  • 1. Data: 2011-04-14 11:41:27
    Temat: Weksel jako umowa pożyczki
    Od: "M" <m...@w...pl>

    Witam

    Tym razem mam pytanie odnośnie weksla jako umowy pożyczki. Ostatnio bardzo
    pomógł mi na tym forum kolega Liwiusz zatem tym razem też chcę wykorzystać jego
    wzór weksla własnego: http://www.remitent.pl/wzory_weksli/weksel_wlasny_wz
    or.pdf
    Jako, że ma być to umowa pożyczki - to jaka różnica pomiędzy wekslem własnym
    zupełnym który ostatnio wystawiłem zleceniobiorcy za spowodowaną szkodę a tym
    który ma zabezpieczać pożyczkę? Czy trzeba dopisać klauzulę: wartość w towarze
    otrzymałem ? Towarem w tym rozumieniu była by gotówka...

    Pzdr

  • 2. Data: 2011-04-14 12:19:16
    Temat: Re: Weksel jako umowa pożyczki
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-14 13:41, M pisze:
> [...]
    > szkodę a tym który ma zabezpieczać pożyczkę? Czy trzeba dopisać
    > klauzulę: wartość w towarze otrzymałem ? Towarem w tym rozumieniu była

    Możesz wpisać "walutę otrzymałem". Tzn. niech Ci wystawca tak napisze
    odręcznie, aby potem nie twierdził, że się pod tym nie podpisywał.

    Generalnie wielkich różnic w wekslach nie ma, tak aby trzeba było
    stosować jakieś różne reguły dla różnych transakcji. Taki sam weksel
    może być użyty zarówno jako dowód pożyczki, jak i za zapłatę w burdelu :)

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-04-14 12:22:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-14 13:41, M pisze:
    > Witam
    >
    > Tym razem mam pytanie odnośnie weksla jako umowy pożyczki. Ostatnio

    Możesz również skorzystać z tego:
    http://www.remitent.pl/generator-weksli/2120

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2011-04-14 13:38:56
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > może być użyty zarówno jako dowód pożyczki, jak i za zapłatę w burdelu :)

    Jak znasz jakies przyjmujace zaplate w takich srodkach pienieznych, to rzuc
    adresami na priv ;)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-04-15 06:21:49
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (14.04.2011 13:41), M wrote:
> [...]
    > szkodę a tym który ma zabezpieczać pożyczkę? Czy trzeba dopisać
    > klauzulę: wartość w towarze otrzymałem ? Towarem w tym rozumieniu była

    A ja się zapytam dlaczego to ma być weksel zabezpieczający pożyczkę, nie
    może weksel sam w sobie być "pożyczką"?

    Korzyść jest taka choćby - że nie trzeba płacić PCC od pożyczki, tylko
    jakąś śmieszną kwotę od weksla.

    p. m.

  • 6. Data: 2011-04-15 06:27:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-15 08:21, mvoicem pisze:

> [...]
    > może weksel sam w sobie być "pożyczką"?
    >
    > Korzyść jest taka choćby - że nie trzeba płacić PCC od pożyczki, tylko

    Po pierwsze: jeśli to pożyczka do 5000zł, to PCC nie ma

    Po drugie: jeśli to pożyczka na kilkanaście-kilkadziesiąt tysięcy zł, to
    i tak pewnie nikt się nie zorientuje "skąd ktoś miał pieniądze"

    Po trzecie: Nawet jeśli jest to duża pożyczka i US będzie w przyszłości
    badał skąd pożyczkobiorca miał te pieniądze, to na nim, a nie na
    pożyczkodawcy, ciąży obowiązek zapłaty PCC

    Po czwarte: faktycznie, "w razie czego" trzeba nauczyć obie strony co
    mają mówić, jak opisać łączące je stosunki bez użycia słowa "pożyczka" :)

    http://www.remitent.pl/o-wekslu-pozyczce-i-pcc-artyk
    ul-w-rp-pl/1243

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2011-04-15 06:53:07
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (15.04.2011 08:27), Liwiusz wrote:
    > Po trzecie: Nawet jeśli jest to duża pożyczka i US będzie w przyszłości
    > badał skąd pożyczkobiorca miał te pieniądze, to na nim, a nie na
    > pożyczkodawcy, ciąży obowiązek zapłaty PCC

    O ile będzie użyte słowo pożyczka, bo w przeciwnym wypadku US może się
    zainteresować czy to nie jest przypadkiem nieujawniony dochód.

    Poza tym, jeżeli strony są ze sobą blisko, to i pożyczkodawczy nie jest
    wszystko jedno czy pożyczkobiorca zapłacił 2% czy 20% PCC.

    > Po czwarte: faktycznie, "w razie czego" trzeba nauczyć obie strony co
    > mają mówić, jak opisać łączące je stosunki bez użycia słowa "pożyczka" :)

    Ano właśnie. Weksel sprzedałem i tyle :).

    p. m.