  • 1. Data: 2013-08-21 10:54:31
    Temat: Renta socjalna a rejestracja w UP
    Od: "reader001" <no_spam@please>

    Witam,

    Czy orientuje się ktoś z państwa czy osoba niepełnosprawna, pobierająca
    rentę socjalną lub starająca się o taką rentę ma OBOWIĄZEK rejestracji w
    Urzędzie Pracy? Załóżmy, że osoba ta ma bardzo ograniczoną mobilność i
    okresowe wizyty w Urzędzie Pracy są dla niej bardzo krępujące.

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2013-08-21 16:01:57
    Temat: Re: Renta socjalna a rejestracja w UP
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Użytkownik "reader001" <no_spam@please> napisał w wiadomości
    news:52148046$0$1267> Witam,

> [...]
    > Urzędzie Pracy? Załóżmy, że osoba ta ma bardzo ograniczoną mobilność i
    > okresowe wizyty w Urzędzie Pracy są dla niej bardzo krępujące.

    Nie jestem ekspertem od tych spraw, ale z tego co wiem z pracy
    nad oprogramowaniem dla służby zdrowia:

    1) Renciści są uprawnieni do leczenia z tytułu renty i nie mogą
    rejestrować się w UP, gdyż po prostu nie są bezrobotnymi.

    2) Jeśli ktoś stara się o prawo do renty, to również jest uprawniony
    do świadczeń medycznych, w okresie od złożenia wniosku do wydania
    decyzji. Wówczas w oświadczeniu o prawie do opieki zdrowotnej
    (http://www.nfz.gov.pl/new/art/5127/2012_12_11_osw.p
    df)
    w punkcie III. powinien zaznaczać ostatnią kratkę.

    Jeśli taka osoba przez dłuższy czas nie zjawi się w UP, to pewnie
    zostanie skreślona z rejestru bezrobotnych, ale prawa do leczenia
    nie utraci.

  • 3. Data: 2013-08-22 09:03:02
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > Urzędzie Pracy? Załóżmy, że osoba ta ma bardzo ograniczoną mobilność i
    > okresowe wizyty w Urzędzie Pracy są dla niej bardzo krępujące.

    Dane ZUS: Renta socjalna przysługuje osobie, która:

    a.. jest pełnoletnia oraz
    b.. jest całkowicie niezdolna do pracy z powodu naruszenia sprawności
    organizmu, które powstało:
    a.. przed ukończeniem 18. roku życia albo
    b.. w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej - przed ukończeniem
    25. roku życia albo
    c.. w trakcie studiów doktoranckich lub aspirantury naukowej.
    Renta socjalna przysługuje zatem wyłącznie osobie, która osiągnęła
    pełnoletność i która jest całkowicie niezdolna do pracy. Za osobę
    pełnoletnią uważa się osobę, która ukończyła 18 lat. Za osobę pełnoletnią
    uważa się również kobietę, która zawarła związek małżeński po ukończeniu 16
    lat, a nie ukończyła 18. roku życia.

    Renta socjalna nie przysługuje jednak osobie, która:

    a.. ma ustalone prawo do emerytury, uposażenia w stanie spoczynku, renty z
    tytułu niezdolności do pracy, renty inwalidzkiej, renty strukturalnej, a
    także osobie uprawnionej do świadczenia przedemerytalnego, zasiłku
    przedemerytalnego lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego,
    b.. pobiera świadczenia o charakterze rentowym z instytucji zagranicznych,
    c.. jest tymczasowo aresztowana albo odbywa karę pozbawienia wolności,
    d.. ma ustalone prawo do renty rodzinnej (części renty) przez jednostkę
    organizacyjną Zakładu lub przez inny niż ta jednostka organ
    emerytalno-rentowy (np. KRUS), w wysokości przekraczającej 200% kwoty
    najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy,
    e.. jest właścicielem lub posiadaczem (samoistnym lub zależnym)
    nieruchomości rolnej w rozumieniu Kodeksu cywilnego o powierzchni użytków
    rolnych przekraczających 5 ha przeliczeniowych lub - jako współwłaściciel -
    ma udział w takiej nieruchomości, który przekracza 5 ha przeliczeniowych.
    MÓJ KOMENTARZ:
    Jak z tego wyraźnie widać renta socjalna nie ma nic wspólnego z Urzędem
    Pracy, jest przyznawana przez ZUS a więc i ubezpieczenie zdrowotne jest z
    ZUS.
    Aby otrzymać rente socjalną należy złozyć wniosek do ZUS i stanąć prezd
    komisją ZUSowską która ja przyznaje.

    pozdr

  • 4. Data: 2013-08-22 21:04:31
    Od: "reader001" <no_spam@please>

    Użytkownik "Danusia" napisał:

> [...]
    > rolnych przekraczających 5 ha przeliczeniowych lub - jako
    > współwłaściciel - ma udział w takiej nieruchomości, który przekracza 5 ha

    Załóżmy, że dziecko rodzi się niepełnosprawne, umierają rodzice i dorosłe
    już dziecko (nadal niepełnosprawne) dziedziczy/współdziedziczy
    dom/mieszkanie, którego wartość jest większa niż "5 ha przeliczeniowych",
    czy taka osoba nie ma prawa do renty socjalnej?

    Jaka kwota pieniężna odpowiada "5 ha przeliczeniowym"?

  • 5. Data: 2013-08-23 09:02:55
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > dom/mieszkanie, którego wartość jest większa niż "5 ha przeliczeniowych",
    > czy taka osoba nie ma prawa do renty socjalnej?

    Własność lub współwłasność mieszkania lub domu nie ma nic wspólnego z
    hektarami przeliczeniowymi. Ustawa w części dotyczącej renty socjalnej nie
    uzależnia jej przyznania od stanu majątkowego wnioskodawcy z wyjątkiem
    rolników (KRUS).

    pozdr

  • 6. Data: 2013-08-23 20:41:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Aug 2013, reader001 wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^

    > Załóżmy, że dziecko rodzi się niepełnosprawne, umierają rodzice i dorosłe już
    > dziecko (nadal niepełnosprawne) dziedziczy/współdziedziczy dom/mieszkanie,

    "Mieszkanie rolne"?
    To jakiś nowy wynalazek ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-08-24 09:10:27
    Od: "reader001" <no_spam@please>

    > "Mieszkanie rolne"?
    > To jakiś nowy wynalazek ;)

    Kto to wie... w "Unii Europejskiej" wszystko możliwe :), czasami w
    mieszkaniu hoduje się szczypiorek lub różne inne kwiatki :) a to już pachnie
    rolnictwem :)