  • 1. Data: 2003-10-10 10:34:09
    Temat: Uzytkowanie wieczyste - problem
    Od: "Dunia" <d...@n...net>

    Witam,

    sadzilam, ze temat, o ktory chce zapytac, byl juz poruszony, ale nie
    moge znalezc nic konkretnego w archiwum.

    Chodzi o tzw. powszechne uwlaszczenie, a dokladnie o przejecie na
    wlasnosc dzialki (Wroclaw) oddanej mojej mamie w uzytkowanie wieczyste w latach
    80-tych.
    Niestety, jebezplatnymstem laikiem, jesli chodzi o prawo, wiec wybaczcie
    niescislosci w terminologii.
    Rzecz ma sie tak:

    Moja mama zalatwila juz jakis czas temu wszystkie formalnosci (ksiega
    wieczysta itp.) Moja mama wstepnie zaakceptowala wycene (gmina
    zaproponowala wykupienie dzialki za 2400 PLN), ale nic jeszcze nie bylo
    placone. Oczekiwanie na sporzadzenie aktu notarialnego trwalo pol
    roku. W tym czasie jednak wyszla ustawa o bezplatnym uwlaszczeniu, wiec
    moja mama wstrzymala sie z zaplata. Jednakze AFAIK gminy odwolaly sie do
    Trybunalu konstytucyjnego i sprawa jest w toku.
    Kilka dni temu urzedniczka zadzwonila do mojej mamy oferujac jej dzialke
    za 1400 zl, ale pod warunkiem, ze mama podpisze oswiadczenie, ze znana
    jej jest ustawa o powszechnym i bezplatnym uwlaszczeniu. Ja wnioskuje,
    ze to dlatego, ze gdyby okazalo sie, ze rzeczywiscie dzialki beda
    przekazywane za darmo, moja mama nie moglaby sie odwolywac i zadac
    zwrotu zaplaconej kwoty. Z mojej rozmowy z mama wyniklo, ze pani z
    urzedu gminy bardzo nalegala, aby ta sprawe zalatwic jak najszybciej, co
    mnie z kolei wydaje sie podejrzane - wyglada tak, jakby przed ostateczna
    zmiana ustawy gmina chciala jeszcze zarobic.

    Moja mama waha sie, czy ulec i zaplacic (w koncu o 1000 PLN mniej, kto
    wie, czy potem nie zaspiewaja wiecej), czy jeszcze poczekac i wierzyc,
    ze dzialka rzeczywiscie bedzie przekazywana nieodplatnie.
    Radzilam sie juz kilku osob, jak postapic, ale nikt nie dal mi sensownej
    odpowiedzi, a 1400 PLN to jednak niemalo.
    Urzedniczka dzwonila juz dwa razy, a moj ojciec sie boi (cos w stylu, ze
    jak wejdziemy do Unii to nam Niemcy dzialke zabiora) i naciska, zeby placic.

    Czy ktos z Was mial podobny problem ? Czy wiecie, jak bedzie lepiej
    postapic ?

    Z gory dziekuje w imieniu mojej mamy,

    Dunia

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-10-10 15:03:42
    Temat: Re: Uzytkowanie wieczyste - problem
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Nie obraź się, ale

    1.
    aby dostać jakąs mądra odpowiedź,
    nalezy zadac pytanie w sposób umozliwiający
    udzielenie odpowiedzi.

    2.
    raczej nie liczyłbym na darmowe rozdawnictwo,

    3.
    ani Unia ani Niemcy
    kikomu niczego nie zabiora
    a w szczególności nie dojdzie do pozbawienia
    uzytkownika wieczystego jego prawa do gruntu.
    Zauwaz, że skoro jest użytkownik wieczysty
    to jest też i właściciel, którym jest albo gmina
    albo SPaństwa.
    Jeżeli "niemiec" miałby pozbawić prawa uż wieczystego,
    to najpierw musiałby pozbawic gmine prawa własności tej
    nieruchomości.

