    From: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wielka prosba.
    Date: Wed, 18 Dec 2002 08:14:34 +0100

    Krzysztof Knitter wrote:

    > Zalozylismy wspolnie z kolegami (15 osob) Klub Sportowy. Wszystko zostalo
    > zarejestrowane w UM Gdańsk. Ubiegalismy sie na poczatku o wpis do
    > Krajowego Rejestru Sadowego ale skierowano nas do UM. Mamy oczywiscie
    > Statut, wybrany zarzad itd...Jest rowniez nadany Regon i NIP. Dzis
    > przegladajac ustawy z
    [cut]

    Witam,

    Sam obecnie mam pewne zawirowania z osobowością prawną w stowarzyszeniu,
    które współtworzę. Sprawy wyglądają następująco:

    1. Wg moich informacji (sąd i ustawa) stowarzyszenie zwykłe nie może
    przyjmować darowzin i pochodnych. Zwórcono nam na to uwagę przed
    rejestracją.

    2. Z osobą prawną jest w ogóle zamieszanie. Regon jako taki nie nadaje
    osobowości. Inaczej z NIP-em. Nadanie NIP-u świadczy o tym, że US traktuje
    Cię jako osobny podmiot. Świadczyło by to, że Twe stowarzyszenie jest osobą
    prawną.
    Z drugiej strony nasze stowarzyszenie musiało wpisać się do KRS-u i uiścić
    stosowne opłaty. Także oddziały, które mają osobowość prawną muszą się
    wpisać do KRS-u. Własnie jesteśmy w trakcie załatwiania tego.
    Aby jeszcze namieszać, UM (w Gliwicach) wyraźnie stwierdził, że jeśli
    stowarzyszenie ma osobowość prawną, to oni nie są władni do jego
    rejestracji. Mogą (muszą) li tylko zostać powiadomieni o powstaniu
    oddziałów tego stowarzyszenia działających (mających siedzibę) na ich
    terenie.
    A co chyba najważniejsze, to fakt posiadania osobowości prawnej wymusza
    prowadzenie przez stowarzyszenie pełnej księgowości. Nawet jeśli nie
    prowadzisz działalności gospodarczej. Czy taką księgowość (pełną)
    prowadzisz? Pamiętaj, że musi być ona w zasadzie prowadzona przez
    samodzielnego księgowego z uprawnieniami państwowymi.

    Podsumowując sądzę, że Twe stowarzyszenie nie ma osobowości prawnej i jest
    zwykłym, nierejestrowanym (tylko zgłaszanym) stowarzyszeniem.

    3. Co do "sprawdzania" przez właściwy urząd Statutów, to tym bym się nie
    przejmował. Z własnego doświadczenia sądzę, że nikt tego za specjalnie nie
    przegląda. W naszym statucie przeszły kolosalne byki. Pracowaliśmy w pewnym
    pośpiechu i zamieszaniu. Sam się dziwię jak tego nie wyłowiliśmy. Ale cały
    czas nie potrafię zrozumieć jak osoba, która miała to zaakceptować coś
    takiego przepuściła.

    Prawnik stwierdził, że zna przypadki, kiedy sąd przepuścił fundamentalne
    błędy, które powodowały, że statut był niezgodny z prawem. Potem sąd musiał
    wydawać wyrok unieważniający dany statut.

    Podsumowując radzę Ci jak najszybciej przerobić stowarzyszenie na
    stowarzyszenie z osobowościa prawną. To co prawda na wstępie kosztuje
    (około 1000 zł bez DG i ponad 1500 z DG), ale otrzymasz to co oczekujesz.

    Wypada wyraźnie powiedzieć, że nie jestem prawnikiem, a jedynie osobą,
    której ostanio śnią się po nocach paragrafy :-). A informacje, które
    podałem opieram na ustawach, prawniku i własnych (i kolegów) przejściach z
    sądami i stowarzyszeniem.

    Adam Szpakowski
    Gliwickie Stowarzyszenie Internautów - "GSI"