  • 21. Data: 2019-08-20 22:04:30
    Temat: Re: Weksle na 2 mln franków
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.08.2019 o 08:49, Liwiusz pisze:

    > Za podrobienie podpisu na wekslu jest 5-25 lat, zresztą w jaki inny
    > sposób chciałbyś sfałszować weksel inaczej niż przez sfałszowanie podpisu?

    Weksel można podrobić poprzez zmianę jego treści. W znanych mi
    przypadkach sfałszowanie podpisu na wekslu było kwalifikowane jako
    sfałszowanie podpisu. Oczywiście - co kraj to obyczaj i jakby tak było
    jakieś podparcie, to kolejnym razem można spróbować, ale jednak musiałby
    być jakiś sensowny argument do przekonania prokuratora, by iść w tym
    kierunku. Lata temu, jak zapytałem "czemu tak" wyjaśniono mi, że weksel
    in blanco niepodpisany wekslem nie jest, a sfałszować można dokument,
    nie zaś "papierek", który kiedyś zostanie dokumentem, jak go się
    uzupełni. Mnie to przekonało.

  • 22. Data: 2019-08-20 22:09:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.08.2019 o 12:06, ąćęłńóśźż pisze:
    > Pewnie żadna różnica czy Twój weksel in blanco był do umowy na 20 tys.
    > zł czy do umowy na 2 mln zł, bo i tak nie spłacisz ;-)

    Pamiętam zdziwienie pracownika banku, jak odmówiłem podpisania weksla in
    blanko i kazałem im wpisać na czyje zlecenie oraz do jakiej kwoty
    maksymalnej. Aż radca prawny musiał zająć stanowisko w tej sprawie. Ale
    to były późne lata 90-te, a moja upierdliwość w tym zakresie wynikała z
    faktu, ze wcześniej miałem do czynienia ze sprawą, w której takie weksle
    in blanko żyły własnym niezależnym od umów wekslowych życiem i trudno
    było ustalić który weksel jest do której umowy.

  • 23. Data: 2019-08-21 12:13:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

> [...]
    >in blanko żyły własnym niezależnym od umów wekslowych życiem i trudno
    >było ustalić który weksel jest do której umowy.

    Niby bardzo rozsadnie ... ale to Ty chciales kredyt, czy bank chcial
    Ci go wcisnac ? :-)

    A co na to radca - pochwalil pomysl, czy stwierdzil ze na wekslu ma
    byc data, kwota i podpis, a nie jakies umowy :-)

    J.

  • 24. Data: 2019-08-21 13:27:56
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Trzeba było dzwonić po Liwiusza jak dzisiaj dzwonią po Jackowskiego.

    -----

  • 25. Data: 2019-08-21 16:56:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.08.2019 o 12:13, J.F. pisze:

> [...]
    > A co na to radca - pochwalil pomysl, czy stwierdzil ze na wekslu ma byc
    > data, kwota i podpis, a nie jakies umowy :-)

    Pochwalił. Potem po rękach mnie całowali, bo oczywiście po 6 latach jak
    spłaciłem kredyt, to zażądałem zwrotu oryginały weksla. Zgubili i
    łatwiej im było umorzyć.

  • 26. Data: 2019-08-22 14:41:23
    Od: Animka <a...@w...pl>

    > Pochwalił. Potem po rękach mnie całowali, bo oczywiście po 6 latach jak
    > spłaciłem kredyt, to zażądałem zwrotu oryginały weksla. Zgubili i
    > łatwiej im było umorzyć.

    Spłaciłeś kredyt to co mieli umarzać?

    --
    animka

  • 27. Data: 2019-08-22 15:30:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Pochwalił. Potem po rękach mnie całowali, bo oczywiście po 6 latach
    >jak
    >spłaciłem kredyt, to zażądałem zwrotu oryginały weksla. Zgubili i
    >łatwiej im było umorzyć.

    A kopie mieli ?
    Bo bez kopii ... jak ustalic co bylo na wekslu ?

    Swoja droga co w przypadku takiego zapodziania weksla ... bank
    powinien od razu wyplacic kwote z weksla,
    czy jakas stosowna umowa jest zawierana, ze w razie wyplyniecia weksla
    bank ureguluje,
    i do tego na wszelki wypadek gwarancja innego banku ?

    J.

  • 28. Data: 2019-08-22 19:53:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.08.2019 o 14:41, Animka pisze:

    > Spłaciłeś kredyt to co mieli umarzać?

    Weksel, który zgubili, a powinni zwrócić.

  • 29. Data: 2019-08-22 19:54:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.08.2019 o 15:30, J.F. pisze:
> [...]
    > bank ureguluje,
    > i do tego na wszelki wypadek gwarancja innego banku ?

    Prawo wekslowe jest cienkie. Zajrzyj. :-)

  • 30. Data: 2019-08-22 21:25:21
    Od: s...@g...com

> [...]

    > in blanko żyły własnym niezależnym od umów wekslowych życiem i trudno
    > było ustalić który weksel jest do której umowy.

    Bez umowy? Wystarczy nawet kiepska papuga i in blanco będzie wart tyle co papier.

    Sąd prawomocnie oddalił roszczenia: dokument przedstawiony przez powoda nie jest
    wekslem in blanco, ponieważ ten wymaga udzielenia upoważnienia do wypełnienia go w
    określony sposób (art. 10 pr. weksl.). Porozumienie takie nie wymaga formy
    szczególnej (art. 60 kc), ale też nie może być dorozumianej zgodzie -- toteż nabywca
    ma prawo do żądania zapłacenia weksla, pod warunkiem, że wypełni go w sposób zgodny z
    porozumieniem. Weksel in blanco bez porozumienia nie jest wekslem (art. 2 pr.
    weksl.). Co więcej weksel został wypełniony po upływie przedawnienia roszczenia
    podstawowego, zatem roszczenie to nie może być skutecznie dochodzone.

    Prawo wekslowe, aj kiedy to była ostatnia jego zmiana:) Przed 2WW.