    Zakładajac, że przekształcenie UW we własnośc dotyczy
    normalnej działki budowlanej, to kwota w okolicach 1500 zł
    to jest w zasadzie darmo.
    Ale bez poznania chociażby podstawowych parametrów nieruchomości nie
    da się nic powiedziec.

    JarekM

  • 3. Data: 2003-10-12 19:36:00
    Od: "Dunia" <d...@n...net>

    >aby dostać jakąs mądra odpowiedź,
    >nalezy zadac pytanie w sposób umozliwiający
    >udzielenie odpowiedzi.

    No popatrz, a myslalam, ze prawnicy stykaja sie rowniez z takimi niekumatymi
    blondynkami jak ja - i juz sie przyzwyczaili.

    >3.
    >ani Unia ani Niemcy
    >kikomu niczego nie zabiora

    Ja to wiem - jak juz napisalam - to moj ojciec zostal przez kogos nastraszony
    i nalega, zeby jak najszybciej wykupic dzialke (nie czekajac na ew.bezplatne
    uwlaszczenie).

    >Zakładajac, że przekształcenie UW we własnośc dotyczy
    >normalnej działki budowlanej, to kwota w okolicach 1500 zł
    >to jest w zasadzie darmo.

    Zdaje sobie z tego sprawe, ale te 1400 zl to jest prawie rownowartosc
    miesiecznych dochodow moich rodzicow- i po prostu zastanawiaja sie oni, czy da
    sie tego wydatku uniknac czy nie.
    Mnie dalo do myslenia, ze urzedniczka z gminy powiedziala mojej mamie, ze
    jesli zaplaci te 1400 zl, to musi podpisac papier, ze znana jest jej ustawa o
    bezplatnym powszechnym uwlaszczeniu. IMO moze chodzic o to, ze UG liczy sie z
    tym, ze uwlaszczenie moze byc bezplatne.

    >Ale bez poznania chociażby podstawowych parametrów nieruchomości nie
    >da się nic powiedziec.

    Nie chodzi mi o to, czy te 1400 zl sie oplaca czy nie (bo sie oplaca - za
    dzialke na ktorej stoi nasz dom, ca. 400 m2, we Wroclawiu), ale o to, czy
    Waszym zdaniem, bezplatne uwlaszczenie dojdzie do skutku czy nie.

  • 4. Data: 2003-10-13 00:35:24
    Od: "Xena" <tatiana_precz ze spamem@linkor.com.pl>

    Osobnik znany jako Dunia mieszkający pod adresem
    <d...@n...net> w poście 0...@p...pl napisał w
    ten deseń:

    > No popatrz, a myslalam, ze prawnicy stykaja sie rowniez z takimi
    > niekumatymi blondynkami jak ja - i juz sie przyzwyczaili.

    Ale odpowiedział Ci nie prawnik, tylko ktoś, kto sie na tym zna. I
    odpowiedział wyczerpująco, przynajmniej IMHO.

    > Ja to wiem - jak juz napisalam - to moj ojciec zostal przez kogos
    > nastraszony i nalega, zeby jak najszybciej wykupic dzialke (nie
    > czekajac na ew.bezplatne uwlaszczenie).

    Jarek podał argumenty, dlaczego Niemcy czy rzeczona Unia nie zabiorą -
    wyciełąś, bo Ci nie pasowały? ;-)

    > Zdaje sobie z tego sprawe, ale te 1400 zl to jest prawie rownowartosc
    > miesiecznych dochodow moich rodzicow- i po prostu zastanawiaja sie
    > oni, czy da sie tego wydatku uniknac czy nie.

    Oczywiście, że się da uniknąć. Mogą nie kupować w ogóle.

> [...]
    > jest jej ustawa o bezplatnym powszechnym uwlaszczeniu. IMO moze
    > chodzic o to, ze UG liczy sie z tym, ze uwlaszczenie moze byc

    Dla urzędniczki w UG sprawa działki Twoich rodziców nie jest
    priorytetową i nie dostanie za nią ekstra premii. Po prostu jest to
    kolejna załatwiona sprawa. Papier trzeba podpisać, bo na jakiejś
    podstawie prawnej całość się musi dziać.

