  • 1. Data: 2002-12-17 22:35:22
    Temat: Wielka prosba.
    Od: "Krzysztof Knitter" <m...@i...pl>

    Zalozylismy wspolnie z kolegami (15 osob) Klub Sportowy. Wszystko zostalo
    zarejestrowane w UM Gdańsk. Ubiegalismy sie na poczatku o wpis do Krajowego
    Rejestru Sadowego ale skierowano nas do UM. Mamy oczywiscie Statut, wybrany
    zarzad itd...Jest rowniez nadany Regon i NIP. Dzis przegladajac ustawy z
    dnia 7 kwietnia 1989 napotkalem na zapis: Rozdzial 6. "Uproszczona forma
    stowarzyszenia jest stowarzyszenie zwykle, nie posiadajace osobowosci
    prawnej" i dalej czytam ,ze "Stowarzyszenie zwykle nie moze przyjmowac:
    spadkow i zapisow, darowizn, przyjmowac dotacji a takze kozystac z
    ofiarnosci publicznej"
    Bardzo to nas zmartwilo poniewaz liczylismy na pomoc sponsorow.
    Moje pytanie brzmi czy posiadajac Nip i Regon mamy osobowosc prawna?
    Mozemy przyjmowac darowizny itp ?
    Oto link do w/w ustawy:
    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/4326b1a242fc14fd41
    2563d20069fee3/624e02d2e
    de02d3dc1256657004b901e/$FILE/D19890104.pdf

    Co najciekawsze w Statucie podpieczetowanym przez UM stoi napisane:
    "Na dochod klubu skladaja sie:
    1. skladki czlonkowskie
    2. wpisowe
    3. dotacje i darowizny
    4. dochody z imprez sportowych"

    Z gory dziekuje za pomoc. To dla nas naprawde wazne bo klub prawdopodobnie
    nie bedzie mogl dalej istniec bez sponsorow.
    --
    pozdrawiam
    K.Knitter

  • 2. Data: 2002-12-17 23:54:35
    Temat: Re: Wielka prosba.
    Od: "!Leszek" <l...@w...pl>

    Prowadze Stowarzysznie Kultury Fizycznej notabene rowniez w Gdansku.
    Jak najbardziej ubiegamy sie o rozne dotacje i sponosrow;-)
    Jeszcze nikt nam nic nie zarzucil.
    Jak sie nazwya Wasze stowarzysznie i czym sie macie zamiar zajmowac?

    Leszek

  • 3. Data: 2002-12-18 07:14:34
    Od: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>

    Krzysztof Knitter wrote:

> [...]
    > Krajowego Rejestru Sadowego ale skierowano nas do UM. Mamy oczywiscie
    > Statut, wybrany zarzad itd...Jest rowniez nadany Regon i NIP. Dzis
    [cut]

    Witam,

    Sam obecnie mam pewne zawirowania z osobowością prawną w stowarzyszeniu,
    które współtworzę. Sprawy wyglądają następująco:

    1. Wg moich informacji (sąd i ustawa) stowarzyszenie zwykłe nie może
    przyjmować darowzin i pochodnych. Zwórcono nam na to uwagę przed
    rejestracją.

    2. Z osobą prawną jest w ogóle zamieszanie. Regon jako taki nie nadaje
    osobowości. Inaczej z NIP-em. Nadanie NIP-u świadczy o tym, że US traktuje
    Cię jako osobny podmiot. Świadczyło by to, że Twe stowarzyszenie jest osobą
    prawną.
    Z drugiej strony nasze stowarzyszenie musiało wpisać się do KRS-u i uiścić
    stosowne opłaty. Także oddziały, które mają osobowość prawną muszą się
    wpisać do KRS-u. Własnie jesteśmy w trakcie załatwiania tego.
    Aby jeszcze namieszać, UM (w Gliwicach) wyraźnie stwierdził, że jeśli
    stowarzyszenie ma osobowość prawną, to oni nie są władni do jego
    rejestracji. Mogą (muszą) li tylko zostać powiadomieni o powstaniu
    oddziałów tego stowarzyszenia działających (mających siedzibę) na ich
    terenie.
    A co chyba najważniejsze, to fakt posiadania osobowości prawnej wymusza
    prowadzenie przez stowarzyszenie pełnej księgowości. Nawet jeśli nie
    prowadzisz działalności gospodarczej. Czy taką księgowość (pełną)
    prowadzisz? Pamiętaj, że musi być ona w zasadzie prowadzona przez
    samodzielnego księgowego z uprawnieniami państwowymi.

    Podsumowując sądzę, że Twe stowarzyszenie nie ma osobowości prawnej i jest
    zwykłym, nierejestrowanym (tylko zgłaszanym) stowarzyszeniem.

