  • 1. Data: 2013-03-26 16:42:27
    Temat: Współwłaściciel - Najemca - Podnajemca (przejęcie lokalu)
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Jest sytuacja: Współwłaściciel udziałów w kamienicy (zarząd
    nieruchomości komunalnych - ZNK) wynajmuje Panu A dwa samodzielne
    lokale użytkowe. Pan A używa osobiście tylko jeden lokal a drugi
    podnajmuje - Panu B.
    Czy jeśli podnajemca kupi od właścieiela (czyli ZNK) udział w
    kamienicy to ZNK musi wypowiedzieć umowę najmu Panu A czy nie musi?

  • 2. Data: 2013-03-26 20:18:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Mar 2013, poszukiwacz wrote:

    > Jest sytuacja: Współwłaściciel udziałów w kamienicy (zarząd nieruchomości
    > komunalnych - ZNK) wynajmuje Panu A dwa samodzielne lokale użytkowe. Pan A
    > używa osobiście tylko jeden lokal a drugi podnajmuje - Panu B.

    Znaczy ma na to zgodę właściciela.

    > Czy jeśli podnajemca kupi od właścieiela (czyli ZNK) udział w kamienicy

    Jeśli tam są *LOKALE*, to nie ma możliwości sprzedania "udziału luzem"
    (aczkolwiek istnieje teoretyczna i przewidziana w przepisach mozliwość
    niezgodności udziałów na skutek zaszłości prawnych).
    ZNK może więc jedynie sprzedać LOKAL.
    I nie, z Twojego postu nijak nie wynika że ma to być lokal B.

    > to ZNK musi wypowiedzieć umowę najmu Panu A czy nie musi?

    Ściśle, bardzo ściśle rzecz ujmując: "nie musi"
    (można wskazać co najmniej jeden oczywisty przypadek ;))

    Ale jakby to był lokal B, to sytuacja robi się ciekawa: jak ZNK
    nie wypowie, to B jako właściciel musi wypowiedzieć wynajem
    wynajmowanego przez siebie lokalu :)
    <uwaga, gdybam>
    IMO konieczność wypowiedzenia jest oczywista - przecież istnieje
    prawna możliwość że A na tym podnajmie zarabia.
    Jeśli tak, z obu umów (najmu) wynikałoby, że zarobek należy mu się
    i basta. Musiałby istnieć przepis zabraniający takiego zarobku,
    tj. przez wynajmowanie właścicielowi.
    <\gdybanie>
    No to pytanie - czy istnieje taki przepis?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-03-30 15:11:54
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Jeśli tam są *LOKALE*, to nie ma możliwości sprzedania
    > "udziału luzem" ZNK może więc jedynie sprzedać LOKAL.
    Skądinąd wiem że ZNK praktykowało już sprzedaż udziału "luzem"
    czyli bez przekazywania fizycznego lokalu nabywcy udziałów w
    kamienicy. Znam przypadek osoby która dokupiła sobie udział od
    ZNK posiadając już wczesniej niewielki udział nabyty przez
    spadkobranie i osoba ta nie objęła jak dotąd żadnego lokalu
    ale zaliczyła to jako wydatek na cele mieszkaniowe (zgodnie z
    prawem).

> [...]
    > basta. Musiałby istnieć przepis zabraniający takiego zarobku,
    > tj. przez wynajmowanie właścicielowi. <\gdybanie> No to

    Ja myślę tak: ZNK sprzeda gołe udziały Panu B a wtedy Pan B
    poinformuje ZNK że będąc najemcą wypowiada umowę najmu Panu A (z
    zachowaniem okresu wypowiedzenia) ponieważ jest odtąd
    współwłaścicielem nieruchomości.
    Zastanawiam się tylko czy jest jakiś przepis gwarantujący że nowy
    współwłaściciel nieruchomości (Pan B) ma prawo "pierwoprzejęcia"
    najmowanego dotychczas lokalu?

  • 4. Data: 2013-04-02 22:50:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Mar 2013, poszukiwacz wrote:

    > Zastanawiam się tylko czy jest jakiś przepis gwarantujący że nowy
    > współwłaściciel nieruchomości (Pan B) ma prawo "pierwoprzejęcia" najmowanego
    > dotychczas lokalu?

    Już nie mam początku wątku - chyba właśnie ten lokal miał kupić?
    Co do reszty prawda - jeśli wydzielanie lokali zaczęto w sposób
    "dziwny" w art.3.7 przewidziano zachowanie tej "dziwności" aż
    do końca podziałów, nie da się zaprzeczyć.

    pzdr, Gotfryd