    > Nie chodzi mi o to, czy te 1400 zl sie oplaca czy nie (bo sie oplaca
    > - za dzialke na ktorej stoi nasz dom, ca. 400 m2, we Wroclawiu),

    po 3,5 za metr? Ja biorę ;-)

    > ale
    > o to, czy Waszym zdaniem, bezplatne uwlaszczenie dojdzie do skutku
    > czy nie.

    Aaaa - to o to chodziło. To odpowiadam - naszym zdaniem nie dojdzie.
    Trzeba było od tego zacząć ;-)

    pozdr
    Xena - ta sama;-)

  • 5. Data: 2003-10-13 08:10:35
    Od: "Dunia" <d...@n...net>

    Xena tatiana_precz ze napisala:

    >Ale odpowiedział Ci nie prawnik, tylko ktoś, kto sie na tym zna. I
    >odpowiedział wyczerpująco, przynajmniej IMHO.

    A IMHO nie - po prostu wymadrzyl sie cudzym kosztem, a na moje wlasciwe pytanie
    nie mial nic _konkretnego_ do powiedzenia. Ale jesli poczul sie dzieki temu
    bardzo madry i inteligentny - to ciesze sie z tego :) Nie ma to jak komus
    bezinteresownie poprawic nastroj.

    >Jarek podał argumenty, dlaczego Niemcy czy rzeczona Unia nie zabiorą -
    >wyciełąś, bo Ci nie pasowały? ;-)

    Xeno - wycielam je, bo sa ogolnie znane, zgadzam sie z nimi, a na dodatek mam
    litosc dla czytajacych - po co maja je czytac po raz drugi ?(jakbym je
    'przepisala', to pewnie bys sie oburzyla, ze taki ogon za soba ciagne - ale:
    dogodzic sie nie da wszystkim, a 2 nad ranem ciezko o czytanie ze zrozumieniem
    jak widac)

    >Oczywiście, że się da uniknąć. Mogą nie kupować w ogóle.

    Mysle, ze sie nie rozumiemy. Mojej mamie chodzilo TYLKO o to, czy brac dzialke
    juz teraz zaraz (i placic 1400 zl, co dla emerytow jest duza suma, uprzedzajac
    ew. pytania - ode mnie nie wezma ani grosza, choc dla mnie to jest niewielka
    suma), czy poczekac i zobaczyc, jak sie sprawa rozwinie z ustawa.

    >Dla urzędniczki w UG sprawa działki Twoich rodziców nie jest
    >priorytetową i nie dostanie za nią ekstra premii.

    Premii nie dostanie, ale i owszem: _szybkie_ zalatwienie spraw jest jej na
    reke, bo bedzie miala zwolnienie z pracy (jakies sanatorium czy cos) na 2-3
    miesiace i chce teraz rzeczy szybko pozalatwiac i przyciska wszystkich
    zainteresowanych, co mi sie nie podoba. Jakos wczesniej im sie bynajmniej nie
    spieszylo.

    Po prostu jest to
    >kolejna załatwiona sprawa. Papier trzeba podpisać, bo na jakiejś
    >podstawie prawnej całość się musi dziać.

    Wybacz - dlaczego PLACAC kwote X trzeba podpisywac, ze znana mi jest ustawa o
    powszechnym BEZPLATNYM uwlaszczeniu ? Ja wiem, ze biurokracja nie kieruje sie
    logika, ale mimo wszystko...

    >Aaaa - to o to chodziło. To odpowiadam - naszym zdaniem nie dojdzie.
    >Trzeba było od tego zacząć ;-)

    A znasz odpowiedz ? Czy tylko sie wyzlosliwiasz w srodku nocy ? No, ale
    bezsennosc moze popsuc humor, znam to.

    >Xena - ta sama;-)

    Nie da sie nie zauwazyc.

    wyspana Dunia