  • 1. Data: 2004-04-30 20:43:01
    Temat: WAŻNE: dotyczy prawo komputerowe
    Od: Igon <h...@p...WieszCoIJak.xo.pl>

    Witam!

    Mam bardzo ważne dla paru osób pytanie:
    Jeżeli ktoś uzyska jakieś dane (np hasła do konta telnet) poprzez publicznie
    dostępne metody (przeglądając katalogi na komputerze z własnego konta) oraz
    użyje tego hasła do sprawdzenia poprawności (zaloguje się na konto i od
    razu wyloguje), czy jest to uznawane za przestępstwo?? Czy nie?? Żadne dane
    (oprócz hasła) nie zostały przechwycone. Wszystko odbywało się bez użycia
    programów do włamań - hasła były zapisane w pliku dostępnym dla wszystkich.
    Żadna szkoda nie została wyżądzona a o wszystkim zostanie powiadomiona
    osoba do której te hasła należały.

    Czy takie coś może podlegać pod "sprawdzanie" nabytej wiedzy a tym samym
    zwalniać od jakiej kolwiek odpowiedzialności (w przypadku gdyby osoba do
    której należały hasła zgłosiła ten fakt np na policję). Oczywiście o tym że
    hasła należy zmienić osoba zostanie od razu powiadomiona - no, prawie od
    razu bo nie ma na razie z nią kontaktu

    Pozdrawiam,
    Igon Skrzypek

    P.S.
    Bardzo dziękuję za okazaną pomoc

    P.S.2
    Nie jestem hackerem ani crackerem - zajmuje się testowaniem bezpieczeństwa i
    za daleko zajechałem z testami konta shellowego na serwerze gdzie stoi
    firmowa strona. Odkryłem niedociągnięcia administratora i na dowód zdobyłem
    hasło.

  • 2. Data: 2004-05-01 11:38:13
    Temat: Re: WAŻNE: dotyczy prawo komputerowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Igon" <h...@p...WieszCoIJak.xo.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem brak znamion czynu zabronionego spowodowany znikomą
    szkodliwością społeczną. Możesz nawet poinformować właściciela konta, że
    coś takiego jest możliwe i wówczas nawet można to uznać za pożądaną
    działalność. Coś jak zwrócenie uwagi właścicielowi pojazdu, że zostawił
    otwarte drzwi.

  • 3. Data: 2004-05-01 18:31:25
    Od: Igon <h...@p...WieszCoIJak.xo.pl>

> [...]
    > coś takiego jest możliwe i wówczas nawet można to uznać za pożądaną
    > działalność. Coś jak zwrócenie uwagi właścicielowi pojazdu, że zostawił
    Hmm, dobre ;)

    Dziękuję za odpowiedź!

    Uwagę chyba zwrócę właścicielowi konta oraz administratorowi serwera -
    zwłaszcza że w ten sposób można uzyskać dostęp na prawie każde konto które
    używa PHP i baz SQL.

    Pozdrawiam,
    Igon

  • 4. Data: 2004-05-02 08:22:47
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Moim zdaniem brak znamion czynu zabronionego spowodowany znikomą
    > szkodliwością społeczną.

    tak się nie da :)

    KG

  • 5. Data: 2004-05-02 08:38:30
    Od: Igon <h...@p...WieszCoIJak.xo.pl>

    A jak??

    Bo na szczęście udało mi się już pogadać z adminem i wyjaśnić sprawę, ale
    wolę wiedzieć na przyszłość ;)

    Pozdrawiam,
    Igon

  • 6. Data: 2004-05-02 13:42:18
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Igon wrote:
    > A jak??

    Nie można uznać określonego zachowania za niewypełniające znamion czynu
    zabronionego z powodu znikomej szkodliwości. Znamiona czynu zabronionego
    to po prostu opis pewnego zachowania, bez jakiejkolwiek oceny. A brak
    szkodliwości społecznej w stopniu wyższym niz znikoma powoduje, że
    zachowanie takie (czyn zabroniony) nie jest przestępstwem.

    KG

  • 7. Data: 2004-05-02 19:11:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > szkodliwości społecznej w stopniu wyższym niz znikoma powoduje, że
    > zachowanie takie (czyn zabroniony) nie jest przestępstwem.

    Istnienie większej niż znikoma szkodliwości społecznej jest jednym ze
    znamion czynu zabronionego. z tym, że ponieważ odnosi się do wszystkich
    przestępstw ustawodawca umieścił to w części ogólnej.

  • 8. Data: 2004-05-02 20:00:30
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Istnienie większej niż znikoma szkodliwości społecznej jest jednym ze
    > znamion czynu zabronionego. z tym, że ponieważ odnosi się do wszystkich
    > przestępstw ustawodawca umieścił to w części ogólnej.

    Nie zgadzam się, czyn zabroniony, to czyn wypełniający znamiona opisane
    w ustawie (art.1§1 kk), bez względu na jego społeczną szkodliwość. Ta
    ostatnia decyduje o tym czy jest to przestępstwo czy nie - art.1§2 kk

    KG

  • 9. Data: 2004-05-03 09:24:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie zgadzam się, czyn zabroniony, to czyn wypełniający znamiona opisane
    > w ustawie (art.1§1 kk), bez względu na jego społeczną szkodliwość. Ta
    > ostatnia decyduje o tym czy jest to przestępstwo czy nie - art.1§2 kk

    A wiesz, żeś mi zabił klina? Nigdy się jakoś nad tym nie zastanawiałem, bo
    albo się coś morzyło, albo nie. Ale faktycznie chyba masz rację. Przecież
    z faktu, iż dając napastnikowi w twarz nie popełniam przestępstwa wcale
    nie wynika, że takie działanie jest dozwolone zawsze i wszędzie.

  • 10. Data: 2004-05-03 21:09:49
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > A wiesz, żeś mi zabił klina? Nigdy się jakoś nad tym nie zastanawiałem, bo
    > albo się coś morzyło, albo nie.

    Ale przecież podstawa jest (powinna być) nieco inna.

    KG