  • 1. Data: 2004-08-08 10:45:37
    Temat: Weksel
    Od: "Wachcio" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam

    Jestem tu pierwszy raz więc proszę o wyrozumiałość. Mam zamiar wziąć kredyt
    w SKOK im. F. Stefczyka. Jednym z zabezpieczeń dla nich jest weksel in-
    blanco. W tej kwesti mam wiele wątpliwości. Czy umowa wekslowa w której jest
    zapisane, że mogą wypełnić weksel w chwili nie możności ściągnięcia ode mnie
    należności do kwoty nie spłaconej pożyczki jest wystarczającym
    zabezpieczeniem dla mnie, że nie mogą wystawić kwoty większej. Czy taki
    weksel może być okazany komornikowi wypełniony na większą kwotę a ja i tak
    będę musiał zapłacić. Na jednej ze stron o prawie przeczytałem, że dobrze
    jest zamieścić tam klauzulę "nie na zlecenie". Czego ona dotyczy? Ogólnie
    potrzebuję informacji jak się zachować, żeby nie mogli mnie "wykiwać" jako
    zwykłego zjadacza chleba, który nie zna tak dobrze prawa jak oni.
    Z góry wielkie dzięki
    --
    Wachcio
    wachcio(małpa)poczta(dot)fm

  • 2. Data: 2004-08-08 12:38:08
    Temat: Re: Weksel
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Wachcio wrote:
> [...]
    > będę musiał zapłacić. Na jednej ze stron o prawie przeczytałem, że dobrze
    > jest zamieścić tam klauzulę "nie na zlecenie".

    Bez niej raczej nie powinni przyjąć.

    > Czego ona dotyczy? Ogólnie
    > potrzebuję informacji jak się zachować, żeby nie mogli mnie "wykiwać" jako
    > zwykłego zjadacza chleba, który nie zna tak dobrze prawa jak oni.

    A skąd te obawy - spłacasz, nie powinno być problemu. Nie spłacasz -
    zwróć uwagę na wyskość karnego oprocentowania i innych dziwnych opłat. W
    ogóle zażądaj regulaminu.

    KG

  • 3. Data: 2004-08-08 13:07:08
    Od: Robal <b...@w...plinvalid>

> [...]
    > w chwili nie możności ściągnięcia ode mnie należności do kwoty nie
    > spłaconej pożyczki jest wystarczającym zabezpieczeniem dla mnie,

    Moga wystawic na kwote wieksza, ale aby wyegzekwowac kwote z weksla
    musza uzyskac w sadzie nakaz zaplaty. Ty z kolei mozesz wniesc zarzut,
    ze suma na wekslu jest wieksza niz wynika to z deklaracji wekslowej -
    nakaz zaplaty nieuprawomocni sie i sad skieruje sprawe do rozpoznania
    do zwyklego procesu. Krotko mowiac tylko brak reakcji z Twojej strony
    na wypelnienie weksla na wyzsza kwote moze skutkowac obowiazkiem
    zaplaty tej kwoty.

    > Czy taki weksel może być
    > okazany komornikowi wypełniony na większą kwotę a ja i tak będę
    > musiał zapłacić.

    Komornik nie moze zaczac dzialac na podstawie weksla tylkona podstawie
    wyroku ktory ma nadana klauzule wykonlosci

    > Na jednej ze stron o prawie przeczytałem, że
    > dobrze jest zamieścić tam klauzulę "nie na zlecenie". Czego ona
    > dotyczy?

    Jednym z podzialow papierow wartosciowych czyli m.in weksli jest
    podzial na papiery "na zlecenie " i "nie na zlecenie". Podstawa
    podzialu jest sposob w jaki mozna przeniesc wlasnosc takiego papieru
    (czy tez scislej praw jakie on w sobie ucielesnia). Weksel "na
    zlecenie" mozna przeniesc poprzez indos - podpis na wekslu. Sposob ten
    ma ta zalete, ze kolejny wlasciel weksla moze wypelnic go na dowolna
    wartosc a Ty nie bedziesz mogl bronic sie ze jest wystawiony na wyzsza
    wartosc niz to wynika z deklaracji wekslowej. Z kolei weksel "nie na
    zlecenie" nie mozna przeniesc poprzez indos ale na podstawie cesji - a
    w tym przypadku kolejny nabywca weksla bedzie automatycznie zwiazany
    ograniczeniami wynikajacymi z deklaracji wekslowej zawartej pomiedzy
    pierwszym wlascicielem weksla (SKOKIEM) a Toba.