    3. Co do "sprawdzania" przez właściwy urząd Statutów, to tym bym się nie
    przejmował. Z własnego doświadczenia sądzę, że nikt tego za specjalnie nie
    przegląda. W naszym statucie przeszły kolosalne byki. Pracowaliśmy w pewnym
    pośpiechu i zamieszaniu. Sam się dziwię jak tego nie wyłowiliśmy. Ale cały
    czas nie potrafię zrozumieć jak osoba, która miała to zaakceptować coś
    takiego przepuściła.

    Prawnik stwierdził, że zna przypadki, kiedy sąd przepuścił fundamentalne
    błędy, które powodowały, że statut był niezgodny z prawem. Potem sąd musiał
    wydawać wyrok unieważniający dany statut.

    Podsumowując radzę Ci jak najszybciej przerobić stowarzyszenie na
    stowarzyszenie z osobowościa prawną. To co prawda na wstępie kosztuje
    (około 1000 zł bez DG i ponad 1500 z DG), ale otrzymasz to co oczekujesz.

    Wypada wyraźnie powiedzieć, że nie jestem prawnikiem, a jedynie osobą,
    której ostanio śnią się po nocach paragrafy :-). A informacje, które
    podałem opieram na ustawach, prawniku i własnych (i kolegów) przejściach z
    sądami i stowarzyszeniem.

    Adam Szpakowski
    Gliwickie Stowarzyszenie Internautów - "GSI"

  • 4. Data: 2002-12-18 07:42:19
    Od: "Krzysztof Knitter" <m...@i...pl>

    !Leszek wrote:
> [...]
    > Jeszcze nikt nam nic nie zarzucil.
    > Jak sie nazwya Wasze stowarzysznie i czym sie macie zamiar zajmowac?

    Mazywamy sie Klub Sportowy "Trójząb" i zajmujemy sie paintballem.
    Czy prowadzicie Ksiege Handlowa ? Jak wyglada u Was sprawa wystawiania
    faktur dla sponsorow za np. reklame ?

    --
    pozdrawiam
    K.Knitter

  • 5. Data: 2002-12-18 07:46:57
    Od: "Krzysztof Knitter" <m...@i...pl>

    Adam Szpakowski wrote:

> [...]
    >
    > 1. Wg moich informacji (sąd i ustawa) stowarzyszenie zwykłe nie może
    > przyjmować darowzin i pochodnych. Zwórcono nam na to uwagę przed

    Dokladnie, ale nie moge odszukac nigdzie dokladnego sformulowania czym jest
    "osobowosc prawna". Dzis wykonam kilka telefonow, moze sie dowiem...

> [...]
    > (pełną) prowadzisz? Pamiętaj, że musi być ona w zasadzie prowadzona
    > przez samodzielnego księgowego z uprawnieniami państwowymi.

    Nakazano nam z tego co wiem prowadzenie Ksiegi Handlowej.
    Vatowcami bedziemy jesli obrot nam wzrosnie pow 10.000 euro.

> [...]
    > fundamentalne błędy, które powodowały, że statut był niezgodny z
    > prawem. Potem sąd musiał wydawać wyrok unieważniający dany statut.

    Sporo punktow statutu zostalo poprawionych przez UM

> [...]
    > której ostanio śnią się po nocach paragrafy :-). A informacje, które
    > podałem opieram na ustawach, prawniku i własnych (i kolegów)

    Wielkie dzieki. DG nam niepotrzebne z tego co sie orientowalem.
    KRS w Gdyni to jeden wielki balagan i korupcja. Odeslali nas do UM mowiac,
    ze oni nie moga nas zarejestrowac.

    --
    pozdrawiam
    K.Knitter

  • 6. Data: 2002-12-18 08:09:09
    Od: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>

    Krzysztof Knitter wrote:
    > Dokladnie, ale nie moge odszukac nigdzie dokladnego sformulowania czym
    > jest "osobowosc prawna". Dzis wykonam kilka telefonow, moze sie dowiem...

    Nam to prawnik wyjaśnił w ten sposób:
    Jesteś (stowarzyszenie) osobą prawną, jeśli np. w sprawie sądowej
    stowarzyszenie może występować jako podmiot. Czyli jeśli jest postrzegane
    jako podmiot prawa. Tak np. jest/będzie u nas. Zarówno całe stowarzyszenie
    jak i oddziały mogą występować niezależnie. Czyli np. jeśli ktotolwiek ma
    sprawe do oddziału to nie może do sądu pozwać całego stowarzyszenia, a
    tylko właściwy oddział.

    ZTCW w przypaku stowarzyszenień o fakcie "bycia" taką osobą prawną decyduje
    w RP wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. To samo dotyczy oddziałów.

    Reasumując: jeśli nie masz wpisu do KRS to nie jesteś osobą prawną. A ZTCW
    do KRS Stowarzyszeń wpisać może tylko właściwy Sąd. UM nie ma takich
    uprawinień (info z UM Gliwice).

