie dystrybutora nie narusza Ustawy o ochronie
    konkurencji i konsumenta ??

  • 2. Data: 2006-03-03 19:46:56
    Temat: Re: Wyłączny dystrybutor na Polskę
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Adi napisał(a):
> [...]
    > ujawnienia tajemnicy przedsiębiorstwa.
    >
    > Czy takie działanie dystrybutora nie narusza Ustawy o ochronie

    dystrybutor może sobie pisać co chce, bo może chcieć cię nastraszyć ;-)

    jeśli nie masz w umowie kupna tego towaru żadnych informacji to cię
    dystrybutor może w **** pocałować, a poza tym to nawet nie wiesz czy on
    ma tę umowę na wyłączność czy nie

    może mu odpisz, że prosisz o podstawę prawną na której się oparł żądając
    tego odszkodowania, bo tak naprawdę w jego umowie są tylko dwie strony
    tzn on i producent i nijak w tej umowie nie jesteś uwzględniony, więc
    ona cię nie powinna interesować (zwłaszcza, że nawet nie wiesz co w niej
    jest)

  • 3. Data: 2006-03-03 19:53:06
    Od: "oMULEc" <s...@o...pl>

    > dystrybutor może sobie pisać co chce, bo może chcieć cię nastraszyć ;-)

    Kiedyś coś takiego przerabiałem - chodziło o wyłączność na import z Polski.
    Dystrybutor w Niemczech się niepokoił, bo ktoś sprzedawał dokładnie to samo
    (dość niszowa branża). Okazało się, że ta nieznajoma firma nie mogąc kupić
    towaru u producenta (ten odmówił ze względu na umowę na wyłączność), kupiła
    u dystrybutora na Francję - zarobiła mniej, ale wzbogaciła ofertę.

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 4. Data: 2006-03-03 20:51:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Adi [###a...@5...pl.###] napisał:

    > Czy takie groźby dystrybutora są zgodne z prawem, czy może żądać
    > odszkodowania ??

    Żądać, to sobie może. Tyle, że w braku chęci Twojej osoby do
    dobrowolnej zapłaty mu tego odszkodowania na chęciach się skończy.
    Moim zdaniem gość w sądzie nie ma żadnych szans.

    > Czy muszę zaprzestać sprzedaży ??

    A z jakiego powodu? Natomiast powinieneś dbać o przestrzeganie
    wszelkich przepisów, bo jak uczy doświadczenie gość będzie szukał
    dziury w całym chcąc pozbyć się konkurencji.

    > Wyłączny dystrybutor twierdzi, że nie może ujawnić treści umowy z
    > producentem potwierdzającej wyłączność, ze względu na zagrożenie
    > ujawnienia tajemnicy przedsiębiorstwa.

    Idiota. Odpisz mu, że właśnie powiadomiłeś producenta, że złamał
    tajemnicę przedsiębiorstwa, że ma wyłączność sprzedaży na Polskę. :-)
    Ciekawe, czy zrozumie aluzję, ale wątpię sądząc po jego poziomie.

    > Czy takie działanie dystrybutora nie narusza Ustawy o ochronie
    > konkurencji i konsumenta ??

    Nie. Jedynie świadczą nienajlepiej o poziomie tego dystrybutora. Ale
    to raczej nie jest karalne.

    Reasumując, to wyłączność na sprzedaż danego towaru na danym terenie
    jest umową pomiędzy producentem a dystrybutorem. Zgodnie z taką umową
    producent nie powinien sprzedawać bezpośrednio tego towaru innym
    podmiotom na danym terenie. I na tym kończy się moc obowiązująca tej
    umowy.