    From: "Krzysztof Knitter" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wielka prosba.
    Date: Wed, 18 Dec 2002 08:46:57 +0100

    Adam Szpakowski wrote:

    > [cut]
    >
    > Witam,
    >
    > Sam obecnie mam pewne zawirowania z osobowością prawną w
    > stowarzyszeniu, które współtworzę. Sprawy wyglądają następująco:
    >
    > 1. Wg moich informacji (sąd i ustawa) stowarzyszenie zwykłe nie może
    > przyjmować darowzin i pochodnych. Zwórcono nam na to uwagę przed
    > rejestracją.

    Dokladnie, ale nie moge odszukac nigdzie dokladnego sformulowania czym jest
    "osobowosc prawna". Dzis wykonam kilka telefonow, moze sie dowiem...

> [...]
    > jeśli stowarzyszenie ma osobowość prawną, to oni nie są władni do jego
    > rejestracji. Mogą (muszą) li tylko zostać powiadomieni o powstaniu
    > oddziałów tego stowarzyszenia działających (mających siedzibę) na ich
    > terenie.
    > A co chyba najważniejsze, to fakt posiadania osobowości prawnej
    > wymusza prowadzenie przez stowarzyszenie pełnej księgowości. Nawet
    > jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej. Czy taką księgowość
    > (pełną) prowadzisz? Pamiętaj, że musi być ona w zasadzie prowadzona
    > przez samodzielnego księgowego z uprawnieniami państwowymi.

    Nakazano nam z tego co wiem prowadzenie Ksiegi Handlowej.
    Vatowcami bedziemy jesli obrot nam wzrosnie pow 10.000 euro.

> [...]
    >
    > 3. Co do "sprawdzania" przez właściwy urząd Statutów, to tym bym się
    > nie przejmował. Z własnego doświadczenia sądzę, że nikt tego za
    > specjalnie nie przegląda. W naszym statucie przeszły kolosalne byki.
    > Pracowaliśmy w pewnym pośpiechu i zamieszaniu. Sam się dziwię jak
    > tego nie wyłowiliśmy. Ale cały czas nie potrafię zrozumieć jak osoba,
    > która miała to zaakceptować coś takiego przepuściła.
    >
    > Prawnik stwierdził, że zna przypadki, kiedy sąd przepuścił
    > fundamentalne błędy, które powodowały, że statut był niezgodny z
    > prawem. Potem sąd musiał wydawać wyrok unieważniający dany statut.

    Sporo punktow statutu zostalo poprawionych przez UM

    > Podsumowując radzę Ci jak najszybciej przerobić stowarzyszenie na
    > stowarzyszenie z osobowościa prawną. To co prawda na wstępie kosztuje
    > (około 1000 zł bez DG i ponad 1500 z DG), ale otrzymasz to co
    > oczekujesz.
    >
    > Wypada wyraźnie powiedzieć, że nie jestem prawnikiem, a jedynie osobą,
    > której ostanio śnią się po nocach paragrafy :-). A informacje, które
    > podałem opieram na ustawach, prawniku i własnych (i kolegów)
    > przejściach z sądami i stowarzyszeniem.

    Wielkie dzieki. DG nam niepotrzebne z tego co sie orientowalem.
    KRS w Gdyni to jeden wielki balagan i korupcja. Odeslali nas do UM mowiac,
    ze oni nie moga nas zarejestrowac.

    --
    pozdrawiam
    K.Knitter