  • 1. Data: 2003-11-29 00:04:02
    Temat: VHS z dawnych lat - pytanko.
    Od: "Edek" <...@...ru>

    Witam!
    Krótkie pytanko: czy kasety VHS z filmami (przełom lat 80 i 90) i
    kasety/taśmy magnetofonowe z lat 70/80 z muzyką są obecnie nielegalne?
    W tamtych czasach legalnie działały wypożyczalnie kaset VHS, a filmy były
    nie
    na "oryginałach", ale na zwykłych "nagrywalnych" kasetach. Były też przecież
    firmy, które odpłatnie przegrywały na kasety muzykę z CD.
    Czy dzisiaj samo posiadanie takich kaset jest legalne?
    Pytanie nie-prawnika oczywiście.
    ---
    Edmund

  • 2. Data: 2003-11-29 00:17:17
    Temat: Re: VHS z dawnych lat - pytanko.
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    "Edek" <...@...ru> wrote in message news:bq8nqv$ihh$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > firmy, które odpłatnie przegrywały na kasety muzykę z CD.
    > Czy dzisiaj samo posiadanie takich kaset jest legalne?

    Ja mam wrażenie, że prawo nie działa wstecz.

  • 3. Data: 2003-11-29 13:23:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ale czy wówczas to było legalne, czy czasem po prostu nie było ścigane w
    praktyce. Generalnie powielanie cudzego utworu w celu rozpowszechniania
    jest mało legalne. Z tym, że jak to leży sobie na zwykłej kasecie, to nie
    spodziewam się, by ktokolwiek się tym zainteresował, dokąd nie zaczniesz
    tym handlować.

  • 4. Data: 2003-11-30 00:43:40
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <m...@c...spamers.are.stupid>

    Ke'dem guerfel "poilkj" <...@...a.a.a.invalid> ihn
    news:bq8ojm$dcb$1@inews.gazeta.pl: takh oblivyn ihn aa'kua
    pl.soc.prawo

    > Ja mam wrażenie, że prawo nie działa wstecz.

    No cóż, IIRC to kilka lat temu nagle "unielegalniono" sporo dość
    starych gier i programów, które były wydane przed wejściem w życie
    ustawy (bodaj o prawach autorskich) - oczywiście prawo zadziałało
    wstecz, bo czemu nie?
    Co więcej - nie możesz niektórych programów w tej chwili użytkować
    legalnie, bo takie abandonware będzie u nas nielegalne, a legalnej
    wersji nie masz od kogo kupić, bo np. producent nie istnieje...

    --
    Peter 'Mikolaj' Mikolajski <> ICQ: 55031994 / GG: 2259986
    "I find your lack of faith disturbing" (LV @ ANH)

  • 5. Data: 2003-11-30 01:14:52
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <X...@1...0.0.1>, Peter 'Mikolaj' Mikolajski
    wrote:
> [...]
    > starych gier i programów, które były wydane przed wejściem w życie
    > ustawy (bodaj o prawach autorskich) - oczywiście prawo zadziałało

    Po pierwsze, nie nagle, bo byl tam jakis okres abolicji, a po drugie gdzie
    Ty tu widzisz dzialanie prawa wstecz? Odpowiedzialnosc karna poniesiesz za
    obecne przestepstwa a nie za to ze kiedys cos uzytkowales.

    Co do rzeczonych VHS to chyba trudniesza sprawa. Na pewno wolno miec to co
    sie ponagrywalo np. z TV - dozwolony uzytek prywatny. Moim zdaniem rowniez
    mozna w ramach tego dozwolonego uzytku posiadac nagrania ktore ktos nam
    nagral (firma, wypozyczalnia) bo wtedy bylo to legalne rozpowszechnianie.
    Moim zdaniem, podkreslam.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2003-11-30 17:57:08
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <m...@c...spamers.are.stupid>

    Ke'dem guerfel Marcin Debowski <a...@n...net> ihn
    news:ctsn91-03c.ln1@ziutka.router: takh oblivyn ihn aa'kua
    pl.soc.prawo

    > Po pierwsze, nie nagle, bo byl tam jakis okres abolicji, a po
    > drugie gdzie Ty tu widzisz dzialanie prawa wstecz?

    Eeee... kilka lat temu to było, więc szczegółów mogę nie pamiętać,
    ale jeśli dobrze pamiętam, to od wejścia w życie ustawy było tak,
    że soft sprzed jej wejścia w życie można nadal użytkować legalnie.
    Dopiero nowelizacja ustawy sprzed paru lat sprawiła, że stary soft
    _sprzed_ wejścia w życie ustawy stał się nagle również nielegalny.
    Jeżeli było inaczej, to poproszę o szczegóły, bo mogło mi się coś
    pozajączkować we łbie, a chętnie to wyprostuję :o)

  • 7. Data: 2003-12-01 05:36:15
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bqcmbo$709$5@news.onet.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Ale czy wówczas to było legalne, czy czasem po prostu nie było ścigane w
    > praktyce. Generalnie powielanie cudzego utworu w celu rozpowszechniania

    Nie wiem niestety, ale pamiętam to jako swoistą rewolucje - naraz radio
    przestało nadawać całe płyty np. Wygladalo mi to właśnie jak wprowadzenie
    nie istniejącej ustawy. Pamiętam też że mówiło się o dużych naciskach
    szczególnie ze strony Stanów, że Polska takiej ustawy nie ma. Ale pamięć
    zawodna jest więc mogło być inaczej :)

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2003-12-01 05:37:44
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    wrote:
> [...]
    > Jeżeli było inaczej, to poproszę o szczegóły, bo mogło mi się coś
    > pozajączkować we łbie, a chętnie to wyprostuję :o)

    Możliwe, że tak było - też za dobrze nie pamiętam :)

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2003-12-01 09:06:51
    Od: Arek <a...@e...net>

    Marcin Debowski rzecze:
    > Możliwe, że tak było - też za dobrze nie pamiętam :)

    Nie było. Już pierwsza ustawa to regulowała.
    Dawała czas - nie pamiętam teraz ile - na przejście na legalny soft.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek