  • 1. Data: 2010-02-13 13:46:06
    Temat: Re: Co grozi za nieplacenie pracownikowi za prace?
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Sat, 13 Feb 2010 12:16:13 -0000, pmlb napisał(a):

    > Poza tym CEMI tez odczula amerykanskie embargo. Musisz zrozumiec, ze
    > brak mozliwosci wymianych handlowej prowadzi do zapasci na rynku oraz
    > uwstecznia rozwoj.
    > Tak wiec podziekujemy za to Reganowi...

    Czy amerykańskie embargo obejmowało zakaz wymiany handlowej z takimi
    potęgami gospodarczymi jak Bułgaria, NRD, ZSRR, Korea Północna czy Kuba?
    Mogliśmy handlować z połową świata, a embargo jednego tylko mocarstwa
    załamało taką wspaniałą gospodarkę! Prawda jest taka, że kopiowaliśmy
    zachodnią elektronikę i jedyne, co mogliśmy zaoferować, to niskie ceny.
    Raz, że każdy dolar był w PRL na wagę złota, więc mogliśmy sprzedawać pół
    darmo, byle za zielone. Dwa, że do spraw licencji, patentów itp. w PRL
    podchodzono bardzo swobodnie, co doskonale obniżało koszty.

    Napisz może o supernowoczesnej fabryce kineskopów w Piasecznie. To akurat
    znam z autopsji: całe wyposażenie, maszyny itp. przywiezione z USA i
    eksploatowane do zupełnego zużycia. Linia do nakładania powłoki black
    matrix została "skanibalizowana" do napraw innych linii screeningu, bo
    dolarów na części zamienne nie było. Dzięki temu kineskopy udawało się
    sprzedawać najdalej na Węgry, bo nikt na zachodzie kineskopów bez matrixa
    nawet darmo nie chciał. Szczęśliwie Polkolor znalazł inwestora (Thomson) i
    coś tam jeszcze robią.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 2. Data: 2010-02-13 16:36:16
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "Przemysław Bernat" <p...@w...pl> wrote in message

    > Czy amerykańskie embargo obejmowało zakaz wymiany handlowej z takimi
    > potęgami gospodarczymi jak Bułgaria, NRD, ZSRR, Korea Północna czy Kuba?

    W posredniej formie tak, embargo dotyczylo wszystkich panstw Ukladu
    Warszawskiego.
    Widzisz, w tamtych czasach nie kombinowano, ze kuba kupi cos dla bulgari a
    ta to sprzeda rumuni by ta sprzedala polsce:)
    Tak nie bylo. Dlatego nie bylo to proste.
    A przy okazji embarga, popatrz na Kubie ludzie zyja i to niezle, sa
    zdrowi,... od ponad 50 lat kraj pod totalnym embargiem USA, Korea Polnocna,
    ponad 60 lat embarga, a wybudowali wlasna bombe atomowa, rakiety... az
    strach pomyslec jak te panstwa wygladaly by gdyby nie embargo! Prawda?
    Tylko Pomysl...

    > Mogliśmy handlować z połową świata, a embargo jednego tylko mocarstwa
    > załamało taką wspaniałą gospodarkę! Prawda jest taka, że kopiowaliśmy
    > zachodnią elektronikę i jedyne, co mogliśmy zaoferować, to niskie ceny.

    Jesli cos skopiowano to chyba ciebie.
    Embrago to nie zabawa w chowanego. Jesli nie rozumiesz konsekwencji embarga
    to przykro mi, ale nie wiem od czego mam zaczac by ci to wyjasnic?

    > Raz, że każdy dolar był w PRL na wagę złota, więc mogliśmy sprzedawać pół
    > darmo, byle za zielone. Dwa, że do spraw licencji, patentów itp. w PRL
    > podchodzono bardzo swobodnie, co doskonale obniżało koszty.

    Ze jak? podchodzono "swobodnie" ? ty normalny jestes?
    Chyba watpie...
    Zwlaszcza, ze o dolarze tez zero pojecia masz.

> [...]
    > nawet darmo nie chciał. Szczęśliwie Polkolor znalazł inwestora (Thomson) i

    Napisz o tym cos wiecej, jakies daty, publikacje, moze nazwy?
    Nie potrzebuje linka ale jakies blizsze namiary.

  • 3. Data: 2010-02-13 18:05:07
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Sat, 13 Feb 2010 16:36:16 -0000, pmlb napisał(a):

    > Embrago to nie zabawa w chowanego. Jesli nie rozumiesz konsekwencji embarga
    > to przykro mi, ale nie wiem od czego mam zaczac by ci to wyjasnic?

    Zacznij od wyjaśnienia jak embargo handlowe nałożone na PLRL przez USA
    załamało naszą wymianę handlową z krajami RWPG. Mogliśmy przecież wysyłać
    elektronikę na Kubę, a kupować technologie hi-tech z Albanii. Myślisz, że
    Kuba i Albania bały się amerykańskiego embarga?

    > Napisz o tym cos wiecej, jakies daty, publikacje, moze nazwy?
    > Nie potrzebuje linka ale jakies blizsze namiary.

    Nie mam! Pamiętam osobiście. To chyba najbardziej wiarygodne źródło, które
    kończy dyskusję :P

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 4. Data: 2010-02-13 21:29:48
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Przemysław Bernat napisal:
    > Szczęśliwie Polkolor znalazł inwestora (Thomson) i
    > coś tam jeszcze robią.

    Nic juz nie robia. W roku 2004 prowadzilem dla nich szkolenia statystyczne
    i mieli swietlane plany na przyszlosc. Potem Thompson sprzedal ich Hindusom,
    a ci z kolei Chinczykom. Chinczycy ich zlikwidowali, a maszyny wywieziono.

