  • 1. Data: 2010-07-13 14:23:03
    Temat: Wlasna dzialalnosc a wynajem komus mieszkania jako os. prywatna?
    Od: WRonX <WRonX@[-CUT-].WRonX.net>

    Witam.

    Prowadze wlasna dzialalnosc, posiadam tez mieszkanie, ktore teraz
    chcialbym wynajac. Czy kto moze mi w miare jasno powiedziec, jak wyglada
    obecnie opodatkowanie w przypadku wynajmu w mojej sytuacji?

    Wiem, ze mozna zadac w umowie kwote X i opodatkowac to na zasadach
    ogolnych, czyli - jak rozumiem - co miesiac gonie do USu, wypelniam
    jakiegos PITa i place im 19% kwoty X, tak?

    Co w przypadku opodatkowania ryczaltowego? Jak rozumiem, dochody z
    dzialalnosci i wynajmu sie sumuja, ale jesli wynajmuje jako osoba
    prywatna, nie moge tego rozliczyc jednym PITem i zaplacic dochodowy z
    dzialalnosci i wynajmu sumarycznie, tylko osobno?
    Ile wynosza obecnie progi podatkowe?

    Czy jesli jeszcze sie nie zdazylem "papierowo" przeprowadzic i miejsce
    prowadzenia dzialanosci jest w tym mieszkaniu, do tego nikt sie nie
    przyczepi? Bede zmienial adres w najblizszym czasie, ale pewnie juz po
    wynajmie.

    Pozdrawiam.
    --
    [= WRonX =] [= W...@-...NET =] [= http://WRonX.NET =]
    [= GCS/CC d->++ s+:- a- C++++$ U P>++ L+ !E W+++$ N++(+++) =]

  • 2. Data: 2010-07-13 14:44:20
    Od: WRonX <WRonX@[-CUT-].WRonX.net>

    WRonX pisze:
> [...]
    > chcialbym wynajac. Czy kto moze mi w miare jasno powiedziec, jak wyglada
    > obecnie opodatkowanie w przypadku wynajmu w mojej sytuacji?

    Dodam tylko, ze obecnie splacam zaciagniety na spolke z zona kredyt na
    wspolne nowe mieszkanie (to, ktore chce wynajac jest tylko na mnie) -
    czy to da sie wliczyc w jakies koszta? Jaka forme opodatkowania
    doradzilibyscie?

    Pozdrawiam.
    --
    [= WRonX =] [= W...@-...NET =] [= http://WRonX.NET =]
    [= GCS/CC d->++ s+:- a- C++++$ U P>++ L+ !E W+++$ N++(+++) =]

  • 3. Data: 2010-07-14 07:08:06
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "WRonX" <WRonX@[-CUT-].WRonX.net> napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > prywatna, nie moge tego rozliczyc jednym PITem i zaplacic dochodowy z
    > dzialalnosci i wynajmu sumarycznie, tylko osobno?

    napisze to z pozycji osoby nie prowadzacej dzialnosci

    jesli wynajmujesz na zasadach ogolnych to placisz podatek 19%, ale tylko od
    zysku, czyli mozesz sobie odliczyc od kwoty pobieranej od wynajmujacego
    wszystkie koszta, jak czynsz, liczniki itp

    w przypadku ryczaltu podatek placisz od calej kwoty, czyli jesli dostajesz
    1500 to od 1500 i nic nie mozesz sobbie od tej kwoty odliczyc, placisz wtedy
    co miesiac cos ponizej 10%, nie pamietam dokladnie, wszystko rozliczasz
    jednym pitem w styczniu

    szczegolow dowiesz sie w swoim us lub na ogolnopolskiej infolinii podatkowej

  • 4. Data: 2010-07-14 07:40:50
    Od: WRonX <WRonX@[-CUT-].WRonX.net>

    szerszen pisze:

    > szczegolow dowiesz sie w swoim us lub na ogolnopolskiej infolinii
    > podatkowej

    OK, dzieki. Z tego, co sie dowiedzialem od ksiegowej, na ryczalcie place
    8.5% od dochodu tylko z wynajmu. Zalezalo mi na tej informacji, zeby
    wiedziec, ze dochody z dzialalnosci nie wliczaja sie do kwoty
    sprawdzanej z progami podatkowymi.

    Teraz mam zagwozdke z tymi wszystkimi najmami okazjonalnymi, czy to jest
    do konca bezpieczne...

    Pozdrawiam.
    --
    [= WRonX =] [= W...@-...NET =] [= http://WRonX.NET =]
    [= GCS/CC d->++ s+:- a- C++++$ U P>++ L+ !E W+++$ N++(+++) =]

  • 5. Data: 2010-07-14 08:45:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 14 Jul 2010 09:40:50 +0200, WRonX napisał(a):

    > Teraz mam zagwozdke z tymi wszystkimi najmami okazjonalnymi, czy to jest
    > do konca bezpieczne...

    Nie jest do końca bezpieczne. Przykładowo lokal do którego miał się w
    razie potrzeby twój lokator wyprowadzić mógł zostać sprzedany.

    Większy problem polega na tym, że w tej chwili w większości dużych miast
    jest nadmiar lokali do wynajęcia i żadnemu kandydatowi na lokatora nie
    chce się bawić w uciążliwe formalności związane z najmem okazjonalnym.

  • 6. Data: 2010-07-14 10:16:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jul 2010, WRonX wrote:

> [...]
    > wynajac. Czy kto moze mi w miare jasno powiedziec, jak wyglada obecnie
    > opodatkowanie w przypadku wynajmu w mojej sytuacji?

    Zacznij od celu na który wynajmiesz to mieszkanie, podania czy jesteś
    zarejestrowanym podatnikiem VAT i czy kojarzysz, że w rozumieniu
    przepisów o VAT wynajem jest "czynnością gospodarczą" :>
    Wynajem na cele mieszkaniowe jest zwolniony - co z obowiązku wykazywania
    w ewidencji VAT nie zwalnia - a na inne cele nie, więc *to samo*
    mieszkanie wynajęte "firmie" będzie opodatkowane VATem.

    Ta sprawa jest niezależna od PIT!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-07-16 09:14:59
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > OK, dzieki. Z tego, co sie dowiedzialem od ksiegowej, na ryczalcie place
    > 8.5% od dochodu tylko z wynajmu. Zalezalo mi na tej informacji, zeby

    8,5% od *przychodu* a nie od dochodu.

    Jesli najemca placi Ci 1500 zl a za liczniki, oplaty eksploatacyjne itp.
    placisz Ty np. 800 zl.,
    to ryczalt wyjdzie 1500*0,085 = 127,50 a na zasadach ogolnych bedzie to
    (1500 - 800)*0,18 = 126 zl.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2010-07-16 10:15:16