    > Ogólnie potrzebuję informacji jak się zachować, żeby nie
    > mogli mnie "wykiwać" jako zwykłego zjadacza chleba, który nie zna
    > tak dobrze prawa jak oni. Z góry wielkie dzięki

    Dobrze by bylo aby zaakceptowali weksle nie na zlecenie (z tresci
    weksla skresl slowa "na zlecenie" lub obok podpisu zamiesc klauzule
    "nie na zlecenie"). Deklaracja wekslowa powinna jasno okreslac sytuacje
    kiedy moga wypelnic wekslel i na jaka kwote. Jezeli jest zapis, ze
    dopiero kiedy nie bedziesz splacac, wpierw musza wzywac Ciebie do
    splaty i okreslone jest, ze do kwoty zadluzenia to wszystko jest OK.

    --
    Robal bob67(at)wp.pl

  • 4. Data: 2004-08-08 17:29:15
    Od: Arek <a...@e...net>

    Wachcio rzecze:

> [...]
    > do kwoty nie spłaconej pożyczki jest wystarczającym zabezpieczeniem
    > dla mnie, że nie mogą wystawić kwoty większej.

    Nie. Możesz taką umową podetrzeć sobie tyłek.
    Liczy się tylko weksel, mogą go wypełnić praktycznie na tyle ile zechcą,
    albo odsprzedać komukolwiek i ten sobie wypełnić na tyle na ile uzna za
    stosowne.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.hipnoza.info

  • 5. Data: 2004-08-08 17:31:07
    Od: Arek <a...@e...net>

    Robal rzecze:
    > musza uzyskac w sadzie nakaz zaplaty. Ty z kolei mozesz wniesc zarzut,
    > ze suma na wekslu jest wieksza niz wynika to z deklaracji wekslowej -

    Może sobie takim zarzutem wytapetować mieszkanie.
    A już szczególnie jak komuś - np. sprytnej firmie windykacyjnej - opchną
    ten weksel.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 6. Data: 2004-08-09 05:33:30
    Od: "Wachcio" <w...@W...gazeta.pl>

    Arek <a...@e...net> napisał(a):

    > Może sobie takim zarzutem wytapetować mieszkanie.
    > A już szczególnie jak komuś - np. sprytnej firmie windykacyjnej - opchną
    > ten weksel.

    Czyli nie ma sensownego zabezpieczenia przed firmą która chciałaby mnie
    oszukać? Weksel in-blanco to już prawie wyrok na niewyobrażalne nawet kwoty?

    --
    Wachcio
    wachcio(małpa)interia(dot)pl

  • 7. Data: 2004-08-09 10:12:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Aug 2004, kam wrote:

    > + Wachcio wrote:
    [...]
    > + > będę musiał zapłacić. Na jednej ze stron o prawie przeczytałem, że dobrze
    > + > jest zamieścić tam klauzulę "nie na zlecenie".
    > +
    > + Bez niej raczej nie powinni przyjąć.

    ...wręcz przeciwnie :>
    Co komu wadzi jak ktoś *chce* wystawić weksel "na zlecenie" ??
    ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-08-09 10:15:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Aug 2004, Wachcio wrote:

> [...]
    >+ oszukać? Weksel in-blanco to już prawie wyrok na niewyobrażalne nawet kwoty?

    Przed "opchnięciem" chroni właśnie klauzula "nie na zlecenie" !
    Dochodzić weksla przed sądem może wtedy tylko uprawniony - a nie
    posiadacz. IMHO "uprawnionym" może stać się inny podmiot/osoba
    (na przykład przy spadku albo przejęciu firmy) - ale nie "firma
    windykacyjna z ulicy" !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-08-09 10:28:22
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...wręcz przeciwnie :>
    > Co komu wadzi jak ktoś *chce* wystawić weksel "na zlecenie" ??
    > ;)

    w przypadku kredytu konsumenckiego nieco może
    chociaż jakby tak policzyć zyski i straty ;)

    KG

  • 10. Data: 2004-08-09 22:07:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Aug 2004, kam wrote:
    > + > Co komu wadzi jak ktoś *chce* wystawić weksel "na zlecenie" ??
    > + w przypadku kredytu konsumenckiego nieco może

    Hm... masz na myśli sławetny wyrok po interwencji "w sprawie
    danych osobowych" nt. "wierzytelności w ogóle" czy jest jakiś
    inny haczyk ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd