  • 1. Data: 2013-08-21 23:23:00
    Temat: Użyczenie części mieszkania ne siedzibę firmy przez osobę z II grupy podatkowej
    Od: "Deflegmator" <w...@M...pl>

    Witam,

    Nurtuje mnie parę kwestii... :)

    Jakie zapisy powinny się znaleźć w umowie użyczenia części lokalu
    mieszkalnego na siedzibę jednoosobowej firmy, jeśli właścicielem
    mieszkania jest osoba z drugiej grupy podatkowej (mąż siostry)? Czy
    korzystniej będzie takie użyczenie potraktować jako świadczenie
    nieodpłatne, czy jednak lepiej w umowie zawrzeć klauzulę, że
    właściciel firmy będzie pokrywał część wydatków mieszkaniowych
    - np. czynsz i rachunki - w kwocie proporcjonalnej do użyczonej
    powierzchni? Co będzie lepsze z punktu widzenia rozliczeń z US?
    Powierzchnia będzie symboliczna - firma będzie prowadziła
    działalność w całym kraju a adres potrzebny jest właściciwie
    tylko do rejestracji i do celów korespondencyjnych. Jak sprawa
    wygląda od strony podatkowej? Czy przy np. nieodpłatnym korzystaniu z
    części lokalu odprowadza się jakiś podatek? A jesli tak - jak go
    wyliczyć? A jak sprawa wyglądałaby przy użyczeniu w zamian za
    pokrycie części kosztów mieszkania? Nie bardzo też wiem, jak w
    takim przypadku należałoby dokumentować te wydatki - właściciel
    mieszkania rachunku przecież nie wystawi... No i ostatnia rzecz - czy
    istnieje niebezpieczeństwo, że z powodu prowadzenia DG w prywatnym
    mieszkaniu administracja osiedla podniesie w nim czynsz?

    Przepraszam z miliard pytań, ale te rzeczy są dla mnie absolutną
    nowością a google zwraca tylko bardzo ogólnikowe odpowiedzi...

    Deflegmator

  • 2. Data: 2013-08-22 07:59:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-08-21 23:23, Deflegmator pisze:
    > na siedzibę jednoosobowej firmy,

    Jeśli jest to działalność gospodarcza, to w tym tworze nie istnieje coś
    takiego jak "siedziba firmy".

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2013-08-22 13:10:31
    Temat: Re: Użyczenie części mieszkania ne sied=?UTF-8?B?emlixJkgZmlybXkgcHJ6ZXogb3NvYsSZIHogSUkgZ3J1cHkgcG9kYXRrb3dlag==?=
    Od: "Deflegmator" <w...@M...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Jeśli jest to działalność gospodarcza, to w tym tworze nie
    > istnieje coś takiego jak "siedziba firmy".

    Ale musisz tę działalność pod jakimś adresem zarejstrować. To
    miałem na myśli...

    --
    Deflegmator

  • 4. Data: 2013-08-22 13:11:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-08-22 13:10, Deflegmator pisze:

    > Ale musisz tę działalność pod jakimś adresem zarejstrować. To
    > miałem na myśli...

    Rejestruje się tam, gdzie się mieszka.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2013-08-22 13:17:30
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.08.2013 13:11, Liwiusz pisze:
    > Rejestruje się tam, gdzie się mieszka.

    No tak, ale on jak widać mieszka u siostry, w mieszkaniu będącym
    własnością męża siostry.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 6. Data: 2013-08-22 13:21:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > No tak, ale on jak widać mieszka u siostry, w mieszkaniu będącym
    > własnością męża siostry.

    I Bóg nim. Gdzie tu problem?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-08-22 13:35:57
    Temat: Re: Użyczenie części mieszkania ne sied=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP2VtbGl4SmtnWm1seWJYa2djSEo2WlhvZ2IzTnZZc1NaSUhvZ1M=?==?UTF-8?B?VWtnWjNKMWNIa2djRzlrWVhScmIzZGxhZz09Pz0=?=
    Od: "Deflegmator" <w...@M...pl>

    Liwiusz wrote:

    > I Bóg nim. Gdzie tu problem?

    Nie chodzi bezpośrednio o mnie, ale mniejsza z tym. Z pewnych
    względów osoba ta nie może i nie chce rejestrować działalności w
    mieszkaniu, w którym jest zameldowana.

    --
    Deflegmator

  • 8. Data: 2013-08-22 13:40:01
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.08.2013 13:21, Liwiusz pisze:

    > I Bóg nim. Gdzie tu problem?

    No przecież zadał pytania:

[...]

    Nie wiem czy to problemy czy nie problemy, bo nie znam odpowiedzi na te
    pytania...

    Podejrzewam, że go męczy to, czy ta sprawa. Bo w sumie to, raz że
    spółdzielnia może faktycznie to potraktować jako nie lokal mieszkalny a
    użytkowy np. Po drugie -- kwestia podatków też , bo faktycznie
    przedsiębiorca otrzymuje nieodpłatne świadczenie w postaci lokalu do
    prowadzenia swojego przedsiębiorstwa.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 9. Data: 2013-08-22 13:40:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-08-22 13:35, Deflegmator pisze:

    > Nie chodzi bezpośrednio o mnie, ale mniejsza z tym. Z pewnych
    > względów osoba ta nie może i nie chce rejestrować działalności w
    > mieszkaniu, w którym jest zameldowana.

    Nie musi rejestrować tam gdzie jest zameldowana. Ma rejestrować tam
    gdzie mieszka.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2013-08-22 13:42:02
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.08.2013 13:35, Deflegmator pisze:

    > Nie chodzi bezpośrednio o mnie, ale mniejsza z tym. Z pewnych
    > względów osoba ta nie może i nie chce rejestrować działalności w
    > mieszkaniu, w którym jest zameldowana.

    Nie ma tam gdzie jest zameldowana, ale tam gdzie mieszka. Jeżeli mieszka
    u siostry, to rejestruje się z adresem siostry. Jak mieszka gdzie
    indziej, to gdzie indziej. Jeżeli nie mieszka u siostry, to nie może u
    siostry, chyba że oszuka że mieszka u siostry i taki poda adres
    zamieszkania. Zapewne nikt tego się nie czepi, bo kto by miał sprawdzać
    czy ktoś faktycznie mieszka....

    --
    Przemysław Adam Śmiejek