  • 1. Data: 2010-02-02 11:45:01
    Temat: Wspólnota mieszkaniowa
    Od: Sauventreen <S...@h...com>

    Nigdzie nie znalazłem odpowiedzi, która wyjaśniałaby istniejące
    wątpliwości. Otóż moja mama jest członkiem wspolnoty mieszkaniowej. Do
    końca zeszłego roku opłaty za czynsz i fundusz remontowy wnoszone były
    na konto wspólnoty. W tym roku, po otrzymaniu książeczek czynszowych
    okazało się, że od tego roku opłaty winny być wnoszone na konto firmy
    zarządzającej - administratora nieruchomości. Część dręczy pytanie, czy
    w świetle prawa taka zmiana beneficjenta jest dopuszczalna. Dodam, że
    nic nie wiadomo o jakiejkolwiek uchwale wspólnoty, która taką zmianę
    wprowadzałaby. Ponieważ istnieje podejrzenie matactw i wyprowadzenia
    kasy (o czym słyszy się tu i ówdzie), mam pytanie, czy jest jakiś
    sposób, by taką zmianę zablokować.
    Sauventreen

  • 2. Data: 2010-02-02 12:09:54
    Temat: Re: Wspólnota mieszkaniowa
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 02-02-2010 12:45, Sauventreen pisze:
> [...]
    > wprowadzałaby. Ponieważ istnieje podejrzenie matactw i wyprowadzenia
    > kasy (o czym słyszy się tu i ówdzie), mam pytanie, czy jest jakiś

    Niech członkowie wspólnoty pogadają z administratorem, bo trochę chce
    was zrobić w konia. Zapewne chodzi o odsetki np. z kasy leżącej na
    funduszu remontowym. Jak pieniądze wpływają na konto administratora, to
    odsetki dostaje on. Piłka jest krótka: albo administrator zbiera kasę
    przez konto wspólnoty albo szuka sobie innego zajęcia. Podstawa prawna:
    to nie administrator z własnej kieszeni płaci za koszty utrzymania
    wspólnoty, tylko wspólnota i jej członkowie. Więc świadczenie spełniane
    na rzecz administratora jest tzw. świadczeniem nienależnym (bez podstawy
    prawnej).

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-02-02 12:10:22
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:n7t51rx5td25.dlg@vernon.sauventreen Sauventreen
    <S...@h...com> pisze:

> [...]
    > wątpliwości. Otóż moja mama jest członkiem wspolnoty mieszkaniowej. Do
    > końca zeszłego roku opłaty za czynsz i fundusz remontowy wnoszone były
    Coś pokręciłeś. Wspólnota mieszkaniowa obejmuje _właścicieli_ lokali.
    Właściciel nie płaci _czynszu_ (czyli opłaty za wynajem). Czynsz płacą
    najemcy i - w odróżnieniu od właścicieli - nie obejmują ich koszty funduszu
    remontowego.

> [...]
    > wprowadzałaby. Ponieważ istnieje podejrzenie matactw i wyprowadzenia
    > kasy (o czym słyszy się tu i ówdzie), mam pytanie, czy jest jakiś
    Kiedy już uda ci się dojść, że mama jest właścicielem lokalu (obojętne czy
    wydrębnionego czy nie), a nie najemcą/lokatorem, to zacznij od lektury
    ustawy o własności lokali.
    0388

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2010-02-02 12:25:41
    Od: Sauventreen <S...@h...com>

    Pewien osobnik zwany *Jotte* wydusił(a) z siebie:

> [...]
    > najemcy i - w odróżnieniu od właścicieli - nie obejmują ich koszty funduszu

    Mama jest właścicielem.

    > Kiedy już uda ci się dojść, że mama jest właścicielem lokalu (obojętne czy
    > wydrębnionego czy nie), a nie najemcą/lokatorem, to zacznij od lektury
> [...]
    0388

    Już mi się udało dojść i dziękuję za zbędną złośliwość. Napisałem
    powyżej dwukrotnie już, że jest właścicielem. Problem w tym, że jak
    wspomniałęm powyżej, istnieje podejrzenie matactw, więc dlatego usiłuję
    się dowiedzieć, czy opłaty wnoszone na konto administratora są zgodne z
    prawem, czy też może regulować to uchwała wspólnoty, o któej nikt nic
    nie wie.
    Sauventreen

  • 5. Data: 2010-02-02 13:03:25
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:wcyk8b6aekss$.dlg@vernon.sauventreen Sauventreen
    <S...@h...com> pisze:

    0388
    > Już mi się udało dojść
    Gratuluję.

    > i dziękuję za zbędną złośliwość.
    Drobiazg, ale nie ma żadnej złośliwości, choć jak kto przeczulony na swym
    punkcie to się wszędzie takowej doszukuje.

    > Napisałem
    > powyżej dwukrotnie już, że jest właścicielem.
    Pisząc odpowiedź widziałem tylko tylko twój post inicjujący wątek (serwer?).
    Nic w nim nie ma o własności.

    > Problem w tym, że jak
    > wspomniałęm powyżej, istnieje podejrzenie matactw,
    To nic formalnie nie znaczy.
    Aczkolwiek machlojki takie są bardzo częste.

    > więc dlatego usiłuję
    > się dowiedzieć, czy opłaty wnoszone na konto administratora są zgodne z
    > prawem,
    Tak.
    Administrator to wynajęta przez wspólnotę (np. za pośrednictwem zarządu)
    osoba fizyczna bądź prawna. Można go zmienić.

    > czy też może regulować to uchwała wspólnoty, o któej nikt nic
    > nie wie.
    Wszystkie uchwały wspólnoty podejmowane są na podstawie wskazanej przeze
    mnie ustawy. Należy się z nimi zapoznać.

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2010-02-02 15:08:40
    Od: Sauventreen <S...@h...com>

    Pewien osobnik zwany *Jotte* wydusił(a) z siebie:

    > Wszystkie uchwały wspólnoty podejmowane są na podstawie wskazanej przeze
    > mnie ustawy. Należy się z nimi zapoznać.

    Dziękuję
    Sauventreen

  • 7. Data: 2010-02-02 15:54:03
    Od: Zbigniew Bazior <z...@v...pl>

    > Tak.
    oj, odpowiedź nie jest aż tak prosta.
    Proponuję poczytać:
    1. Rachunek bankowy wspólnoty mieszkaniowej
    http://www.zarzadca.pl/content/view/292/32/
    2. Standardy zawodowe zarządców par. 8 ust. 2 pkt a
    http://www.zarzadca.pl/content/view/469/
    3. Orzecznictwo kozy http://www.pfrn.pl/files/OrzecznictwoKOZZ.pdf

    Pozdrawiam
    Zbigniew Bazior
    zarządca nieruchomości (też)

  • 8. Data: 2010-02-02 16:00:37
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hk9hqr$7ll$1@news.onet.pl Zbigniew Bazior
    <z...@v...pl> pisze:

    > oj, odpowiedź nie jest aż tak prosta.
    W tym wypadku raczej jest.
    Członkowie wcześniej już dokonywali płatności i zapewne była odpowiednia
    podstawa.

    > Proponuję poczytać:
    Dzięki, bardzo mi się przydało, choć w kwestii pozostającej bez związku z
    topikiem.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2010-02-03 07:28:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 02 Feb 2010 16:54:03 +0100, Zbigniew Bazior napisał(a):

    > Proponuję poczytać:
    > 1. Rachunek bankowy wspólnoty mieszkaniowej
> [...]

    I chyba równie ważne:

    4. Konkretną umowę z zarządcą.