    Z tego co wiem, to chyba wynajem hal i lokali tylko wegetuje.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2010-02-13 22:04:02
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Sat, 13 Feb 2010 21:29:48 +0000 (UTC), Jacek_P napisał(a):

    > Nic juz nie robia.

    Mimo wszytko szkoda.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 6. Data: 2010-02-14 07:10:34
    Od: BK <b...@g...com>

    On 13 Lut, 19:05, Przemysław Bernat <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    > elektronikę na Kubę, a kupować technologie hi-tech z Albanii. Myślisz, że
    > Kuba i Albania bały się amerykańskiego embarga?

    Ja bym poszedl inna droga - pmlb twiredzi, ze bylismy 1 potega
    gospodarcza europy tylko nas embargo z usa wykonczylo... dziwne,
    zwykle to nie na potegi gospodarcze naklada sie embargo tylko na
    panstwa, ktore wszystko musza importowac...

    Jesli my bilismy takim poteznym eksporterem to embargo bylo bez sensu
    bo przeciez bez naszych towarow pol swiata by padlo [dlatego np. dzis
    nikt nie naklada embarga na Chiny:)].

    W kazdym razie nie moglismy razem z calym naszym blokiem walnac
    embarga na USA? :)

  • 7. Data: 2010-02-14 11:22:26
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]
    > elektronikę na Kubę, a kupować technologie hi-tech z Albanii. Myślisz, że
    > Kuba i Albania bały się amerykańskiego embarga?

    Kuba byla objeta embargiem od lat 50 siatych... wiec jak mozna bylo
    cokolwiek kupic przez kube.
    Zrozum, czasy PRL-u czy moze bardziej czasy zimnej wojny i przeciwstawnych
    blokow wojskowych to zupelnie inne czasy niz dzis. Wowczas nie przeszedl by
    numer jak z amerykaskim polskim miesem ktore ameryka eksportowala za
    posrednictwem polski do rosji:)
    Kazdy kraj w demoludach mial jakotaka swobode gospodarcza i zadnemu z nich
    nie oplacalo sie stracic tego co juz milay. Moze to dzis byc dla ciebie nie
    do pojecia ale tak bylo!
    Co innego panstwa zachodnie, czy dzis polska te byly i sa w 100% uzaleznione
    od amerykasnkich decyzji.
    A wynika to z faktu, ze banki krajiow zachodnich byly bardzo silno powiazane
    z bankami amerykanskimi, dzis np. w Polsce nie ma juz polskich bankow:)
    dlatego dzis polska juz nic samodzielnie nie moze zrobic.

    > Nie mam! Pamiętam osobiście. To chyba najbardziej wiarygodne źródło, które
    > kończy dyskusję :P

    No widzisz, mi chodzi tylko o daty i jakies blizsze dane, jak napisalem
    linka nie potrzebuje. Ale chcetnie o tym poczytam, jednak by znalesc
    odpowiedni okres musz miec choc namiastke daty...
    Inaczej to faktycznie mzna spbie gadac... o tym ze to twardowski byl
    pierwszy na ksiezycu.
    Ale to dowodzi jedynie, ze nie znasz tamtego okresu.

  • 8. Data: 2010-02-14 11:31:46
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

> [...]
    > Kuba i Albania bały się amerykańskiego embarga?

    Ja bym poszedl inna droga - pmlb twiredzi, ze bylismy 1 potega

    Najpierw idz droga solidna, zacznij od tego, by komus cos nie wsadzac w usta
    a potem na to odpowiadac:)
    No mowie, ze to dzisiej jakas moda w Polsce, npaisac co ktos powiedzial a
    potem samemu sobie na to odpowiedziec:)))
    Jak mam sie odnies do twojego posta skoro odpowiadasz do czegos co ja nigdy
    nie napisalem?
    Tez mam sobie cos stworzyc?

[...]

    Glupoty opowiadasz, na Chiny embargo bylo nakladane nie raz...
    Zaden kraj nie jest w 100% samowystarczalny, no moze poza Rosja.
    USA tez musi importowac rope. W przypadku USA oni raczej kradna niz
    importuja:) maja specyficzny sposob zalatwiania interesow, wywsyla sie w
    rejon roponosny 150000 zolnierzy i juz:)
    Polska importowala i EKSPORTOWALA bardzo duzo. Emabrago uderzylo przede
    wszystkim eksport!
    Polska przestala kiec mozliwosc sprzedazy swoich prouktow - rozumiesz teraz?
    Ja wiem, ze dzis w Polsce to glownie jest import:) ale nie oznacza, ze
    zawsze tak bylo.

    W kazdym razie nie moglismy razem z calym naszym blokiem walnac
    embarga na USA? :)

    Nie, niemoglismy.
    Bo USA bylo i jest mocodawca wszystkicj panstw zachodnich.
    Nalozenie embarga przez USA na polske oznaczalo nalozenie embarga na polske
    przez: francje, uk, hiszpanie, wlochy, australie, japonie, .... rozumiesz
    teraz?
    Switowy handel wbrew temu co sie pisze wcale nie jest wolny:) jest diabelnie
    scentralizowny i oboszczony setkami nakazow i zakazow pochodzacych glownie z
    USA (pamietaj, ze to USA ma mozliwosc militarna wymuszenia zachowania im
    odpowiadajacego: Irak, Afganistan, Somalia, Hondyuras, Kolumbia, Salwaor,
    Chile...)
    Tak wiec embargo USA oznacza embargo calego swiata z usa zwiazanego.