    From: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wielka prosba.
    Date: Wed, 18 Dec 2002 09:09:09 +0100

    Krzysztof Knitter wrote:
    > Dokladnie, ale nie moge odszukac nigdzie dokladnego sformulowania czym
    > jest "osobowosc prawna". Dzis wykonam kilka telefonow, moze sie dowiem...

    Nam to prawnik wyjaśnił w ten sposób:
    Jesteś (stowarzyszenie) osobą prawną, jeśli np. w sprawie sądowej
    stowarzyszenie może występować jako podmiot. Czyli jeśli jest postrzegane
    jako podmiot prawa. Tak np. jest/będzie u nas. Zarówno całe stowarzyszenie
    jak i oddziały mogą występować niezależnie. Czyli np. jeśli ktotolwiek ma
    sprawe do oddziału to nie może do sądu pozwać całego stowarzyszenia, a
    tylko właściwy oddział.

    ZTCW w przypaku stowarzyszenień o fakcie "bycia" taką osobą prawną decyduje
    w RP wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. To samo dotyczy oddziałów.

    Reasumując: jeśli nie masz wpisu do KRS to nie jesteś osobą prawną. A ZTCW
    do KRS Stowarzyszeń wpisać może tylko właściwy Sąd. UM nie ma takich
    uprawinień (info z UM Gliwice).

    > Nakazano nam z tego co wiem prowadzenie Ksiegi Handlowej.
    > Vatowcami bedziemy jesli obrot nam wzrosnie pow 10.000 euro.

    Coś tu się nie do końca chyba zgadza. Mogę się popytać naszej księgowj, ale
    o ile pamiętam, to wymóg prowadzenia pełnej księgowości jest zawarty
    ustawie o DG osób prawnych (czy jak to się zwie). Tam jest wyraźnie
    określony wymóg prowadzenia pełnej księgowości. ZTCW to nie jest to samo co
    Księga Handlowa.
    A sprawa VAT-u to sprawa osobna. Pamiętaj też, że liczy się tylko obrót
    uzyskany z DG. Czyli rzeczy statutowe (składki, darowizny i pochodne) nie
    są takim obrotem i nie liczą się do puli od której trzeba zacząć być
    Vatowcem.

    > Sporo punktow statutu zostalo poprawionych przez UM

    U nas przeszło wszystko. Przeszedł nawet byk w pierwszym punkcie w nazwie
    stowarzyszenia. W ferworze walki nie dodaliśmy przyrostka w nazwie. Sąd
    tego też nie wychwycił :-).

    > Wielkie dzieki. DG nam niepotrzebne z tego co sie orientowalem.
    > KRS w Gdyni to jeden wielki balagan i korupcja. Odeslali nas do UM mowiac,
    > ze oni nie moga nas zarejestrowac.

    Nie dajcie się. Po prostu mogą się do was potem przyczepić, że rejestrując
    się tylko w UM nie jesteście osobą prawną. Wtedy US na was wsiądzie za to,
    że bezprawnie uzyskiwaliście dochód (np. darowizny). A wtedy żadne
    tłumaczenie pewnie nie pomoże i będziecie ugotowani.

    Adam Szpakowski
    Gliwickie Stowarzyszenie Internautów - "GSI"