  • 1. Data: 2004-10-18 13:57:40
    Temat: Wspolnota mieszkaniowa a spadek
    Od: "JacekR" <J...@N...vgj.pl>

    Witam

    Mam pytanie/problem

    2 lata temu zmarl spadkodawca sprawa spadkowo dopiero teraz sie dobyla i
    spadkobierca jest tylko 1 czyli ja.
    Spadkiem jest mieszkanie wlasnosciowe z wyodrebniona wlasnoscia

    Zarzad wspolnoty budynkow dowiedzial sie kto jest spadkobierca i straszy
    wezwaniami do zaplaty za czynsz + odsetki za niezaplacone 2 lata
    I teraz pytanie :
    Czy musze zaplacic za niezaplacone 2 lata czynszu ?
    Czy zarzad wspolnoty moze skierowac sprawe do sadu o niezaplacony czynsz
    jezeli tak to na jakiej podstawie ?

    Dziekuje
    JacekR

  • 2. Data: 2004-10-18 18:49:47
    Temat: Re: Wspolnota mieszkaniowa a spadek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Oct 2004, JacekR wrote:
    [...]
    >+ 2 lata temu zmarl spadkodawca

    Hm... możesz popatrzeć tak do tygodnia wstecz ?
    Przekleiłem najmniej jedną setną KC (tematykę "spadki" - to
    sporo bo KC ma ponad 1000 artykułów :]) i nie chcę się
    powtarzać :]

    >+ sprawa spadkowo dopiero teraz sie dobyla
    >+ i spadkobierca jest tylko 1 czyli ja.

    No to:
    1. *od początku* jesteś właścicielem spadku, AFAIK. Z zastrzeżeniem
    że mogłeś go odrzucić.
    2. Do spadku wchodzą zarówno majątek - jak i długi. Niemal
    na pewno powołując się na długi coś pisałem "takie dziwne
    rzeczy jak niezapłacone opłaty" :]

> [...]
    >+ I teraz pytanie :
    >+ Czy musze zaplacic za niezaplacone 2 lata czynszu ?

    No... do pół roku mogłeś odrzucić spadek, nie wziąłbyś ani
    mieszkania - ani długów ;)
    W tej chwili IMHO nie ma wyjścia. Nawet jakby dług był większy
    niż wartość mieszkania :[

    >+ Czy zarzad wspolnoty moze skierowac sprawe do sadu o niezaplacony czynsz
    >+ jezeli tak to na jakiej podstawie ?

    Bo to jest TWOJE mieszkanie !!
    Od śmierci spadkodawcy.
    Tyle że miałeś pół roku żeby powiedzieć że go NIE CHCESZ :)

    Acha: nie jestem prawnikiem. Powinieneś albo wziąć Kodeks Cywilny
    w garść i końcówkę poczytać (niedużo, coś ze 100 artykułów :))
    albo możesz prawnika zafundować sobie :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-10-18 19:28:07
    Od: Dariusz Wroński <w...@o...pl>

    Kiedy nastał dzień 2004-10-18 15:57, czcigodny JacekR napisał :

    > I teraz pytanie :
    > Czy musze zaplacic za niezaplacone 2 lata czynszu ?
    > Czy zarzad wspolnoty moze skierowac sprawe do sadu o niezaplacony czynsz
    > jezeli tak to na jakiej podstawie ?

    Mówi o tym ustawa o własności lokali.

    Cyt.
    "Art. 12. 1. Właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z
    nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem.
    2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu
    wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te
    potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów.
    W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary
    związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej
    pokrycia w pożytkach i innych przychodach.
    (...)
    Art. 15. 1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają
    zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego
    miesiąca.
    2. Należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w
    postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.
    Art. 16. 1. Jeżeli właściciel lokalu zalega długotrwale z zapłatą
    należnych od niego opłat lub wykracza w sposób rażący lub uporczywy
    przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje
    niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub
    nieruchomości wspólnej uciążliwym, wspólnota mieszkaniowa może w trybie
    procesu żądać sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów
    Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości.
    2. Właścicielowi, którego lokal został sprzedany, nie przysługuje prawo
    do lokalu zamiennego."

    --
    Łączę pozdrowienia,
    Dariusz Wroński