    > Nakazano nam z tego co wiem prowadzenie Ksiegi Handlowej.
    > Vatowcami bedziemy jesli obrot nam wzrosnie pow 10.000 euro.

    Coś tu się nie do końca chyba zgadza. Mogę się popytać naszej księgowj, ale
    o ile pamiętam, to wymóg prowadzenia pełnej księgowości jest zawarty
    ustawie o DG osób prawnych (czy jak to się zwie). Tam jest wyraźnie
    określony wymóg prowadzenia pełnej księgowości. ZTCW to nie jest to samo co
    Księga Handlowa.
    A sprawa VAT-u to sprawa osobna. Pamiętaj też, że liczy się tylko obrót
    uzyskany z DG. Czyli rzeczy statutowe (składki, darowizny i pochodne) nie
    są takim obrotem i nie liczą się do puli od której trzeba zacząć być
    Vatowcem.

    > Sporo punktow statutu zostalo poprawionych przez UM

    U nas przeszło wszystko. Przeszedł nawet byk w pierwszym punkcie w nazwie
    stowarzyszenia. W ferworze walki nie dodaliśmy przyrostka w nazwie. Sąd
    tego też nie wychwycił :-).

    > Wielkie dzieki. DG nam niepotrzebne z tego co sie orientowalem.
    > KRS w Gdyni to jeden wielki balagan i korupcja. Odeslali nas do UM mowiac,
    > ze oni nie moga nas zarejestrowac.

    Nie dajcie się. Po prostu mogą się do was potem przyczepić, że rejestrując
    się tylko w UM nie jesteście osobą prawną. Wtedy US na was wsiądzie za to,
    że bezprawnie uzyskiwaliście dochód (np. darowizny). A wtedy żadne
    tłumaczenie pewnie nie pomoże i będziecie ugotowani.

  • 7. Data: 2002-12-18 09:32:40
    Od: "Krzysztof Knitter" <m...@i...pl>

    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/4326b1a242fc14fd41
    2563d20069fee3/c3ac5033e
    6f4d197c1256bf1003b56db/$FILE/ATT2LCMF/D20020820.pdf
    Zobacz tutaj Art 19 pk4

    Jest to nowa ustawa z Czerwca 2002 ktora zmienia sporo.
    Tutaj teks ujednolicony z wropowadzonymi zmianami z Czerwca 2002
    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/4326b1a242fc14fd41
    2563d20069fee3/d110de7ef
    2285246c1256aae002afd7b/$FILE/ATT4V1E9/D20010889.pdf
    To nadaje stowarzyszeniu osobowosc prawna, co za tym idzie stowarzysznie nie
    jest "stowarzyszeniem zwyklym" i moze przyjmowac darowizny itd...

    --
    pozdrawiam
    K.Knitter

  • 8. Data: 2002-12-18 12:53:42
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Wed, 18 Dec 2002, Adam Szpakowski wrote:
    [...do Krzysztofa...]
> [...]
    >+ Cię jako osobny podmiot. Świadczyło by to, że Twe stowarzyszenie jest osobą

    Nieprawda :) !
    NIP równiez nie świadczy o niczym - poza nadaniem podmiotowi
    właściwości prowadzenia osobnej ewidencji podatkowej, czyli
    konieczności jego identyfikacji.
    Przykładem jest spółka cywilna - która takoż ani osobowości
    nie ma, ani przedsiębiorcą (już) nie jest - a jako podmiot
    ma własny NIP, rozlicza osobny KPiR albo księgę przychodów,
    osobno jest wpisywana do deklaracji PIT każdego wspólnika
    (choć podatek płaci się od sumy) i osobno rozlicza VAT !
    [...]
    >+ A co chyba najważniejsze, to fakt posiadania osobowości prawnej wymusza
    >+ prowadzenie przez stowarzyszenie pełnej księgowości. Nawet jeśli nie
    >+ prowadzisz działalności gospodarczej. Czy taką księgowość (pełną)

    Nie wnikam bo nie wiem.

    >+ prowadzisz? Pamiętaj, że musi być ona w zasadzie prowadzona przez
    >+ samodzielnego księgowego z uprawnieniami państwowymi.

    Hm... Jeśli stowarzyszenie *może* zatrudniać pracowników
    (a chyba może ?) to trzebaby przefiltrować informacje
    które widywałem na *.podatki. Inna sprawa że być może
    wymóg szczególny dla stowarzyszeń :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (też nieprawnik)

  • 9. Data: 2002-12-18 12:58:57
    Od: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>

    Gotfryd Smolik wrote:

> [...]
    > osobno jest wpisywana do deklaracji PIT każdego wspólnika
    > (choć podatek płaci się od sumy) i osobno rozlicza VAT !

    Fakt... tak samo jest np. ze spółką "cichą". Faktycznie NIP wydaje się tu
    być li tylko infem dla US, że ma mieć takie "coś" na celowniku.

    Mój błąd